نگاهی به پیش‌نویس قطعنامه‌های الجزایر و آمریکا برای آتش‌بس در غزه؛ چه تفاوت‌هایی با یکدیگر دارند؟!

نگاهی به پیش‌نویس قطعنامه‌های الجزایر و آمریکا برای آتش‌بس در غزه؛ چه تفاوت‌هایی با یکدیگر دارند؟!
سه شنبه 1 اسفند 1402 - 12:04

شورای امنیت سازمان ملل متحد امروز سه‌شنبه جلسه‌ای برای رای‌گیری درباره پیش‌نویس قطعنامه الجزایر برای آتش‌بس در غزه، برگزار می‌کند و احتمال استفاده آمریکا از حق وتو علیه آن وجود دارد.

العالم - فلسطین اشغالی

لیندا توماس گرینفیلد، نماینده آمریکا در سازمان ملل در واکنش به پیش‌نویس الجزایر گفت: اگر پیش‌نویس قطعنامه آتش‌بس در غزه به شکل فعلی به رای گذاشته شود، از طرف ما تایید نخواهد شد.

در حال حاضر مشخص نیست که آیا ایالات متحده طرح خود را در همین جلسه سه شنبه به رای می گذارد یا در اواخر هفته.

یک منبع دیپلماتیک بلندپایه در شورای امنیت به خبرنگار العربی الجدید در نیویورک گفت که ایالات متحده هنوز مذاکره درباره پیش نویس طرح الجزایر را آغاز نکرده است و بعید است امروز درباره آن رأی گیری شود.

طرح الجزایر برای آتش بس در غزه

یکی از برجسته‌ترین مفاد پیش‌نویس طرح الجزایر این است که شورای امنیت «خواهان آتش‌بس فوری به دلایل بشردوستانه است که باید توسط همه طرف‌ها رعایت شود». پیش نویس قطعنامه با رد «آوارگی اجباری غیرنظامیان فلسطینی»، بار دیگر «همه طرف‌ها را به رعایت قوانین بین‌المللی» فراخواند.

این پیش‌نویس خواستار ارسال کمک‌های بشردوستانه «به طور کامل، سریع، ایمن و بدون مانع به کل باریکه غزه و در تمام بخش‌های آن و حفاظت از غیرنظامیان، شده است و در این راستا، تمامی حملات علیه غیرنظامیان و تأسیسات غیرنظامی و همچنین هرگونه اعمال خشونت آمیز علیه غیرنظامیان و تمامی اقدامات تروریستی را محکوم می کند.

پیش‌نویس مذکور خواستار آزادی فوری و بدون قید و شرط همه گروگان‌ها و همچنین تضمین ارسال کمک‌های بشردوستانه برای رفع نیازهای پزشکی همه اسرا است. این سازمان خواستار تسهیل ورود کمک‌های بشردوستانه از تمام جاده‌های منتهی به غزه و در سراسر باریکه غزه از جمله گذرگاه های مرزی، شد.»

در این پیش‌نویس آمده است شورای امنیت چشم انداز راه حل دو دولتی را تایید می کند. در این راستا، شورای امنیت بر اهمیت اتحاد باریکه غزه با کرانه باختری تحت حاکمیت تشکیلات خودگردان فلسطین تاکید می کند.

پیش‌نویس قطعنامه همچنین به «دستور دیوان بین‌المللی دادگستری مورخ 26 ژانویه 2024» و اقدامات موقت در پرونده‌ای که آفریقای جنوبی علیه رژیم اسرائیل در رابطه با اجرای کنوانسیون منع و مجازات جنایت نسل‌کشی و «رعایت حقوق فلسطینیان در باریکه غزه طبق ماده ۲ و ۳ کنوانسیون»، اشاره کرده است.

در پایان پیش‌نویس طرح الجزایر بر «ضرورت پاسخگویی رژیم صهیونیستی در قبال تمامی موارد نقض قوانین بین المللی» تأکید کرده است.

طرح آمریکا برای آتش بس در غزه

نکته قابل توجه در مورد پیش‌نویس چهار صفحه‌ای افشا شده قطعنامه آمریکایی این است که به طور غیرعادی بر جنبش حماس تمرکز دارد و شش بار در بندهای مختلف به آن اشاره کرده است. زبان مورد استفاده در مورد آتش بس نیز کلی است و زمینه را برای گریز رژیم صهیونیستی از اجرای آتش بس فراهم می کند.

در حالی که طرح الجزایر خواستار آتش بس فوری و رعایت آن توسط همه طرف ها شده است، در پیش‌نویس آمریکایی حمایت از آتش بس موقت در غزه در اسرع وقت بر اساس آزادی همه اسرا و نیز رفع تمامی موانع ارائه کمک‌های بشردوستانه به صورت کلی مطرح شده اما در متن به رژیم اسراییل و ممانعت آن از ورود کمک‌ها هیچ اشاره‌ای نشده است.

طرح پیش‌نویس آمریکا بارها جنبش حماس را با ادعاهای خود محکوم می‌کند و اتهمات واهی اشغالگران را تکرار می‌کند.

در این پیش‌نویس گفته شده که شورای امنیت «نگرانی عمیق خود را برای امنیت بیش از 130 اسیر که هنوز در باریکه غزه توسط حماس و سایر گروه های مسلح نگهداری می شوند، ابراز می کند» همچنین این شورا نگرانی عمیق خود را برای امنیت غیرنظامیان در غزه، «از جمله بیش از 1.5 میلیون غیرنظامی که اکنون در رفح پناه گرفته اند.» ابراز می دارد اما در متن پیش‌نویس آمریکایی هیچ اشاره ای به مسئولیت رژیم صهیونیستی در قبال جابجایی و کوچ اجباری بیش از 1.5 میلیون فلسطینی به رفح، نشده است.

در جای دیگر از این پیش‌نویس کشورهای عضو به تشدید تلاش‌های خود برای ممانعت از تأمین مالی تروریسم ترغیب می شوند اما متن تنها به محدود کردن منبع تأمین مالی حماس اشاره می‌کند.

پیش‌نویس آمریکایی همچنین سخنان وزیران کابینه برای ممانعت از اسکان مجدد فلسطینیان در غزه را محکوم کرده و هر گونه تلاش برای تغییر نسبت جمعیت در غزه را که ناقض قوانین بین المللی است، رد می کند اما نکته اینجاست که در این بند هیچ جا کابینه رژیم صهیونیستی ذکر نشده است.

پیش‌نویس آمریکایی در اشاره به حمله احتمالی رژیم اسرائیل به رفح، به وضوح آن را محکوم نمی کند. در این پیش‌نویس تنها آمده است: «در شرایط کنونی، انجام یک حمله زمینی بزرگ به رفح منجر به وارد آمدن آسیب بیشتر غیرنظامیان و آوارگی بیشتر آنها خواهد شد. جابجایی احتمالی آنها به کشورهای همسایه نیز پیامدهای جدی برای صلح و امنیت منطقه خواهد داشت. در شرایط فعلی چنین حمله زمینی بزرگی نباید رخ دهد.

در پاراگراف دوم درباره رفح، این پیش‌نویس تنها می‌گوید: «در صورت هجوم زمینی به رفح، نیاز فوری به یک برنامه کاربردی برای تضمین حفاظت از غیرنظامیان و جلوگیری از جابجایی آنها وجود دارد.»

نکته قابل توجه اینجا است که از زمان تهیه طرح پیش‌نویس الجزایر در پایان ژانویه، طرف آمریکایی تلاش کرد تا از روند مذاکره بر سر متن این پیش‌نویس جلوگیری کند و با ارائه پیش‌نویس دیگری صرفاً به اقدامات بشردوستانه الجزایر حمله کرده و مانع از اجرای آن شود.

گفتنی است گروه عربی در سازمان ملل در بیانیه‌ای حمایت قوی خود را از پیش‌نویس قطعنامه ارائه شده توسط الجزایر اعلام کرد و قویاً از همه اعضای شورای امنیت خواست که به آن رای مثبت دهند. این بیانیه تاکید کرد که پیش‌نویس این قطعنامه با اولویت‌های گروه عربی و جامعه بین‌المللی که خواستار آتش‌بس، تعیین محدوده لازم برای دسترسی به کمک‌های بشردوستانه و نیز مخالفت آوارگی اجباری فلسطینیان هستند، مطابقت دارد.

پربیننده ترین خبرها