چراغ سبز بایدن به نتانیاهو برای حمله به رفح

 چراغ سبز بایدن به نتانیاهو برای حمله به رفح
دوشنبه 23 بهمن 1402 - 11:15

خبر: روزنامه آمریکایی "واشنگتن پست" دیروز عصر نوشت جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا و معاونانش "بیش از هر زمان دیگری – از زمان آغاز جنگ غزه - در آستانه قطع ارتباط با نتانیاهو قرار گرفته اند و دیگر او را یک متحد نمی دانند..لذا افزایش سرخوردگی و ناامیدی نسبت به رفتارهای نتانیاهو، برخی معاونان بایدن را بر آن داشته است تا رئیس جمهور را وادار به اتخاذ مواضع صریح تر و منتقدانه تری نسبت به عملیات نظامی در رفح کنند".

العالم - یک خبر چند تحلیل

تحلیل:

  • این حرفهای واشنگتن پست را دیگر رسانه ها و روزنامه های آمریکایی با اشکال و ادبیات دیگری هم گفته اند اما چیزی که در عالم واقع و در پشت پرده و حتی به طور علنی اتفاق می افتد، حکایت از آن دارد که هیچ نشانه ای دال بر وقوع تحول استراتژیک در مواضع دولت آمریکا در قبال رژیم صهیونیستی و نسل کشی در غزه دیده نمی شود. حداکثر اختلافی که بین دو طرف دیده می شود بر سر روش نسل کشی است؛ بایدن از نتانیاهو می خواهد "طبق برنامه و حساب شده کشتار کند" نه کور و بی هدف. این موضوع آنهم پس از آنکه آمریکا تمام امکانات خود را برای حمله به غزه به کار گرفته است، تأثیر منفی بر موقعیت بایدن در انتخابات پیش رو خواهد داشت.
  • برخی علت نارضایتی بایدن از نتانیاهو را ناامیدی وی از عملکرد نخست وزیر رژیم صهیونیستی و ناتوانی او و ارتش این رژیم از نابودی کامل حماس و مقاومت در غزه، به رغم تمام امکانات و کمک های تسلیحاتی آمریکا به "اسرائیل" می دانند.
  • از 7 اکتبر تا امروز بلینکن، وزیر خارجه آمریکا، 7 بار به منطقه سفر کرده است و بعد از هر دوره سفر وی، عملیات نظامی رژیم صهیونیستی در غزه اوج گرفته است. وی در هفتمین و آخرین سفر خود، به منطقه به این رژیم برای کشتار رفح چراغ سبز نشان داد. حقیقت، همین است و هر چیزی غیر از این، فریبی بیش نیست.
  • نکته جالب توجه این است که بایدن که هر از گاهی زبان به انتقاد از نتانیاهو باز می کند، - از جمله وقتی که به رفح، آخرین پناهگاه بیش از یک میلیون و 400 هزار آواره غزه حمله کرد – در برابر پویش های توقف کمک نظامی به رژیم صهیونیستی یا اعمال شروط بر این کمکها، به بهانه اینکه فقط باعث تشویق "دشمنان اسرائیل" می شود، مقاومت می کند. کما اینکه خود، کنگره آمریکا را برای تصویب افزایش کمک های نظامی به "اسرائیل" به ارزش 14 میلیارد دلار، تحت فشار قرار می دهد.
  • به رغم تمام هیاهوی اخیر رسانه های آمریکایی درباره وجود اختلاف بین بایدن و نتانیاهو تا حد قطع ارتباط – به دلیل حمله رژیم صهیونیستی به رفح -، بایدن همین دیروز در تماس با نتانیاهو، از او خواسته است "بدون نقشه و برنامه قابل اجرا" از حمله زمینی به رفح خودداری کند.
  • نکته جالب توجه این است که بایدن به خوبی می داند که رفح در حال حاضر حدود یک میلیون و 400 هزار انسان را در خود جای داده است که اکثر آنها در چادر زندگی می کنند و از آب و غذا و داروی کافی بی بهره هستند، اما در تماس تلفنی خود خواستار توقف حمله به این منطقه نشد بلکه نهایت درخواستش این بود که "این حمله، بدون طرح و برنامه قابل اجرا برای تضمین امنیت یک میلیون انسانی که به آنجا پناه برده اند، انجام نشود". این در حالی است که او به خوبی می داند که دوستش نتانیاهو تا کنون از قتل عام بیش از 28176 فلسطینی – که اغلب زن و کودک بوده اند – ابایی داشته است.
  • هر چه پیش تر می رویم بیشتر می فهمیم که بایدن به نتانیاهو برای حمله به رفح چراغ سبز نشان داده است. و این حمله در واقع حمله سه گانه آمریکا، انگلیس و رژیم صهیونیستی است و آمریکا و انگلیس در نسل کشی در غزه سهیم هستند. و اگر این دو کشور نبودند نتانیاهو هرگز نمی توانست با زیر پا گذاشتن قوانین و پرتکول های بین المللی، دست به چنین جنایاتی بزند و افکار عمومی جهان و رای دادگاه بین المللی را نادیده بگیرد.

پربیننده ترین خبرها