سازمان جهانی بهداشت: غزه به منطقه مرگ تبدیل شده است

سازمان جهانی بهداشت: غزه به منطقه مرگ تبدیل شده است
پنج‌شنبه 3 اسفند 1402 - 03:39

تدروس آدهانوم گبریسوس رئیس سازمان جهانی بهداشت در یک نشست خبری در ژنو به خبرنگاران، گفت: غزه به منطقه مرگ تبدیل شده است.

العالم-فلسطین اشغالی

رئیس سازمان جهانی بهداشت هشدار داد: در حال حاضر از نظر وضعیت بهداشتی، شرایطی غیرانسانی در سراسر غزه حاکم است و شرایط همچنان رو به وخامت است.

وی با بیان اینکه بسیاری از مناطق غزه ویران شده است و بیش از ۲۹ هزار فلسطینی جان خود را از دست داده‌اند، تاکید کرد: این در حالی است که بسیاری دیگر نیز مفقود شده‌اند که گمان می‌رود آنها نیز کشته شده باشند و تعداد بسیار زیادی از مردم غزه هم مجروح شده‌اند.

گبریسوس با تاکید بر اینکه مشکل سوء تغذیه شدید از زمان شروع جنگ در ۷ اکتبر (۱۵ مهر) به طور چشمگیری در سراسر نوار غزه افزایش یافته است، خاطرنشان کرد: در حالی که پیش از آغاز جنگ کمتر از یک درصد جمعیت غزه به مشکل سوء تغذیه شدید مبتلا بودند اکنون آمار آنها به بیش از ۱۵ درصد جمعیت در برخی مناطق رسیده است.

رئیس سازمان جهانی بهداشت در ادامه با ابراز نگرانی عمیق از اینکه آژانس‌هایی مانند برنامه جهانی غذا (WFP) قادر نیستند به شمال غزه دسترسی داشته باشند، افزود: هر چه این جنگ بیشتر ادامه پیدا کرده و بر اثر آن ارسال کمک‌های بشردوستانه با مشکلات مواجه شده یا قطع شود، آمار مبتلایان به سوء تغذیه شدید در غزه نیز افزایش خواهد یافت.

این در حالی است که آژانس برنامه جهانی غذا پیشتر اعلام کرد که به دلیل نبودن امنیت برای پرسنل این آژانس و کسانی که در غزه نیازمند دریافت کمک‌های این سازمان هستند، ارسال کمک‌های خود به آنجا را به حالت تعلیق درآورده است.

به گزارش ایرنا، سازمان پزشکان بدون مرز نیز پیش‌تر در بیانیه‌ای اعلام کرد که ارائه مراقبت‌های پزشکی و افزایش کمک رسانی به دلیل شدت بمباران غیر ممکن شده است.

این سازمان افزود: کوچاندن اجباری و دستور تخلیه مناطق مختلف نوار غزه توسط رژیم صهیونیستی، سلامت شمار بیشتری از ساکنان این منطقه را به خطر می‌اندازد.

گروه‌های مقاومت فلسطین ۱۵ مهرماه برابر با هفتم اکتبر ۲۰۲۳، عملیات غافلگیرکننده‌ای با نام «طوفان الاقصی» را از غزه (جنوب فلسطین) علیه مواضع رژیم اسرائیل آغاز کردند که سرانجام پس از ۴۵ روز نبرد و درگیری، سوم آذرماه ۱۴۰۲ برابر با ۲۴ نوامبر ۲۰۲۳، میان اسرائیل و حماس آتش بس موقت چهار روزه یا همان وقفه برای تبادل اسرا میان حماس و اسرائیل برقرار شد.

این وقفه در جنگ، هفت روز ادامه یافت و سرانجام صبح جمعه ۱۰ آذر برابر با اول دسامبر ۲۰۲۳، آتش‌بس موقت به پایان رسید و رژیم اسرائیل حملات علیه غزه را از سرگرفت.

این رژیم برای تلافی حملات غافلگیرکننده‌ «طوفان الاقصی» و جبران شکست خود و توقف عملیات مقاومت، تمام گذرگاه‌های نوار غزه را بسته و در حال بمباران این منطقه است.

پربیننده ترین خبرها