عمان: درباره حق تعیین سرنوشت فلسطینیان اجماع بین‌المللی وجود دارد

عمان: درباره حق تعیین سرنوشت فلسطینیان اجماع بین‌المللی وجود دارد
جمعه 4 اسفند 1402 - 16:24

نماینده عمان در دادگاه دادگستری بین المللی عبدالله بن سالم الحارثی امروز جمعه 23 فوریه تاکید کرد که کشورش خواستار رسیدگی به نقض حق تعیین سرنوشت فلسطینیان، توسط اسرائیل است؛ حقی که درباره آن اجماع بین‌المللی وجود دارد.

العالم - آسیا

«اسرائیل باید به تمام فعالیت‌هایی که مانع از حق تعیین سرنوشت فلسطینیان می‌شود پایان دهد»، این درخواست نماینده عمان در جلسه امروز دادگاه لاهه بود.

الحارثی در ادامه خاطرنشان کرد که فلسطینی‌ها 75 سال است که در اشغال، ظلم و تحقیر روزانه زندگی می‌کنند؛ امروز جهان شاهد یکی از بدترین جنایات رخ داده در نوار غزه است.

دیوان بین‌المللی لاهه از روز دوشنبه، یک هفته جلسات استماع درباره پیامدهای حقوقی اشغال سرزمین‌های فلسطینی توسط رژیم اسرائیل را آغاز کرده و قرار است قضات این دادگاه شنونده استدلال‌های 50 کشور جهان در این باره باشند.

در روز سه‌شنبه، دومین روز جلسات استماع دادگاه لاهه، سفیر آفریقای جنوبی در هلند ووسیموزی مادونسلا تصریح کرده بود که اسرائیل در حال اعمال جنایت آپارتاید شدیدتری در سرزمین‌های فلسطینی نسبت به جنایت سال 1994در آفریقای جنوبی است.

نماینده عمان امروز در بخشی از سخنان خود نسبت به تلاش اشغالگران برای تغییر ترکیب جمعیتی فلسطین هشدار داده و خاطرنشان کرد که «اخراج اجباری کسانی که سرزمین‌شان اشغال و به جایشان شهرک‌نشین آورده شده، طبق کنوانسیون ژنو ممنوع است.

وی در ادامه تصریح کرد که شهرک‌سازی، الحاق سرزمین‌های فلسطینی و کوچاندن اجباری فلسطینی ها با هدف طولانی‌تر مدت اشغالگری صورت می‌گیرد؛ ادامه اشغالگری و نفی حق تعیین سرنوشت فلسطینیان هیچ توجیه قانونی ندارد.

فارس

پربیننده ترین خبرها