عفو بین‌الملل: درباره کشتار مردم غزه در صف دریافت کمک‌های بشردوستانه تحقیق فوری شود

عفو بین‌الملل: درباره کشتار مردم غزه در صف دریافت کمک‌های بشردوستانه تحقیق فوری شود
جمعه 11 اسفند 1402 - 21:41

سازمان عفو بین‌الملل خواستار تحقیق فوری درباره کشتار گسترده فلسطینی‌ها توسط رژیم اسرائیل در صف دریافت کمک‌های بشردوستانه در باریکه غزه شد.

العالم - فلسطین اشغالی

به نقل از فلسطین الیوم، عفو بین الملل روز جمعه در حساب کاربری اش در شبکه اجتماعی ایکس درباره شهادت ۱۱۲ فلسطینی در صف دریافت کمک های بشر دوستانه در میدان نابلسی در جنوب شهر غزه اعلام کرد: باید درباره اخبار وحشتناکی که از کشته و زخمی شدن ده‌ها فلسطینی در هنگام تلاش برای دریافت کمک های غذایی در شمال غزه منتشر شده است، تحقیق فوری انجام گیرد.

این سازمان حقوق بشری همچنین تأکید کرد: به ثبت موارد نقض حقوق غیرنظامیان فلسطینی ادامه می دهد و جنایت اخیر را بخشی از این موارد می داند.

سازمان عفو بین الملل خاطرنشان کرد: مردم غزه از گرسنگی رنج می برند و سازمان ملل درباره وقوع قحطی و گرسنگی در این باریکه هشدار داده است. همچنین دلیل اصلی وضعیت فاجعه بار کنونی در غزه، بمباران وحشیانه این منطقه است که پس از محاصره غیر قانونی ۱۶ ساله آن انجام گرفته است.

در بیانیه سازمان عفو بین الملل همچنین آمده است: «اظهارات ایتامار بن گویر وزیر امنیت داخلی اسرائیل، درباره توقف ورود کمک های بشر دوستانه به باریکه غزه، غیرانسانی و بی رحمانه است و اسرائیل به عنوان یک نیروی اشغالگر، ملزم به ارائه تضمین درباره دستیابی فلسطینی ها به کمک ها و تأمین نیازهای اساسی شان است.»

این سازمان بین المللی در پایان خاطرنشان کرد: اسرائیل با عمل نکردن به مسئولیت هایش در این زمینه، قوانین بین المللی و احکام دیوان بین المللی دادگستری در زمینه جلوگیری از نسل کشی فلسطینی ها را نقض می کند.

به گزارش ایرنا، ده‌ها فلسطینی روز پنجشنبه در اطراف کاروان کمک رسانی در شمال غزه کشته شدند. حماس نیروهای اسرائیلی را مقصر می‌داند که به سوی جمعیت فلسطینی تیراندازی کرده‌اند، در حالی که (رژیم) اسرائیل مدعی شد که بیشتر تلفات ناشی از ازدحام جمعیت در میان فلسطینی‌ها بوده است زیرا جمعیت به سمت کامیون‌ها هجوم آورده و آنها را غارت کرده است.

مقام های بهداشتی غزه می‌گویند که دستکم ۱۰۴ فلسطینی بر اثر این حمله اسرائیل کشته شدند و تعداد تلفات فلسطینی‌ها در طول پنج ماه جنگ به بیش از ۳۰ هزار نفر رسید.

گروه‌های مقاومت فلسطین ۱۵ مهرماه برابر با هفتم اکتبر ۲۰۲۳، عملیات «طوفان الاقصی» را از غزه (جنوب فلسطین) علیه مواضع رژیم اسرائیل آغاز کردند که سرانجام پس از ۴۵ روز نبرد و درگیری، سوم آذرماه ۱۴۰۲ (۲۴ نوامبر ۲۰۲۳) آتش بس موقت چهار روزه یا همان وقفه برای تبادل اسرا میان حماس و رژیم صهیونیستی برقرار شد.

این وقفه در جنگ، هفت روز ادامه یافت و سرانجام صبح جمعه ۱۰ آذر (اول دسامبر ۲۰۲۳) آتش‌بس موقت به پایان رسید و رژیم اسرائیل حملات علیه غزه را از سرگرفت.

این رژیم برای تلافی حملات «طوفان الاقصی»، جبران شکست خود و توقف عملیات مقاومت، گذرگاه‌های باریکه غزه را بسته و در حال بمباران این منطقه است.

ایرنا

پربیننده ترین خبرها