خبرنگار العالم گزارش داد:

تاکید سازمان همکاری اسلامی بر توقف فوری نسل‌کشی در غزه

چهارشنبه 16 اسفند 1402 - 14:31

شورای وزیران خارجه کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی نسبت به خطر استمرار جنایت نسل‌کشی و پاکسازی قومی در باریکه غزه هشدار دادند و در بیانیه پایانی نشست فوق‌العاده خواستار آتش‌بس فوری و غیرمشروط جنگ علیه این باریکه شدند.

العالم- فلسطین اشغالی

قضیه فلسطین و تجاوز بی‌وقفه رژیم اشغالگر به باریکه غزه و نیز شرایط سخت حاکم بر فلسطینیان این باریکه محور اصلی نشست فوق‌العاده سازمان همکاری اسلامی و وزرای خارجه کشورهای عضو بود.

"حسین امیرعبداللهیان" وزیر امور خارجه ایران در سخنانش در این نشست گفت: برخورد ما با رژیم صهیونیستی باید در سایه وحدت جهان اسلام تعیین‌کننده و موثر باشد. کاخ سفید و رژیم اشغالگر باید مجبور به توقف جنگ و نسل‌کشی و بازگشایی مسیرهای انتقال کمک‌های بشردوستانه به فلسطینیان غزه شوند. همچنانکه تحریم‌های بازدارنده و قطع روابط دیپلماتیک، اقتصادی و تجاری از عوامل بسیار موثر است.

نسل‌کشی، گرسنگی و آوارگی اجباری که فلسطینیان در معرض آن هستند محورهای اصلی رایزنی در این نشست بود؛ به نحوی که دبیرخانه این سازمان در کنار رصدخانه رسانه‌ای که راه‌اندازی شده و کار خود را برای رصد جنایات رژیم صهیونیستی علیه فلسطینیان و انتشار آن در رسانه‌های مختلف آغاز کرده است، در حال ایجاد یک دیده‌بان حقوقی برای مستندسازی جنایات رژیم صهیونیستی است.

"فیصل بن فرحان" وزیر خارجه سعودی نیز طی سخنانی گفت: با وجود تشدید فاجعه انسانی و شهادت بیش از ۳۰ هزار فلسطینی، گرسنگی بیش از ۲ میلیون شخص، نبود امنیت و نابودی زیرساخت‌های خدمات‌رسانی و حیاتی، واقعیت تلخ آن است که جامعه جهانی هنوز نتوانسته این کشتار را متوقف کند.

اهمیت دیدارهای دوجانبه وزیران در حاشیه این اجلاس کمتر از خود اجلاس نبود. وزیران خارجه ایران و سعودی تحولات مهم منطقه‌ای و بین‌المللی به‌ویژه موضوع فلسطین را مورد بحث و بررسی قرار دادند. دیدار دوجانبه‌ای نیز میان وزیر خارجه ایران و "حسین ابراهیم طه" دبیرکل سازمان همکاری اسلامی برگزار شد.

پربیننده ترین خبرها