تضعیف توان سایبری رژیم صهیونیستی

تضعیف توان سایبری رژیم صهیونیستی
شنبه 26 اسفند 1402 - 11:13

عملیات طوفان الاقصی که مدت‌هاست به‌وسیله‌ گروه‌های مقاومت فلسطینی علیه رژیم اشغالگر صهیونیستی آغاز شده، پرسش‌های بسیاری را به‌وجود آورده است که در این زمینه مهم‌ترین تردیدها درباره بخش امنیتی، اطلاعاتی و توانایی شرکت‌های امنیتی و ساختارهای سایبری برای محافظت از اشغالگران و تأسیسات راهبردی صهیونیست‌هاست.

العالم ـ فلسطین اشغالی

بنابر گزارش روزنامه «الاستقلال»، اسرائیل مدت‌ها مدعی برتری در بخش امنیتی، اطلاعاتی و توانایی شرکت‌های امنیتی و ساختارهای سایبری برای محافظت از اشغالگران بود، به‌طوری‌که روزنامه عبری Calcalist در رتبه‌بندی سال ۲۰۲۳، اسرائیل را از نظر تعداد شرکت‌های حفاظت سایبری پس از ایالات متحده در رتبه دوم جهان قرار داد.

این روزنامه اقتصادی و فناوری اطلاعات گزارش کرد، شرکت‌های حفاظت سایبری از نظر درآمد حدود ۸ میلیارد دلار از محل صندوق‌های سرمایه گذاری و بازدهی ۳ میلیارد دلاری برای تل آویو به ارمغان می‌آورند.

اما از هفتم اکتبر ۲۰۲۳، این بخش با آزمون سختی در مقابل سرمایه گذارانی مواجه شده است که میزان بالای نقض امنیت را در ساختارهای ارتباطی سایبری اسرائیل تجربه کرده‌اند. بنابراین، اسرائیل برای کمک به بازسازی این بخش راهبردی به ایالات متحده مراجعه کرده است.

دست به دامن واشنگتن
طبق گزارش Intelligence Online، هشتم فوریه شرکت اطلاعاتی سایبری «توکا»ی اسرائیل ترمیم تیم آمریکایی خود را آغاز و دفتر غیرفعال خود را در واشنگتن دوباره فعال کرده است. در همین راستا و ژانویه مایک استاهلا، وابسته سابق اداره تحقیقات فدرال در آنکارا به عنوان یکی از متخصصان باتجربه در این زمینه به تیم توکا پیوست.

دومین اقدام مهم در راستای حرکت اشغالگران اسرائیل به سمت ایالات متحده‌، این است که وزارت دفاع اسرائیل شرکت آمریکایی «پالانتیر» را در تجزیه و تحلیل داده‌ها بر شرکت‌های محلی ترجیح داد. ۹ فوریه این وزارتخانه تصمیم گرفت از فناوری شرکت آمریکایی Palantir برای تجزیه و تحلیل داده‌های بزرگ استفاده کند، هرچند شرکت‌های اسرائیلی در حال کار بر روی توسعه راه‌حل‌های مشابه هستند.

وزارت دفاع اسرائیل با عقد قرارداد با پالانتیر، راهکارهای توسعه یافته به‌وسیله شرکت‌های داخلی را نادیده گرفت تا از مزیت شرکت‌های ایالات متحده بهره ببرد. پس از بازدید الکس کارپ، سرمایه گذار پیتر تیل بنیان‌گذار پالانتیر از اسرائیل در اوایل ژانویه، این شرکت همکاری خود را با وزارت جنگ اسرائیل برای ایجاد پلتفرم خود برای کمک به اقدامات نظامی فراهم کرد.

با وجود این، مشکل اساسی دیگر برای شرکت‌های داخلی اسرائیلی، وجود نداشتن فناوری مشابه با کارایی همسان شرکت آمریکایی است. نکته دیگر اینکه شرکت‌های داخلی ارتباط زیادی با وزارت دفاع ندارند و عمده تمرکز آن‌ها بر بازار بین المللی است.

افزایش جنگ سایبری
نمی‌توان کمک گرفتن تل آویو را از واشنگتن در زمینه اطلاعات و امنیت سایبری برای مقابله با جنگ سایبری نادیده گرفت. در واقع، پس از حملات گروه های فلسطینی، حامیان سایبری آن‌ها نیز آغازگر حمله به اسرائیل هستند.

یکی از مهم‌ترين حامیان گروهی موسوم به Killnet است که در پاسخ به تجاوز اسرائیل، حملات خود را علیه نهادهای رژیم تشدید و نبرد موازی میان فلسطینیان و اشغالگران اسرائیل را در فضای مجازی ایجاد کردند.

شامگاه هشتم اکتبر ۲۰۲۳ وب سایت رسمی اسرائیل در کل جهان غیرقابل دسترس شد و Killnet بلافاصله مسئولیت این حمله سایبری را برعهده گرفت، به‌طوری‌که وب‌سايت بلومبرگ ۲۳ نوامبر ۲۰۲۳ گزارشی درباره افزایش هک‌شدن وب‌سایت‌های اسرائیلی و دخالت گروه‌های مرتبط با این عملیات ازجمله «سایبر طوفان» یا «سایبر طوفان الاقصی» منتشر کرد.

گروه «سایبر طوفان الاقصی» از نفوذ و سرقت تعداد قابل توجهی از فایل‌های شرکت‌ Signature-IT در اسرائیل خبر داد. دایره حمله سایبری طوفان الاقصی شرکت‌ها، سازمان‌ها و ادارات دولتی بسیار مهم اسرائیل را هدف قرار داده است.

در نتیجه این حملات، اطلاعات حساس مربوط به مشتریان Signature-IT ازجمله Max Security، شرکت مهم امنیت سایبری و اطلاعات در دسترس قرار گرفت.

نگرانی‌ صهیونیست‌ها
واقعیت شکست تنها دلیل توسل رژیم اسرائیل به واشنگتن نبود، بلکه دلهره و ترس از رویدادهای آینده نیز در این زمینه تأثیرگذار بودند.

۲۵ نوامبر 2023 گیل مسینگ از شرکت امنیتی اسرائیل چک پوینت با یورونیوز مصاحبه‌ کرد و گفت، اسرائیل بزرگترین موج حملات سایبری را در تاریخ خود تجربه می‌کند. اسرائیل در حال گذر از موج قابل توجهی از حملات سایبری است، این دوره معمولی نیست. جنگ سایبری قطعاً قریب الوقوع و هر روز در حال افزایش است.

وی افزود: درباره بیش از ۱۲۰ گروه فعال که به اسرائیل حمله می‌کنند صحبت می‌کنیم. باید انتظار حوادث بیشتری داشته باشیم و مردم نیز آگاه باشند.

در حالی که جهان درگیر جنگ میان ارتش اسرائیل و حماس در غزه است، اسرائیل با تعداد فزاینده‌ای از حملات سایبری که زیرساخت‌های دیجیتالی آن را تحت تأثیر قرار می‌دهند، دست و پنجه نرم می‌کند.

گیلی رانان، مدیر شرکت سرمایه گذاری اسرائیلی Cyberstarts اوایل ژانویه با ابراز نگرانی از کاهش نیروی کار شرکت‌های امنیت سایبری اسرائیل به دلیل ثبت نام جوانان در ارتش، عنوان کرد، شرکتش پنج نفر از کارکنان خود را به جنگ غزه اعزام کرده است.

رانان گفت: به‌تازگی شکایت‌های سرمایه‌گذاران در زمینه کارایی شرکت‌های اسرائیلی افزایش یافته است و هیچ‌کس نمی‌تواند آینده بخش امنیت سایبری را پیش‌بینی کند.

شکست در پرونده گروگان‌ها
در کنار شکست شرکت‌های امنیتی و اطلاعاتی اسرائیل در پیش‌بینی و نظارت بر عملیات هفتم اکتبر و توسل به نیروی سایبری آمریکا، شکست دیگر مربوط به گروگان‌های اسرائیلی در دست مقاومت است.

26 اکتبر ۲۰۲۳ بلومبرگ به نقل از منابع آگاه اعلام کرد، آژانس‌های امنیتی اسرائیل از شرکت‌های جاسوسی سایبری ازجمله تهیه کننده برنامه پگاسوس، برای شناسایی مکان گروگان‌های خود در نوار غزه کمک خواستند.

طبق گزارش‌های اخیر، سامانه امنیتی رژیم از تهیه‌کننده برنامه پگاسوس و شرکت اسرائیلی Candiru (هر دو به دلیل سوابق حقوق بشری در لیست سیاه ایالات متحده قرار گرفته‌اند) درخواست کرده است به سرعت توانایی‌های نظارتی خود را برای پاسخگویی به نیازهای اسرائیلی افزایش دهند.

پس از عملیات «طوفان الاقصی» مقاومت فلسطین اعلام کرد، میان ۲۰۰ تا ۲۵۰ اسرائیلی در غزه گروگان گرفته است. با وجود گذشت پنج ماه، اسرائیل تنها دو گروگان را به‌وسیله عملیات نظامی بازگرداند. شرکت‌های سایبری و جاسوسی نتوانستند گروگان‌ها یا جزئیات مهمی از آن‌ها را بیابند که این موضوع شکست نظامی را در غزه افزایش داد.

عوامل مذکور در شکل دهی انگیزه اولیه برای بازسازی بخش سایبری اسرائیل به‌وسیله ایالات متحده تأثيرگذار بوده است. باید توجه کرد، واشنگتن از هیچ تلاشی در حمایت و پشتیبانی از اسرائیل دریغ نمی‌کند.

پربیننده ترین خبرها