وزیر ارتباطات در گفتگو با العالم: سال ۱۴۰۲ یکی از پر رونق ترین سال ها در حوزه دستاوردهای فضایی بود

وزیر ارتباطات در گفتگو با العالم: سال ۱۴۰۲ یکی از پر رونق ترین سال ها در حوزه دستاوردهای فضایی بود
يکشنبه 27 اسفند 1402 - 22:40

«عیسی زارع‌پور» وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در گفتگو با خبرنگار العالم اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران با تکیه بر دانشمندان خود توانسته است به یکی از ده کشور سازنده ماهواره و موشک ماهواره‌بر تبدیل شود.

العالم - ایران / سیاسی

زارع پور با اشاره به در اختیار داشتن کشورمان به پایگاه‌ پرتاب موشک به فضا و همچنین داشتن ایستگاه‌های زمینی برای دریافت داده‌های ماهواره‌ها گفت: ایران در زمینه فضایی پیشرفت چشمیگری در سال‌های پس از پیروزی انقلاب اسلامی داشته است.

وی ادامه داد: به عنوان مثال موشک‌های ماهواره‌بر ما می‌توانند ماهواره‌هایی تا وزن 200 کیلوگرم را حمل کرده و در مدار قرار دهند و در نظر داریم تا 5 سال آینده ماهواره‌های سنگینتر را به فضا بفرستیم.

زارع پور تصریح کرد: سال 1402 یکی از پر رونق ترین سال ها در حوزه دستاوردهای فضایی بود که طی آن شاهد ساخت چندین ماهواره و پرتاب آنها به فضا بودیم.

عیسی زارع پور، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات ایران ادامه داد: برای اولین بار توانستیم ماهواره های خود را در مدار «لئو» یعنی در فاصله 450 تا 2000 کیلومتری زمین قرار دهیم، ماهواره‌های ایرانی هم‌اکنون در فضا حضور دارند.

وی گفت: اکنون 6 تا 7 ماهواره در فضا داریم که مأموریت های سنجش و ارتباطی را برعهده دارند که از داده های آنها در حوزه های مختلف از جمله «بررسی منابع آبی کشور»، «شرایط بحرانی از جمله وقوع سیل »، «مصارف کشاورزی»، «برآورد مساحت مزارع» «ارائه اطلاعات لازم به کشاورزان در مورد تاریخ مناسب کاشت و برداشت» و همچنین نظارت بر پدیده زمین خواری استفاده می‌شود.

وی افزود: در سال آینده در زمینه آماده سازی گروهی از ماهواره ها برای ارسال به فضا در حوزه ارتباطات و اینترنت به ویژه در مناطق دوردست کار خواهیم کرد.

زارع پور تصریح کرد: 12 پرتاب به فضا داشتیم که تنها 2 مورد آن توسط روس ها انجام شد، این بدان معناست که بیشتر پرتاب‌ها به صورت داخلی انجام شده است و دلیل همکاری با روسیه در حوزه فضا، ارتقای سطح این فناوری در کشور است، همکاری‌های بین المللی در این حوزه مسئله طبیعی است و از سوی سایر کشورهای پیشتاز نیز چنین پروژه‌های مشترکی دنبال می‌شود.

وی تاکید کرد: اکنون در حال ساخت بزرگترین پایگاه فضایی غرب آسیا در جنوب کشور هستیم و از سال جاری این کار را آغاز کردیم و انشالله در سال آینده فاز اول آن آماده می شود.

زارع پور بیان کرد: زیرساخت های خوبی در کشور در حوزه ارتباطات داریم، اکنون همه شهرهای ما از پوشش نسل چهارم اینترنت همراه برخوردار هستند و حدود 92 درصد جمعیت کشور از خدمات نسل چهارم تلفن همراه برخوردار هستند.

پربیننده ترین خبرها