روسیه و چین پیش نویس قطعنامه آمریکا را وتو کردند

روسیه و چین پیش نویس قطعنامه آمریکا را وتو کردند
جمعه 3 فروردين 1403 - 17:23

نماینده روسیه با بیان اینکه پیش نویس قطعنامه آمریکا تلاشی برای فرار اسرائیل از مجازات است، اعلام کرد: اعضای غیردائم شورای امنیت قطعنامه‌ای غیرسیاسی دیگری در مورد غزه تهیه کردند.

العالم - فلسطین اشغالی

قطعنامه پیشنهادی آمریکا درباره غزه در نشست روز جمعه شورای امنیت سازمان ملل مطرح شد و کشورهای روسیه ، چین و الجزایر به آن رای منفی دادند. از آنجا که یک قطعنامه برای تصویب به ۹ رای از ۱۵ رای اعضای شورای امنیت بدون وتوی اعضای دائم نیاز دارد، قطعنامه آمریکا نتوانست به تصویب برسد و با رای منفی چین و روسیه از اعضای دائم شورای امنیت وتو شد.

نماینده روسیه در شورای امنیت اعلام کرد که اگر این قطعنامه تصویب شود، زمینه بحث درباره وضعیت غزه را از میان خواهد برد و دست اسرائیل در آنجا باز می‌شود.

وی افزود: اعضای غیردائم شورای امنیت قطعنامه‌ای غیرسیاسی دیگری در مورد غزه تهیه کردند، پیش نویس قطعنامه آمریکا تلاشی برای فرار اسرائیل از مجازات است.

نماینده چین در شورای امنیت نیز گفت: شورای امنیت هیچ اقدامی برای توقف آتش در غزه انجام نداده است، پیش نویس قطعنامه دیگری وجود دارد که خواستار آتش بس فوری در غزه است.

وی خاطرنشان کرد که پیش نویس قطعنامه آمریکا همواره از محوری ترین موضوع یعنی آتش بس طفره رفته است، متن نهایی پیش نویس قطعنامه آمریکا مبهم است و خواستار آتش بس فوری نیست.

نماینده چین آنچه در حال حاضر اهمیت دارد را اقدام برای دستیابی به آتش بس و مطرح کردن راه حل دائمی برای مسئله فلسطین دانست.

نماینده الجزایر در شورای امنیت نیز اعلام کرد که پیش نویس قطعنامه آمریکا به طور ضمنی اجازه ادامه دادن به قتل غیرنظامیان را می‌دهد و فاقد تضمین‌های واصح و روشن است.

پربیننده ترین خبرها