هدف اشغالگران صهیونیست از حمله به بیمارستان الشفا چیست؟

هدف اشغالگران صهیونیست از حمله به بیمارستان الشفا چیست؟
شنبه 11 فروردين 1403 - 14:29

ارتش صهیونیستی در شبی که هیئت این رژیم به دوحه رفته بود، در حال آماده شدن برای حمله به مجتمع پزشکی الشفاء بود تا به دستاوردی برای مذاکرات دست یابد.

العالم - فلسطین اشغالی

نیروهای ارتش صهیونیستی محاصره بیمارستان شفا در شمال شهر غزه را ادامه داده و پرسنل پزشکی، بیماران و آوارگان محبوس در آن را تهدید به منفجر کردن ساختمان بیمارستان می‌کنند و در صورت عدم ترک این پناهگاه، زیر آوارها کشته خواهند شد.

تهدیدات ارتش صهیونیستی علیه محاصره شدگان به مرور جنبه عملی به خود گرفته و چند روزی است که تصاویر منتشر شده از بیمارستان حاکی از شهادت بیماران، درخواست کمک کادر درمان، دستگیری، اعدام، شکنجه غیرنظامیان و انفجار بخش‌هایی از مجتمع می‌باشد. صهیونیست‌ها همچنین خانه‌های اطراف بیمارستان را منفجر می‌کنند.

گفته می‌شود هنوز هزاران نفر در داخل بیمارستان هستند که بیشتر آنها بیمار و زخمی هستند. تاکنون محاصره و نرسیدن دارو دستکم منجر به مرگ 4 بیمار شده و ادامه محاصره جان شمار بیشتری را نیز تهدید می‌کند.

صهیونیست‌ها در حالی که پیش از این مدعی استفاده عملیاتی رهبران حماس از بیمارستان شفا شده و از دستگیری ده‌ها تن از رزمندگان مقاومت در این بیمارستان خبر داده بودند بعداً مجبور شدند که این ادعاها را پس بگیرند. ارتش رژیم صهیونیستی اذعان کرد تصاویر منتشر شده در رابطه با افراد بازداشت شده در بیمارستان شفا در شهر غزه اشتباه بوده است. اما با این حال همچنان ادعای استفاده نظامی از بیمارستان بهانه‌ای برای حفظ محاصره و فشار بر آوارگان و بیماران می‌باشد.

این ادعاها برای نخستین بار نیست که مطرح می‌شود و در اوایل جنگ نیز صهیونیست‌ها مراکز درمانی در شمال غزه بویژه بیمارستان شفا را به بهانه داشتن مستنداتی از وجود تونل‌های مخفی حماس و مرکز فرماندهی این گروه در زیر بیمارستان، مورد محاصره و یورش نظامی قرار دادند. صهیونیست‌ها هیچوقت نتوانستند برای ادعاهای خود سند و مدرکی رو کنند و همین امر ثابت کرد که حمله به مراکز درمانی و بهداشتی و پناهگاه‌ها یک هدف استراتژیک نظامی ارتش رژیم در جنگ است و نابودی کامل زیرساخت‌های بهداشتی و درمانی غزه و کشتن و اسیر کردن کادر درمان و بیماران و کودکان بستری شده، در ادامه تحولات این موضوع را کاملاً نمایان کرد.

اکنون اما با گذشت نزدیک به شش ماه از جنگ بازگشت صهیونیست‌ها به طرح محاصره بیمارستان شفا در شمال غزه سوالاتی را در مورد اهداف دور جدید یورش ارتش اشغالگر به مراکز درمانی را بوجود آورده است.

در این رابطه سلیمان بشارت، پژوهشگر امور اسرائیل معتقد است که تجاوزات اسرائیل به بخش بهداشت در غزه دیگر چیز جدیدی نیست، بلکه بخشی از سیاست سیستماتیک اشغالگران در جنگ است که از روز اول تجاوز اتخاذ شد.

این پژوهشگر فلسطینی در گفتگویی ضمن اشاره به اینکه توجیه هرزی هالیوی، رئیس ستاد ارتش "اسرائیل" برای حمله به بیمارستان شفا هیچ ناظری را فریب نخواهد داد، معتقد است هدف اولیه عملیات در مجتمع شفا به دست آوردن اهرم فشار بر سر میز مذاکره می‌باشد.

ایاد القره دیگر پژوهشگر عربی نیز در تأیید موضوع معتقد است ارتش صهیونیستی در شبی که هیئت این رژیم به دوحه رفته بود، در حال آماده شدن برای حمله به مجتمع پزشکی الشفاء بود تا به دستاوردی برای مذاکرات دست یابد.

این نویسنده محاصره مجدد بیمارستان الشفا را نتیجه عدم کسب دستاوردهای ملموس نظامی برای ارتش صهیونیستی پس از نزدیک به 6 ماه جنگ در غزه عنوان می‌کند که طی آن برخلاف وعده‌های اولیه سران سیاسی رژیم نه تنها اسرای صهیونیست آزاد نشدند بلکه پس از تحمل صدها کشته و زخمی و میلیاردها دلار خسارت اقتصادی، برآوردهای اطلاعاتی سازمان‌های جاسوسی غربی حکایت از ناممکن بودن ایده نابودی حماس در جنگ می‌باشد.

نویسنده معتقد است: اشغالگران همچنان از پرونده مذاکرات طفره می‌روند و در تلاش برای دستیابی به هر نوع دستاوردی می‌کوشند آنچه را که در میدان می‌گذرد به روند مذاکرات تبدیل کنند.

علاوه بر اهمیت بحث مذاکرات ، در پیش گرفتن استراتژی زمین سوخته و تخلیه کامل مناطق شمالی برای جلوگیری از بازگشت آوارگان در تبیین اهداف ارتش صهیونیستی از در دور جدید حملات به بیمارستان‌ها مورد توجه کارشناسان بوده است.

کابینه صهیونیستی در ماه‌های اخیر بارها از طرح‌هایی برای ایجاد منطقه حائل میان شهرک‌های صهیونیست‌نشین غلاف غزه با این باریکه به منظور ارتقای امنیت شهرک‌نشینان در آینده خبر داده اند که پیشبرد این سناریو مستلزم تخلیه مناطق شمالی از سکنه برای همیشه است و از این رو حضور هزاران پناهنده در بیمارستان شفا مانعی بر سر راه تحقق این هدف به حساب آمده و ارتش صهیونیستی با ایجاد رعب و وحشت و کشتار و محاصره به دنبال فراری دادن پناهندگان است.

در این ارتباط هشام ناجی، فعال امداد پزشکی می‌گوید استراتژی اشغالگران برای جابجایی غیرنظامیان از طریق ضربه زدن به بیمارستان ها، مراکز درمانی، مدارس و بازارهای تجاری است تا پس از آن، غیرنظامیان دیگر هیچ یک از ضروریات زندگی برای ماندن در این منطقه را نداشته باشند و جابجایی آنها برای صهیونیست‌ها آسانتر خواهد بود.

ناجی از جراحاتی می گوید که در عمرش هرگز ندیده بود، مگر در غزه. ناجی جلوگیری از ورود دارو به بیمارستان را جنایتی بی سابقه علیه بشریت می داند و معتقد است هدف از این اقدام تخلیه کامل باریکه غزه و تصرف آن می‌باشد.

الوقت

پربیننده ترین خبرها