موضوعات مهم نخست وزیر عراق برای بررسی در واشنگتن

موضوعات مهم نخست وزیر عراق برای بررسی در واشنگتن
يکشنبه 26 فروردين 1403 - 14:38

نخست‌وزیر عراق در شرایط حساس عراق و منطقه، به واشنگتن رفت تا درباره موضوعات داغ از جمله آینده روابط بغداد و واشنگتن، حضور آمریکا در عراق و جنگ غزه گفتگو کند.

العالم _ عراق

محمد شیاع السودانی، نخست وزیر عراق در یک کنفرانس مطبوعاتی گفت: قطعاً در دیدار ما با بایدن رئیس جمهور آمریکا شرایط و موقعیت های منطقه و تشدید تنش و اهمیت حفظ آرامش، توقف جنگ و جلوگیری از گسترش درگیری خواهد پرداخت. هدف این گفت وگوهای مهم دستیابی به جدول زمانی برای پایان ائتلاف بین المللی است

گفتنی است روابط بغداد و واشنگتن در ماه‌های اخیر در پی ترور رهبران الحشد الشعبی در قلب بغداد پایتخت و نقض مکرر حاکمیت متشنج شده و موضوع پایان دادن به حضور آمریکایی‌ها مهمترین خواسته عراق است ، در حالی که واشنگتن در تلاش برای دور زدن آن است.

حملات رژیم صهیونیستی به غزه و خطرات گسترش جنگ و پیامدهای آن بر عراق و منطقه، با توجه به اینکه واشنگتن شریک جنگ غزه و مردم و مقاومت بوده با قدرت خود را در دستور کار این سفر 5 روزه قرار می دهد ..

عراق علاوه بر بعد امنیتی، به دنبال تغییر الگوی روابط با واشنگتن به روابط برابر و همکاری مشترک بین دو کشور بر اساس توافق چارچوب مشترک و رهایی از محدودیت های اقتصادی و مالی واشنگتن است که از سال 2003 بر عراق تحمیل کرده است.

خواسته اصلی عراق از این سفر، برنامه ریزی برای خروج آمریکا و حرکت به سمت روابط برابر بین دو کشور است، اما واشنگتن آن را به تعویق انداخته و سعی در تحمیل دیکته های خود دارد.

کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها