واکنش حماس و تشکیلات خودگردان فلسطین به وتوی آمریکا

واکنش حماس و تشکیلات خودگردان فلسطین به وتوی آمریکا
جمعه 31 فروردين 1403 - 02:41

حماس و تشکیلات خودگردان پنجشنبه شب وتوی قطعنامه عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل از سوی آمریکا را محکوم کردند.

العالم-فلسطین اشغالی

در بیانیه جنبش مقاومت فلسطین (حماس) آمده که وتوی آمریکا علیه اعطای عضویت کامل به فلسطین در سازمان ملل متحد موجب انزوای دولت آمریکا نسبت به مدیریت جهان می‌شود.

حماس از جامعه جهانی خواست که برای غلبه بر اراده دولت آمریکا و حمایت از مبارزه ملت فلسطین و حق مشروع آنان در تعیین سرنوشت خود فشار وارد کنند.

جنبش حماس همچنین با شدیدترین عبارت‌ها موضع جانبدارانه آمریکا از اشغالگران صهیونیست در وتوی این قطعنامه را به شدت محکوم کرد.

عباس هم محکوم کرد

دفتر «محمود عباس» رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین نیز در بیانیه‌ای از ایالات متحده آمریکا به دلیل وتوی قطعنامه پیشنهادی الجزایر برای عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل انتقاد کرد.

در این بیانیه از سیاست آمریکا به عنوان «تعدی آشکار به قوانین و حقوق بین‌الملل و مشوق نسل‌کشی علیه مردم فلسطین» یاد شده است.

دفتر عباس همچنین تأکید کرد که این سیاست واشنگتن، منطقه را بیشتر به سمت آشوب پیش خواهد برد.

در این بیانیه همچنین از وتوی آمریکا به «غیراخلاقی، ناعادلانه و غیرموجه» یاد شده است.

آمریکا بامداد جمعه در رای‌گیری شورای امنیت، قطعنامه عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل را وتو کرد.

از ۱۵ عضو شورای امنیت ۱۲ عضو به این قطعنامه رای مثبت و انگلیس و سوئیس رای ممتنع دادند.

کشور الجزایر پیش نویس قطعنامه عضویت کامل فلسطین را در سازمان ملل به شورای امنیت سازمان ملل ارائه کرده بود و خواستار طرح آن در نشست روز پنجشنبه این شورا شده اما کشور مالت که رئیس دوره‌ای شورای امنیت در ماه جاری میلادی (آوریل) است، ابتدا اعلام کرد که شورای امنیت عصر جمعه به وقت محلی در این باره تصمیم گیری خواهد کرد اما سرانجام این نشست عصر پنجشنبه به وقت محلی برگزار شد.

تصویب یک قطعنامه در شورای امنیت سازمان ملل مستلزم آن است که حداقل ۹ رأی مثبت را بدون مخالفت یا همان وتوی پنج عضو دائم شورای امنیت یعنی آمریکا، انگلیس، روسیه، فرانسه و چین به دست آورد.

پیش از این، منابع آگاه اعلام کرده بودند که این قطعنامه از حمایت ۱۳ عضو شورای امنیت برخوردار است اما احتمالا آمریکا یکی از اعضای اصلی شورای امنیت و حامی همیشگی (رژیم) اسرائیل، با آن مخالفت و آن را وتو خواهد کرد.

وزارت امور خارجه آمریکا روز پنجشنبه به وقت محلی اعلام کرد که واشنگتن به این قطعنامه رای مثبت نخواهد داد.

پربیننده ترین خبرها