دانشجویان آمریکایی حامی فلسطین «ضد یهودی» خطاب می‌شوند

دانشجویان آمریکایی حامی فلسطین «ضد یهودی» خطاب می‌شوند
يکشنبه 9 ارديبهشت 1403 - 17:22

اعتراضات و کارزارهای حمایت از فلسطین در میان دانشجویان آمریکایی در حالی ادامه دارد که مقامات این کشور هنوز اصرار به «ضد یهود» خطاب کردن این دانشجویان دارند.

العالم - آمریکا

براساس گزارش گاردین، اعتراضات دانشجویی در دانشگاه‌های آمریکا در حمایت از مردم غزه در حالی با قوت ادامه دارد که دولت آمریکا کمترین حرکتی برای تحقق خواسته‌های دانشجویان برای متوقف کردن نسل کشی مردم فلسطین نکرده است. معترضان می‌گویند تا زمانی که خواسته آنها برای جدا شدن نهادهای آموزشی از شرکت‌های نظامی انجام نشود، به تظاهرات خود ادامه خواهند داد.

در جنبشی که شاید مهم‌ترین جنبش دانشجویی از زمان اعتراضات ضد جنگ علیه حمله آمریکا به ویتنام در دهه ۱۹۶۰ باشد، درگیری بین دانشجویان حامی فلسطین و مدیران دانشگاه‌ها به اوج خود رسیده است.

در روزهای گذشته صدها دانشجو در نیویورک بازداشت شده‌اند و در این میان اعضای هیات علمی دانشگاه‌ها نیز به صف دانشجویان پیوسته اند. در شعارهای روزهای گذشته این جمله بارها شنیده شده است که اسرائیل بر سر مردم فلسطین بمب می‌ریزد و دانشگاه نیویورک پولش را می‌دهد.

اریک آدامز، شهردار نیویورک در واکنشی به اعتراضات دانشگاه نیویورک در روزهای گذشته این تجمع‌ها را به گردن افراد حرفه‌ای و سازمان‌ها انداخته است. در کاخ سفید نیز وضع به همین صورت است. جو بایدن رییس جمهور آمریکا طی سخنانی با نظرات نمایندگان هر ۲ حزب کنگره همراهی کرد و معترضان را «یهود ستیز» خطاب کرد.

مایک جانسون، رئیس جمهوری‌خواه مجلس نمایندگان کنگره که به تازگی بسته کمکی ۲۶ میلیارد دلاری برای حمایت از اسرائیل را تصویب کرده است، روز چهارشنبه به دانشگاه کلمبیا آمد و خواستار برچیدن کارزار همبستگی با مردم فلسطین شد که این موضوع واکنش شدید دانشجویان را در پی داشت.

به گزارش ایرنا، با پایان یافتن اعتراضات دانشگاه‌های نیویورک و کلمبیا، پردیس‌های دانشگاهی در سراسر ایالات متحده نیز در حال پیوستن به کارزار حمایت از فلسطین شده‌اند. در دانشگاه تگزاس در آستین، پلیس به خشونت متوسل شد و ۳۴ دانشجو را بازداشت کرد. در دانشگاه کالیفرنیای جنوبی، افسران پلیس به سمت دانشجویان حمله کردند.

در دانشگاه ییل نیز پلیس ۴۵ دانشجو را دستگیر کرد.

پربیننده ترین خبرها