خبرنگاری در غزه زیر سایه موشک‌های رژیم اشغالگر

جمعه 14 ارديبهشت 1403 - 14:53

از 18 سال پیش تا امروز، جهان روز سوم ماه می را به عنوان روز جهانی آزادی مطبوعات برای تقویت فرهنگ آزادی بیان و انعکاس جنایاتی که علیه خبرنگاران و نهادهای اطلاع‌رسانی در سراسر جهان به خصوص در فلسطین رخ می‌دهد، گرامی می‌دارد.

العالم - فلسطین اشغالی

سوم ماه می به عنوان روز جهانی آزادی مطبوعات، بهترین فرصت برای ماندگار کردن جنایات جنگی رژیم صهیونیستی علیه خبرنگاران فلسطینی و همه نهادهای خبری در حافظه جهانی است.

برای درک بهتر و واضح‌تر خطری که خبرنگاران فلسطینی را تهدید می‌کند، "فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران" اعلام کرده است که خطر مرگ در جبهه‌های جنگ، بیشتر از نظامیان، جان خبرنگاران را تهدید می‌کند. این جمله یک جمله عاطفی یا سلیقه‌ای نیست بلکه برآمده از آمارهای رسمی است. زیرا برای مثال در جنگ کره جنوبی 1.4 درصد از سربازان آمریکایی در جنگ ویتنام 1.7 درصد از نظامیان آمریکایی و در جنگ جهانی دوم 1.8 درصد از سربازان کشته شدند اما در همین جنگ اخیر 7.5 درصد از خبرنگاران فلسطینی جان خود را از دست داده‌اند؛ به زبان آمار فقط در 210 روز گذشته از حمله رژیم صهیونیستی به غزه، 141 خبرنگار و روزنامه‌نگار فلسطینی به شهادت رسیده‌اند.

در حملات هوایی و توپخانه‌ای ارتش رژیم اشغالگر 80 خبرنگار مجروح شده‌اند. رژیم اشغالگر از ابتدای جنگ کنونی، 178 نهاد و ساختمان رسانه‌های و دفتر خبری را تخریب کرده است که یکی از آنها دفتر شبکه خبری العالم بوده است. کما اینکه 25 رادیوی محلی نیز در این جنگ تعطیل شده یا هدف قرار گرفته‌اند.

در حملات نظامیان صهیونیستی به غزه، جنایاتی علیه خبرنگاران و رسانه‌ها صورت گرفته است شامل حمله مستقیم، جلوگیری از نقل و انتقال و بازداشت، جلوگیری از ورود وسایل و تجهیزات مورد نیاز خبرنگاران، تخریب دستگاه‌ها و تجیزات ارتباطی و دیگر جنایاتی که هنوز هم ادامه دارند.

حمله به روزنامه‌نگاران و خبرنگاران در کرانه باختری و قدس را هم باید به این آمار اضافه کرد.

پربیننده ترین خبرها