اندیشمند فلسطینی در گفتگو با العالم:‌ عملیات طوفان الاقصی فصل جدیدی از مقاومت را کلید زد

يکشنبه 23 ارديبهشت 1403 - 12:43

"منیر شفق" در گفتگو با شبکه خبری العالم گفت که عملیات طوفان الاقصی مبانی رژیم اشغالگر را به لرزه درآورد و طعم واقعی شکست را به این رژیم چشاند

العالم - فلسطین اشغالی

مهمان این بخش از برنامه بعد چهارم شبکه العالم، منیر شفق اندیشمند فلسطینی است که همه مراحل جنگ اعراب و اشغالگران صهیونیست را از همان ابتدای 1948 تا امروز لمس کرده است.

وی فعالیت های سیاسی خود را با پیوستن به جنبش ملی فلسطین از همان ابتدای شکل گیری در نیمه اول از قرن گذشته آغاز کرد.

منیر شفق رئیس اتحادیه کل نویسندگان و روزنامه نگاران فلسطینی – شاخه لبنان بود و در اوایل دهه هشتاد با سازمان آزادی بخش فلسطین در تونس همکاری می کرد.. این نویسنده کتاب های متعددی درباره انقلاب فلسطین، وحدت عربی و اندیشه اسلامی و دیگر مسائل به رشته تحریر درآورده است.

"منیر شفق" در گفتگو با شبکه خبری العالم گفت که عملیات طوفان الاقصی مبانی رژیم اشغالگر را به لرزه درآورد و طعم واقعی شکست را به این رژیم چشاند، به همین دلیل است که ابرقدرت ها برای نجات این رژیم به تکاپو افتادند و این بعد سوم پیامدهای این عملیات است.

شفیق گفت عملیات طوفان الاقصی، عملیاتی تهاجمی استثنایی به مناطق اشغال شده 1948 فلسطین بود. مناطق اطراف غزه که در سال 48 اشغال شده اند طبق معیارهای رژیم صهیونیستی، بخشی از قلمرو این رژیم محسوب می شوند. لذا عملیات طوفان الاقصی اولین عملیاتی بود که در آن مقاومت، وارد اراضی اشغال شده در سال 48 شده و آن را آزاد کرد و این اتفاقی بی سابقه در طول اشغالگری رژیم صهیونیستی به شمار می رود.

وی افزود طوفان الاقصی با مقاومت جاری در کرانه باختری – که سنگ بنای آن برای اولین بار در غزه گذاشته شد – فرق می کند.

این اندیشمند خاطرنشان کرد که بعد دوم این عملیات، این است که کاملا حساب شده اجرا شد، به طوری که دشمن را غافلگیر کرد و خسارت های بی سابقه ای به ارتش رژیم اشغالگر وارد آورد و این رژیم را به وحشت انداخت.

شفیق تصریح کرد که می توان طوفان الاقصی و حوادث بعد از آن را یک مرحله کاملا مجزا و متفاوت از مراحل قبل در نظر گرفت. اما بعد از این چه اتفاقی خواهد افتاد؟ باید منتظر ماند و دید.

وی خاطرنشان کرد که محور (مقاومت) محصول طوفان الاقصی نیست بلکه سالها پیش از آن شکل گرفته است، وقتی این عملیات صورت گرفت محور مقاومت واکنش های متفاوتی نشان داد به عنوان مثال حزب الله در هشتمین روز از وقوع عملیات بلافاصه اعلام کرد که جبهه جنوب لبنان و شمال فلسطین را باز می کند و به طور مستقیم وارد عملیات شد و به نوبه خود این رژیم را تحت فشار قرار داد.

شفیق تصریح کرد که ورود حزب الله به عملیات، ورودی قابل ملاحظه و مهم بود و باعث شد بیش از 200 هزار شهرک نشین صهیونیست از شهرک های شمال فلسطین اشغالی فرار کنند و مشکلات بزرگی را برای این رژیم به وجود آورد. از جمله این که این تعداد شهرک نشین را کجا جا بدهد و آیا آنها به این شهرک ها می توانند برگردند یا خیر؟

وی در ادامه گفت: این روند به همین منوال ادامه یافت و یمن و مقاومت عراق هم وارد عملیات شدند. سوریه هم که از قبل درگیر جنگ شده بود. به این ترتیب می توان گفت که سراسر محور مقاومت وارد جنگ با رژیم اشغالگر شدند. هم اکنون جنوب لبنان، صحنه جنگ علنی بین حزب الله و رژیم صهیونیستی است. مقاومت عراق هم با شلیک موشک در این جنگ سهیم است.

شفیق گفت در این بین، واکنش یمن کاملا متفاوت بود؛ این کشور رسما به همه کشتی هایی که به مقصد فلسطین اشغالی یا در مسیر عکس در دریای سرخ در تردد بودند اعلام جنگ کرد و اکنون وارد مرحله چهارم نبرد خود شده و اعلام کرده است که این کشتی ها را تا دریای مدیترانه تعقیب خواهد کرد. بدیهی بود که آمریکا و انگلیس به یمن اعلام جنگ کنند و این کشور را هدف حمله قرار دهند. در این میان، وضعیت یمن کاملا متفاوت است.

پربیننده ترین خبرها