ثبت 838 مورد شکنجه کودکان فلسسطینی در دوران بازداشت

ثبت 838 مورد شکنجه کودکان فلسسطینی در دوران بازداشت
پنج‌شنبه 27 ارديبهشت 1403 - 19:50

جنبش بین‌المللی دفاع از حقوق کودکان تأکید کرد که نیروهای اشغالگر صهیونیست به صورت سیستماتیک و گسترده کودکان فلسطینی را دستگیر و آنها را شکنجه می‌کنند.

العالم - فلسطین اشغالی

این جنبش پرونده کودکی به نام مجد رضوان (14 ساله) اهل شهرک عزون در استان قلقیلیه را که در بیست و نهم آوریل گذشته در جریان دستگیری توسط سربازان اشغالگر مورد شکنجه و بدرفتاری قرار گرفت، به صورت مستند مطرح کرد.

مجد درباره نحوه دستگیری خود گفت که نظامیان اشغالگر او را در حالی که به همراه جمعی از دوستانش در محله غربی شهرک عزون بودند، پس از تعقیب دو خودروی نظامی برای فاصله کوتاهی، دستگیر کردند که طی آن دوستانش موفق به فرار شدند اما او از ترس این که زیر گرفته نشود، متوقف شده و نظامیان هم او را دستگیر کردند.

وی ادامه داد: «به محض توقف، حدود 10 سرباز از داخل دو خودروی نظامی پیاده شدند و اسلحه خود را به سمت من نشانه رفتند و یکی از آنها جلو آمد و با پا (با چکمه) به صورتم کوبید. به مدت 30 دقیقه با ضربات شدید من را می‌زدند و من که درد فراوان داشتم از ترس گریه می‌کردم. مرا با دست و چشم بسته به داخل یکی از جیپ‌های نظامی هل دادند.»

وی در طول مدت بازداشت، با انواع شکنجه‌ها اعم از حمله سگ، کتک خوردن، ایستادن طولانی مدت در آفتاب، گرسنگی، تشنگی، جابجایی و انتقال به زندان‌های متعدد، اهانت، شکنجه روحی، کلام توهین‌آمیز، تحقیر و ... مواجه شده است.

در بازه زمانی 1 ژانویه 2016 تا 31 دسامبر 2023، جنبش بین‌المللی دفاع از حقوق کودکان 838 مورد شکنجه کودکان فلسطینی دستگیر شده توسط ارتش اشغالگر اسرائیل را ثبت کرد.

این جنبش هشدار داد که تداوم سیاست معافیت از مجازات و عدم پاسخگویی نظامیان اشغالگر، آنها را به تداوم و تشدید تخلفات خود ترغیب می‌کند که تهدیدی برای زندگی غیرنظامیان فلسطینی به ویژه کودکان است.

طبق قوانین حقوقی بین‌المللی، هر نوع شکنجه مطلقا ممنوع است بدین معنا که هیچ کودک یا بزرگسالی نباید تحت شکنجه یا سایر رفتارها یا مجازات‌های ظالمانه، غیرانسانی و تحقیرآمیز قرار گیرد.

پربیننده ترین خبرها