از توافق هسته‌ای تا سازش با اشغالگران؛ در دیدار "بن سلمان" با مشاور امنیت ملی آمریکا چه گذشت؟!

از توافق هسته‌ای تا سازش با اشغالگران؛ در دیدار
يکشنبه 30 ارديبهشت 1403 - 08:50

محمد بن سلمان ولیعهد عربستان امروز یکشنبه، برای بحث در مورد تجاوز رژیم صهیونیستی به نوار غزه و توافق دوجانبه بین ریاض و واشنگتن،با جیک سالیوان مشاور امنیت ملی کاخ سفید در شهر ظهران دیدار کرد.

العالم - عربستان سعودی

خبرگزاری رسمی عربستان"واس"گزارش داد که "نسخه نیمه نهایی پیش نویس توافقنامه های راهبردی بین عربستان و آمریکا مورد بحث و بررسی قرار گرفت و در حال تکمیل است.

بر اساس گزارش این آژانس خبری، دو طرف درباره "مسیری معتبر به سوی راه‌حل دو کشوری "اسرائیل" و فلسطین، ضرورت توقف جنگ در غزه و تسهیل ورود کمک‌های بشردوستانه" گفتگو کردند.

بر اساس آنچه رویترز گزارش داده است، دولت بایدن و عربستان سعودی به دنبال نهایی کردن توافقی در مورد تضمین‌های امنیتی آمریکا و کمک‌های هسته‌ای به عربستان برای مصارف غیرنظامی هستند.

رویترز همچنین در خصوص توافق عادی سازی بین ریاض و رژیم صهیونیستی تاکید کرد "این توافق در چارچوب یک "معامله بزرگ" در خاورمیانه هنوز دور از ذهن است".

علاوه بر این، رسانه‌های عبری اعلام کردند که سالیوان روز یکشنبه پس از ترک عربستان سعودی از رژیم صهیونیستی "اسراییل" بازدید خواهد کرد.

روزنامه یدیعوت آحرونوت نوشت: سفر جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی کاخ سفید به سرزمین های اشغالی در روز یکشنبه شاهد بحث و بررسی پرونده‌های زیادی از جمله موضوع توقف مذاکرات تبادل اسرا خواهد بود.

این روزنامه توضیح داد که سالیوان از اشغالگران صهیونیستی خواهد خواست که نقش قطر را به عنوان بازیگر اصلی در این مذاکرات پس از انتقال مرکز ثقل "اسرائیل" به قاهره بازگردانند.

انتظار می‌رود علاوه بر آنچه که گفته شده از اشغالگران خواسته شود با اجازه دادن به ادغام تشکیلات خودگردان فلسطین در بازسازی نوار غزه موافقت کنند تا به سعودی‌ها و اماراتی‌ها اجازه دهند به این چرخه بپیوندند.

موضوع دیگری که انتظار می‌رود در سفر مشاور ارشد بایدن مطرح شود، موضوع تأخیر تسلیحات است که تنش بین واشنگتن و اشغالگر را به سطح جدیدی رسانده است.

پربیننده ترین خبرها