در دیدار روسای جمهور ایران و آذربایجان:

رئیسی: رابطه بین ایران و آذربایجان ناگسستنی است / الهام علی اف: مداخله کشورهای بیگانه در منطقه قابل قبول نیست

رئیسی: رابطه بین ایران و آذربایجان ناگسستنی است / الهام علی اف: مداخله کشورهای بیگانه در منطقه قابل قبول نیست
يکشنبه 30 ارديبهشت 1403 - 13:43

روسای جمهوری اسلامی ایران و جمهوری آذربایجان در حاشیه مراسم افتتاح طرح مشترک سد قیز قلعه‌سی بر روی رودخانه مرزی ارس، با یکدیگر دیدار و گفتگو کردند.

العالم - ایران

سید ابراهیم رئیسی و «الهام علی‌اف» روسای جمهوری اسلامی ایران و جمهوری آذربایجان پیش از ظهر امروز یکشنبه در جریان آیین افتتاح رسمی طرح مشترک سد قیز قلعه‌سی بر روی رودخانه مرزی ارس، با یکدیگر دیدار و درباره روابط و مسائل دوجانبه و منطقه‌ای گفتگو کردند.

سید ابراهیم رئیسی اظهار کرد: رودخانه ارس همواره پیوندی بین مردم آذربایجان و ایران بوده است. این پیوند و همکاری از 50 سال قبل همواره وجود داشته و امروز خود را در افتتاح این سدها خود را نشان داد. این طرح‌ها 2 میلیارد متر مکعب آب را تامین می کند و 4 نیروگاه فعال و 40 هزار شغل ایجاد می‌کند. آب شرب و کشاورزی را تامین می‌کند و نماد توسعه و اراده مشترک دو کشور است. این همکاری موجب امیدواری مردم دو منطقه و ناامیدی دشمنان می شود.
وی ادامه داد: ارتباط ما با کشور آذربایجان فراتر از همسایگی، بلکه رابطه خویشاوندی است و این رابطه، ریشه در اعتقادات و باورهای دو ملت دارد. تاریخ و تمدن وپیشینه ما به هم پیوند دارد. این رابطه قلبی بین دو کشور بوده و ناگسستنی است. روز به روز این روابط افزایش خواهد یافت.

رئیسی با اشاره به اینکه آمادگی صدور خدمات فنی و مهندسی به آذربایجان و سایر کشورها را داریم. ، گفت: باید به جمهوری آذربایجان تبریک بگوییم که منطقه قره باغ را در اختیار گرفتند. ما به تمامیت ارضی آذربایجان اعتقاد داریم و شاید از اولین کشورهایی بودیم که صریح اعلام کردیم این منطقه به آذربایجان تعلق دارد. ما برای آبادانی این منطقه آمادگی داریم.

وی همچنین گفت: کریدور ارس باید با اراده ایران و آذربایجان ادامه یابد. من به وزیر راه و شهرساری برای تکمیل این طرح تاکید کرده‌ام. این کار در شش جبهه با قوت در حال انجام است و باید تلاش کنیم تا زودتر از زمان مقرر 36 ماهه، این طرح را به بهره برداری برسانیم. این جاده‌ای مهم در منطقه است و برای دو کشور اهمیت دارد.

رئیس جمهور خاطرنشان کرد: مساله فلسطین مساله اول جهان اسلام است و تردید نداریم دو ملت ایران و آذربایجان نسبت به حمایت از مردم غزه و نفرت از رژیم صهیونیستی تردید ندارند. همکاری کشورهای مسلمان باید برای حمایت از مردم فلسطین انجام شود.
وی ادامه داد: ممکن است برخی از همکاری و پیوند دو کشور خرسند نشوند که اهمیت ندارد. منافع دو کشور برای ما اهمیت دارد. ساخت سد، نیروگاه، جاده، توسعه حمل ونقل و روابط اقتصادی، تجاری و فرهنگی در راستای منافع دو کشور است. دشمنان ما نه پیشرفت ایران، نه آذربایجان را نمی خواهد. هر پیشرفتی در آذربایجان، پیشرفت ما محسوب می‌شود. مرزها نه نقطه نگرانی، بلکه باید نقطه امید و فرصت برای توسعه دو کشور باشد. ما معتقدیم مرزها فرصت است.

الهام علی اف رئیس‌جمهور آذربایجان در مراسم افتتاح سد «قیزقلعه سی» و بهره برداری از سد «خداآفرین» در آذربایجان شرقی اظهار کرد: امروز یک روز ویژه است و افتتاح این سدها یک حادثه تاریخی است. دو کشور ظرفیت‌های زیادی برای همکاری دارند.
وی با بیان اینکه این مراسم نشان دهنده دوستی دو کشور است، افزود: امروز دنیا مشاهده می کند دوستی ایران و جمهوری آذربایجان سابقه تاریخی دارد. در طول قرن‌ها مردمان ما یک جا زندگی کرده اند و الان روابط دو کشور در عالی‌ترین سطح است. اهمیت تاریخی این افتتاح این است که برای اولین بار روسای جمهور دو کشور در مرز همدیگر را ملاقات می کند چون مرزهای ما مرزهای دوستی است.

علی‌اف همچنین گفت: امروز با آقای رئیسی مذاکره داشته و اطمینان پیدا کردیم در مسایل بین المللی و منطقه‌ای نظرات یکسانی داریم. ما همچنین برای اقدامات امنیت منطقه‌ای در سازمان‌های منطقه‌ای و جهانی از همدیگر حمایت می کنیم.

رئیس جمهور آذربایجان افزود: طرح‌های حمل و نقل برای دو کشور و منطقه از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. کریدور شمال و جنوب برای منطقه اهمیت دارد. حمل نقل دو کشور در حال افزایش است و ما هنوز در مراحل ابتدایی هستیم و با تکمیل خط آهن، میزان حمل و نقل بین دو کشور افزایش خواهد یافت. ما اکنون شاهد افزایش همکاری‌های تجاری دو کشور هستیم. توسعه روابط ایران و آذربایجان رو به پیشرفت است. من از رئیس جمهور ایران برای حضور در کنفرانسی در آذربایجان دعوت کردم. هیچ کس نمی تواند بین دو کشور سوء تفاهم ایجاد کند. این مساله را ما امروز یک بار دیگر اثبات کردیم.

علی‌اف افزود: برای افزایش این ارتباطات باید صلح و امنیت در این منطقه برقرار شود. مناطق زیادی از کشور ما اشغال شده بود و 1 میلیون نفر از مردم آذربایجان از این سرزمین‌ها کوچانده شده بودند، ولی کشورما تمامیت ارضی خود را بدست آورد و الان در حال تعیین دقیق خط مرزی با ارمنستان هستیم.

وی تاکیدکرد : توافق صلح بین دو کشور می تواند امضاء شود. ما از حمایت ایران در این حوزه استقبال می کنیم. در ملاقات با رئیس جمهور ایران مشاهده کردم ایران برای تامین صلح و امنیت در منطقه تلاش می‌کند. مداخله کشورهای بیگانه در منطقه قابل قبول نیست و صلح و امنیت باید توسط کشورها و مردم همین منطقه تامین شود. ارمنستان نباید گام‌های اشتباه بردارد و دنبال حمایت از کشورهایی باشد که هزاران کیلومتر از این منطقه دور هستند.

پربیننده ترین خبرها