به گزارش روزنامه عبری هاآرتص..

دست وپا زدن "اسراییل" در قبال تصمیم دادگاه جنایی و وحشت از تبعات آن!

دست وپا زدن
سه شنبه 1 خرداد 1403 - 22:16

روزنامه عبری "هاآرتص" روز سه شنبه گزارش داد که حکم بازداشتی که انتظار می رود از سوی دادگاه کیفری بین المللی لاهه علیه بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی و یوآو گالانت، وزیر جنگ این رژیم صادر شود، مانع از دیدار رهبران و وزرای خارجه بسیاری از کشورها با آنها می شود.

العالم - فلسطین اشغالی

این روزنامه عبری به نقل از گفته دیپلمات ها - بدون آنکه نام آنها را فاش کند - نوشت: اگر دادگاه درخواست صدور حکم بازداشت علیه نتانیاهو و گالانت را تأیید کند، رهبران و وزرای خارجه 124 کشور دنیا که اقتدار دادگاه را به رسمیت می شناسند در ملاقات با آنها با سختی مواجه خواهند بود.

بنابر گزارش هاآرتص، یک دیپلمات با اشاره به احتمال صدور این حکم تاکید کرده و گفته است : "در صورت صدور حکم دستگیری، ما به برقراری روابط عادی با خود "اسرائیل" در سطوح مختلف ادامه خواهیم داد، اما با کسانی که این حکم علیه آنها صادر شده است،بدلیل کشتارشان در غزه، ملاقاتی نخواهیم داشت".

این روزنامه به نقل از یک دیپلمات دیگر نوشت: "اسرائیل باید از ابتدا با دادستان و دادگاه رفتاری متفاوت می کرد".

این دیپلمات ادعا کرده است که "به محض صدور حکم بازداشت،کشورها در نشان دادن اینکه همه چیز در روابطشان با نتانیاهو و گالانت طبق روال عادی است، با مشکل شدید مواجه خواهند شد".

هاآرتص می‌گوید: "ایالات متحده، مانند "اسرائیل"، اعتبار دادگاه را به رسمیت نمی‌شناسد و بنابراین صدور حکم بازداشت تأثیر مشابهی بر روابط با واشنگتن نخواهد گذاشت، اما در خصوص دیگر کشورها، اکثر متحدان "اسرائیل" در جهان از جمله بریتانیا، آلمان، فرانسه، کانادا، استرالیا و ژاپن کنوانسیون رم (تشکیل دادگاه) را امضا کرده، لذا تاثیر پذیرند".

به نوشته این روزنامه، "اسرائیل" امیدوار است که ایالات متحده بر "کریم خان" فشار بیاورد تا از قصد خود برای صدور حکم بازداشت منصرف شود و ممکن است او و کارمندانش را تحریم کند".

هاآرتص در ادامه نوشت: "دولت رئیس جمهور آمریکا جو بایدن، ممکن است به ممنوعیت ورود (خان) به آمریکا متوسل شود، اما هنوز تمایل خود را برای اتخاذ تدابیر شدیدتر که موجودیت دادگاه را تهدید کند، ابراز نکرده است.

پربیننده ترین خبرها