در گفت‌و‌گو با شبکه العالم؛

«منوچهر متکی» رسما نامزدی خود برای ریاست مجلس را اعلام کرد

«منوچهر متکی» رسما نامزدی خود برای ریاست مجلس را اعلام کرد
شنبه 5 خرداد 1403 - 11:09

«منوچهر متکی» منتخب مردم تهران در مجلس دوازدهم، نامزدی خود را برای کرسی ریاست مجلس شورای اسلامی اعلام کرد.

العالم - ایران

منتخب مجلس دوازدهم در گفت‌و‌گو با شبکه خبری العالم در واکنش به شهادت رئیس‌جمهور، سید ابراهیم رئیسی و همراهان در سانحه سقوط بالگرد گفت: ملت ایران با رهبری و هدایت حضرت امام خمینی (ره) و پس از ایشان با هدایت مقام معظم رهبری، حوادث گوناگونی را توانسته تحلیل، تدبیر و مدیریت کند.

«منوچهر متکی» افزود: سانحه بالگرد حامل رئیس‌جمهور، قلب ملت ایران را جریحه‌دار کرد و از این رو، رنج و اندوه خاصی در چهره آحاد ملت نمایان است.

افق سیاسی کشور پس از شهادت آیت‌الله رئیسی

منتخب مجلس دوازدهم اظهار داشت: کشور در فاصله زمانی یک ماه آینده، رویدادهای مختلفی را شاهد خواهد بود؛ از این رو، ششمین دوره مجلس خبرگان رهبری به‌تازگی آغاز به‌کار کرد و رئیس مجلس خبرگان انتخاب شد؛ همچنین هفته جاری، افتتاحیه مجلس دوازدهم را درپیش داریم و رئیس و هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی انتخاب خواهند شد.

متکی بیان کرد: در تیرماه، انتخابات ریاست‌جمهوری برگزار خواهد شد؛ وقتی صحنه سیاسی کشور را مشاهده می‌کنیم، پی می‌بریم که این رخدادهای مهم سیاسی در کشور با آرامش و طمانینه خاصی در جریان است.

وی با اشاره به انتخابات ریاست‌جمهوری چهاردهم اظهار داشت: مردم ایران همواره خاطره شهید سید ابراهیم رئیسی را در دل دارند و در‌عین‌حال انتظار دارند که جهت‌گیری‌های صحیح دولت سیزدهم ادامه داشته و راه شهدای خدمت تداوم یابد و لذا مدنظر قراردادن این خصوصیت‌ها وقتی که نامزدهای انتخابات به صحنه می‌آیند برای مردم حائز اهمیت خواهد بود.

حضور مردم در انتخابات جلوه پیوند آنها با مبانی دینی و اعتقادی است

منتخب مجلس دوازدهم افزود: ملت ایران برپایه پیوند با مبانی اعتقادی، پیوند با نظام و باور به امام و رهبری در شرایط مختلف در صحنه حضور دارند؛ اما وقتی با شرایط دشواری مواجه باشند انتظار دارند که مسئولین توجه ویژه‌ای به وضعیت‌شان داشته باشند.

متکی ادامه داد: در دو انتخابات قبلی، میزان مشارکت زیر ۵٠ درصد ثبت شد؛ ما رکوردهای ۶٠، ٧٠، ٨۵، درصد و رکورد تعیین جمهوری اسلامی با ٩٨ درصد داشتیم؛ میزان مشارکت کمتر از ۵٠ درصد در سایر نظام‌های سیاسی گرچه مقبولیت دارد اما برای نظام مردمی همانند جمهوری اسلامی ایران، نمایش جمهوریت نظام، می‌باید نمایش «مقتدرانه» و «قوی ای» باشد.

«امنیت»، «سلامت»، «رقابت» و «مشارکت» در انتخابات؛ ۴ مولفه برای انتخابات خوب

منتخب مردم تهران در مجلس دوازدهم اظهار داشت: من معتقدم که مقام معظم رهبری، ملاک‌های ۴گانه - «امنیت»، «سلامت»، «رقابت» و «مشارکت» در انتخابات - که برای انتخابات مجلس دوازدهم بیان و تدوین کردند، برای انتخابات ریاست‌جمهوری چهاردهم هم مدنظرشان خواهد بود.

متکی با اشاره به چهار مولفه اصلی در انتخابات گفت: «امنیت» و «سلامت» انتخابات توسط مسئولین برگزاری انتخابات قابل پیگیری است، اما دو عنصر «رقابت» و «مشارکت» به نامزدها و مسئولین ذیربط مربوط می‌باشد؛ در حوزه مشارکت در انتخابات مقام معظم رهبری ملاقاتی با اعضای شورای نگهبان داشتند و در این جلسه تاکید کردند که «مسئولین برای مشارکت بالا در انتخابات کمک کنند».

منتخب مردم تهران در مجلس دوازدهم ادامه داد: شورای نگهبان فرمایش مقام معظم رهبری را مورد‌توجه قرار داد و از این رو، رویکرد جدیدی را اتخاذ کرد و شاهد بودیم که صدها نفر و بسیاری از کسانی که با «عدم احراز» مواجه شده بودند، در بررسی‌های مجدد "مورد تایید" قرار گرفتند.

نسبت به احزاب در کشور ما کم‌لطفی شد/ حضور کآرامد احزاب در تصمیم‌سازی‌های سیاسی کشور عنصر موثر توسعه سیاسی است

منوچهر متکی درخصوص تمایل احزاب سیاسی برای حضور در انتخابات ریاست‌جمهوری چهاردهم گفت: من بر این باورم که احزاب و جریان‌های سیاسی، در زمان انتخابات همه علاقه‌مندند که مشارکت داشته باشند؛ همه علاقه‌مندند که ایفای نقش کنند؛ البته در کشور ما نسبت به احزاب کم‌لطفی شد و دولت‌های ما احزاب را باور ندارند؛ دولت‌ها، انتقادات احزاب را برنمی تابند.

منتخب مردم تهران در مجلس دوازدهم ادامه داد: من معتقدم که به سطحی باید برسیم که، احزاب نقش جدی خودشان را در تصمیم‌سازی‌های سیاسی کشور داشته باشند؛ البته از جهت دیگر هم می‌باید، احزاب خودشان را «بازتعریف» و پیوندهای خود را «مردمی» کنند تا کلام آنها بتواند مردم را به صحنه بیاورد.

انتخابات پرشور یعنی، مردم کاندیدای خود را در فهرست نهایی نامزدهای انتخابات ببینند

منوچهر متکی گفت: انتخابات پرشور یعنی؛ آحاد مختلف مردم که سلیقه های گوناگون سیاسی دارند، نامزدهای خود را در تابلوی وزارت کشور ببیند که بخواهند به او رأی دهند.

منتخب مجلس دوازدهم افزود: امیدوار هستیم که جریان ها و چهره های سیاسی با احساس مسئولیت کمک کنند تا بعد از سانحه تلخ و سخت سقوط بالگرد حامل رئیس جمهور، انتخابات پرشوری را شاهد باشیم تا بار دیگر قدرت ملت را برای کشور و جهانیان به نمایش بگذاریم.

متکی رسما اعلام نامزدی برای ریاست مجلس کرد

منوچهر متکی بیان کرد: اولین تصمیم مهم مجلس بعد از مراسم افتتاحیه در هفته آینده، انتخاب رئیس و هیئت رئیسه است.

منتخب مردم تهران در مجلس دوازدهم گفت: بر این باوریم که کارنامه عملکرد مجلس شورای اسلامی از دو منظر می‌باید مورد بررسی قرار گیرد، از منظر «نگاه مردم» و از منظر «ارزیابی خود مجلس»؛ معتقدم که مردم از عملکرد مجلس خیلی رضایت ندارند.

منوچهر متکی ادامه داد: برآورد من از‌ آرا و نظرات مردم این است که عملکرد مجلس را کارآمد نمی‌دانند. می‌توان گفت مجلس کارنامه موفقی در اقناع مردم نسبت به مجلس نداشته، براین اساس معتقدم، موظف هستیم رویکرد جدیدی را درپیش بگیریم؛ وظیفه داریم که تحول در مجلس مبتنی بر تغییر را در دستور کار جدی قرار بدهیم، بنابراین من یکی از کسانی هستم که برای کرسی ریاست مجلس شورای اسلامی نامزد شدم و در حال حاضر نام سه نفر برای ریاست مجلس در میان است که، آقای ذوالنور و آقای قالیباف و بنده می‌باشد.

پربیننده ترین خبرها