گزارش تصویری از اوضاع نابسامان مراکز درمانی سودان در سایه جنگ

سه شنبه 8 خرداد 1403 - 12:37

وزارت بهداشت سودان اعلام کرد که پس از کنترل مجدد ارتش بر منطقه "ام درمان"، ۱۸ بیمارستان و مرکز بهداشتی در این منطقه را جهت راه‌اندازی مجدد در دست اقدام دارد که هم اکنون کار بر روی سه مورد از آنها در حال انجام است.

العالم - آفریقا

به گزارش خبرنگار شبکه العالم، "جنگ در سودان موجب شده تا صدها بیمارستان و مراکز بهداشتی غارت و ویران شوند؛ چرا که بسیاری از آنها از اولین روزهای شروع جنگ به عنوان سایت‌های نظامی توسط نیروهای پشتیبانی سریع مورد استفاده قرار گرفته واز دسترس خارج شده‌اند".

"محمد ابراهیم" ​​سخنگوی رسمی وزارت بهداشت در ایالت خارطوم در گفت‌وگو با خبرنگار العالم، گفت: کادر پزشکی از روزهای آغازین جنگ در تمام بیمارستان ها مستقر بوده‌اند و به اجبار از بیمارستان‌های مرکز پایتخت، خارطوم، مرکز "ام دورمان"، و منطقه بزرگ دریایی مرکزی خارج شده‌اند.

خبرنگار شبکه العالم در ادامه گزارش توضیح داد: در این میان علیرغم پیامدهای جنگ، بیمارستان "النو" در منطقه "ام دورمان" بدون توقف با کادر پزشکی داوطلب برای خدمت به مجروحان و بیماران، حتی پس از چندین بار بمباران به کار خود ادامه داد.

در همین رابطه "جمال الطیب" مدیرکل بیمارستان "النو" نیز به خبرنگار العالم گفت: این بیمارستان (النو) از ابتدای جنگ تا به امروز بدون وقفه به ساکنان در خارطوم و کل شهروندان کشور خدمات ارائه کرده و می‌کند، و تنها وقفه خدمات‌رسانی آن در طول جنگ جاری تنها چهار ساعت به طول انجامیده که دلیلش هم حضور "دشمن" در ساختمان‌های داخل بیمارستان بوده است.

خبرنگار العالم با اشاره به گذشت بیش از یک سال از آغاز جنگ در سودان افزود: مقامات بهداشتی در ایالت خارطوم با استفاده از آرامش امنیتی حاکم بر شهر "ام درمان" ، سعی در تاسیس بیمارستان‌های جدید، بازسازی بیمارستان‌ها و راه‌اندازی برخی دیگر از آنها را جهت خدمت‌رسانی به هزاران بیمار در شهر و کشور دارند.

از سویی دیگر "هشام زین العابدین" رئیس کل بیمارستان "بر الوالدین" به خبرنگار العالم گفت: این بیمارستان راه را برای پذیرش آوارگان و کاهش فشار بر بیمارستان "النو" باز کرده است.

در پایان گزارش خبرنگار شبکه العالم آمده است "با همه این توضیحات، در بیمارستان‌های سودان نیاز مبرم به ارائه برخی تخصص‌های پزشکی مانند جراحی مغز و اعصاب و انکولوژی وجود دارد، که بیماران نیازمند به درمان آنها به ناچار راهی برخی از ایالت‌های امنی که قبلا از آنها آواره شده‌اند می‌شوند، و تلاش‌های مقامات سودانی برای ساخت بیمارستان‌های جدید و جبران خسارات وارده به بخش بهداشت در نتیجه جنگ ادامه دارد".

پربیننده ترین خبرها