مصر: توافق قاهره و تل آویو برای بازگشایی گذرگاه رفح صحت ندارد

مصر: توافق قاهره و تل آویو برای بازگشایی گذرگاه رفح صحت ندارد
جمعه 11 خرداد 1403 - 13:19

یک منبع بلندپایه مصری اعلام کرد: آنچه برخی رسانه‌ها درباره وجود توافق مصر و رژیم اسرائیل برای بازگشایی گذرگاه رفح گزارش کرده اند، صحت ندارد.

العالم - مصر

این منبع بلندپایه به شبکه اخبار قاهره گفت: مصر بر خروج کامل رژیم اسرائیل از گذرگاه رفح به عنوان شرط از سرگیری کار در این گذرگاه اصرار دارد.

پنجشنبه شب رسانه‌های رژیم صیهونیستی مدعی شده بودند که مصر و این رژیم در مورد بازگشایی گذرگاه رفح به توافق رسیده اند.

شبکه تلویزیونی رژیم صهیونیستی در این باره گزارش داد که مصر و این رژیم به توافق اولیه بر سر بازگشایی گذرگاه رفح برای انتقال کمک‌های انسانی به غزه دست یافته اند.

این شبکه صهیونیستی ادعا کرده بود که این توافق پس از فشارهای آمریکا حاصل شده است.

در همین حال شب گذشته خبرگزاری آمریکایی اکسیوس نیز اعلام کرد که کاخ سفید در حال برنامه‌ریزی یک نشست سه جانبه بین مقامات آمریکایی، مصری و اسرائیلی در هفته آینده در قاهره برای بحث در مورد پیامدهای تسلط نظامی رژیم صهیونیستی بر کریدور فیلادفیا در امتداد مرز جنوبی غزه است.

اکسیوس اضافه کرد: انتظار می‌رود که مقامات درباره طرح‌های بالقوه بازگشایی گذرگاه رفح و در عین حال نگرانی‌های اسرائیل درباره ورود تسلیحات حماس به نوار غزه و تمرکز بر حفظ یک معاهده صلح بین اسرائیل و مصر، بحث کنند.

آکسیوس گزارش داد که این نشست جمعه گذشته طی یک تماس تلفنی بین جو بایدن رئیس جمهور آمریکا و عبدالفتاح السیسی، رئیس جمهور مصر، مورد توافق قرار گرفت و در این گفت‌وگو رئیس جمهور مصر همچنین موافقت کرد که ارسال کمک ها از طریق گذرگاه مرزی کرم ابوسالم (کرم شالوم) از سر گرفته شود.

گروه‌های مقاومت فلسطین ۱۵ مهرماه ۱۴۰۲ برابر با هفتم اکتبر ۲۰۲۳، عملیات غافلگیرکننده‌ای با نام «طوفان الاقصی» را از غزه (جنوب فلسطین) علیه مواضع رژیم صهیونیستی آغاز کردند که پس از ۴۵ روز نبرد و درگیری، سوم آذرماه ۱۴۰۲ برابر با ۲۴ نوامبر ۲۰۲۳، میان رزیم صهیونیستی و حماس آتش بس موقت چهار روزه یا همان وقفه برای تبادل اسرا میان حماس و این رژیم برقرار شد. این وقفه یا آتش بس موقت هفت روز طول کشید و سرانجام ۱۰ آذر برابر با اول دسامبر ۲۰۲۳ به پایان رسید و رژیم صهیونیستی حملات علیه غزه را از سرگرفت.

کابینه جنگ رژیم اشغالگر ۱۷ اردیبهشت ماه ۱۴۰۳ برابر با ۶ می ۲۰۲۴ نیز با وجود مخالفت‌های بین‌المللی، حمله زمینی به شهر رفح واقع در جنوب نوار غزه را تائید کرد و ارتش این رژیم از ۱۸ اردیبهشت بخش فلسطینی گذرگاه رفح در شرق این شهر را اشغال کرده‌ است و بدین ترتیب، رفح شاهد حملات هوایی و گلوله باران شدید رژیم "اسرائیل" در تمامی مناطق خود از جمله مناطق مسکونی بوده و این رژیم با حمله به سمت گذرگاه رفح، تنها دروازه فلسطینیان غزه را به روی جهان بسته است.

"اسرائیل" همچنین به بهانه نابودی حماس به اردوگاه آوارگان فلسطینی در شهر مرزی رفح، جایی که بیش از یک میلیون فلسطینی پناه گرفته‌اند، حمله کرده است که این موضوع باعث نگرانی‌های بین المللی شده چرا که وضعیت نوار غزه را وخیم‌تر می‌کند.

این رژیم طی این مدت دستاوردی غیر از قتل‌عام، ویرانی، جنایت‌های جنگی، نقض قوانین بین‌المللی، بمباران نهادهای امدادرسان و تحمیل قحطی و گرسنگی در این منطقه نداشته است.

ایرنا

پربیننده ترین خبرها