قاهره: حماس آتش‌بس پیشنهادی را مثبت دانست/ منتظر پاسخ تل‌آویو هستیم

قاهره: حماس آتش‌بس پیشنهادی را مثبت دانست/ منتظر پاسخ تل‌آویو هستیم
دوشنبه 14 خرداد 1403 - 18:15

وزیر خارجه مصر با اشاره به اینکه جنبش حماس قرارداد پیشنهادی آتش‌بس را مثبت ارزیابی کرده اعلام کرد که قاهره اکنون در انتظار دریافت پاسخ رژیم صهیونیستی است.

العالم - مصر

"سامح شکری" وزیر خارجه مصر امروز- دوشنبه- گفت: اظهارات اولیه مسئولان جنبش حماس حاکی از این است که قرارداد را مثبت ارزیابی کردند و ما اکنون منتظر پاسخ اسرائیل هستیم.

شکری در ادامه از جنبش حماس و رژیم صهیونیستی خواست طرح آتش‌بس را بپذیرند.

وزیر خارجه مصر گفت: پس از اینکه حماس قرارداد پیشنهاد شده را مثبت ارزیابی کرد، ما اکنون منتظر پاسخ اسرائیل به پیشنهاد هستیم.

او تاکید کرد: تداوم جنگ به دلیل پیامدهای بسیار خطرناک ناشی از آن قابل قبول نیست.

شکری گفت: غزه به دلیل اینکه کمک‌های بشردوستانه و امدادهای پزشکی به اندازه کافی به آنجا منتقل نمی‌شود، به مکانی غیرقابل سکونت تبدیل شده است.

وزیر خارجه مصر با اشاره به اینکه قاهره در مخالفت با حضور اسرائیل در گذرگاه مرزی رفح موضع‌گیری شفافی دارد، گفت: راه‌اندازی گذرگاه رفح بدون هماهنگی با دولت فلسطین کار دشواری است.

او همچنین گفت: آنچه در غزه در حال وقوع است، به دلیل خسارات انسانی و اقدامات اسرائیل که ناقض اصول و قوانین بین‌المللی است، خواب را از چشمان ما گرفته است.

"خوزه مانوئل آلبارز" وزیر خارجه اسپانیا نیز که امروز در مادرید میزبان همتای مصری خود بود، در این دیدار تاکید کرد: جنگ در نوار غزه و عملیات‌های نظامی اسرائیل در شهر رفح باید الآن متوقف شود.

آلبارز در ادامه توقف جنگ طبق فراخوان دیوان بین‌المللی دادگستری را خواستار شد و گفت: تمامی گذرگاه‌های زمینی باید باز شده و کمک‌ها به نوار غزه منتقل شوند.

وزیر خارجه اسپانیا همچنین اعلام کرد: اسلوونی به ما ملحق خواهد شد و کشور فلسطین را به رسمیت خواهد شناخت.

او گفت: اسلوونی از زمانی که دولت این کشور موافقت خود را با به رسمیت شناختن کشور فلسطین اعلام کرده، تحت فشارهایی از سوی اسرائیل قرار گرفته است.

شکری در این دیدار با همتای اسپانیایی خود اضافه کرد: جنگ در غزه ما را در معرض خطر آشوب و توسل به زور به جای استفاده از راهکارهای دیپلماتیک قرار می‌دهد، این جنگ بر آزادی کشتیرانی در دریای سرخ تاثیر گذاشت و ما به این دلیل متحمل خسارات اقتصادی شدیم.

وزیر خارجه مصر با اشاره به پیامدهای فاجعه‌بار جنگ علیه غزه برای ملت فلسطین گفت: ما مشتاقانه منتظر حل مساله فلسطین بر اساس راه‌حل ۲دولتی و تشکیل کشور فلسطین بر اساس مرزهای ۱۹۶۷ و پایتختی قدس شرقی هستیم.

او همچنین گفت: باید قواعد حقوق بین‌الملل رعایت شده و به تصمیمات دیوان بین‌المللی دادگستری احترام گذاشته شده و سیستم اقدام چندجانبه بین‌المللی حفظ شود.

ایسنا

پربیننده ترین خبرها