آمریکا: حماس پس از توافق آتش‌بس نمی‌تواند غزه را اداره کند

آمریکا: حماس پس از توافق آتش‌بس نمی‌تواند غزه را اداره کند
سه شنبه 15 خرداد 1403 - 02:26

«متیو میلر» سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا اعلام کرد به محض اجرای توافق آتش‌بس میان اسرائیل و حماس، واشنگتن یک نهاد حکومتی متفاوت برای غزه را دنبال خواهد کرد که این مقام یا نهاد، حماس نیست.

العالم-آمریکا

متیو میلر سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا روز دوشنبه به وقت محلی در نشستی با خبرنگاروی گفت: «یکی از اصولی که ما برای پایان دادن به این درگیری دنبال آن هستیم این است که حماس نمی تواند به حکومت غزه ادامه دهد

در حالی که آمریکا ادعا می کند که توانایی های نظامی حماس به طور قابل توجهی در اثر جنگ کاهش یافته است، این گروه با حفظ رهبری سیاسی و نظامی خود، همچنان یک نیروی فعال در میدان است.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا تاکید کرد که موضع دولت بایدن این است که حماس باید سلاح های خود را زمین بگذارد.

کاخ سفید نیز روز دوشنبه به وقت محلی با انتشار بیانیه ای اعلام کرد: جو بایدن رئیس جمهور ایالات متحده آمریکا امروز با شیخ تمیم بن حمد آل ثانی امیر قطر گفتگو کرد. آنها تایید کردند که آتش بس جامع و توافقنامه آزادی گروگانها که اکنون روی میز است، یک نقشه راه مشخص برای پایان دادن به بحران در غزه است.

کاخ سفید افزود: رئیس جمهور آمریکا آمادگی اسرائیل را برای پیشبرد شرایطی که اکنون به حماس ارائه شده است، تایید کرد. «رئیس جمهور تاکید کرد که ایالات متحده آمریکا به همراه مصر و قطر برای تضمین اجرای کامل کل توافق تلاش خواهند کرد. وی از امیر تمیم خواست تا از تمام ابزارهای مناسب برای تضمین موافقت حماس با این توافق استفاده کند و تامید کرد که حماس اکنون تنها مانع آتش بس کامل و کمک به مردم غزه است

به گفته کاخ سفید، رئیس جمهور آمریکا از امیر و تیم او به دلیل تلاش های خستگی ناپذیر برای آزادی همه اسرا د ر غزه قدردانی و موافقت کرد که در روزهای آینده از نزدیک با یکدیگر هماهنگ باشند.

پیش از این،متیو میلر سخنگوی وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد که در پی ارائه طرح پیشنهادی جو بایدن رئیس جمهور این کشور برای آتش بس در غزه، آنتونی بلینکن وزیر خارجه دولت بایدن با رهبران ۶ کشور و اسرائیل گفتگو کرده است و خطاب به یحیی سنوار رهبر حماس از او خواست این توافق را بپذیرد و گفت که این پیشنهاد به نفع فلسطین است.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا روز دوشنبه به وقت محلی در جمع خبرنگاران افزود: آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه از زمان اظهارات جو بایدن رئیس جمهور در مورد پیشنهاد آتش بس، تلفنی با رهبران ترکیه، مصر، قطر، عربستان سعودی، اردن، امارات و اعضای کابینه جنگ اسرائیل از جمله بنی گانتس و یوآو گالانت گفتگو کرده است.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا اضافه کرد: آمریکا "کاملاً مطمئن است" که اسرائیل با آنچه "در نهایت یک پیشنهاد اسرائیل" بود، همراهی خواهد کرد.

جان کربی سخنگو و هماهنگ کننده ارتباطات راهبردی شورای امنیت ملی آمریکا نیز روز دوشنبه به وقت محلی در نشستی خبری به خبرنگاران گفت: «ما مطمئن هستیم که [سخنرانی بایدن] به طور دقیق پیشنهاد [اسرائیل] را منعکس می‌کند، پیشنهادی که با اسرائیلی‌ها روی آن کار کردیم، بنابراین من هیچ شکافی نمی بینم که بتوانم درباره آن صحبت کنم

این سخنگوی دولت جو بایدن با بیان این ادعا که حماس نظر مثبتی درباره سخنرانی بایدن دارد، گفت: حماس باید با توافق موافقت کند.

پربیننده ترین خبرها