واکنش آمریکا به گام‌های ضدایرانی تروئیکای اروپا در آژانس

واکنش آمریکا به گام‌های ضدایرانی تروئیکای اروپا در آژانس
چهارشنبه 16 خرداد 1403 - 09:12

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا به سوالی درباره احتمال همراهی واشنگتن با شرکای خود در تروئیکای اروپایی برای تصویب پیش‌نویس قطعنامه ضدایرانی در شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی پاسخ داد.

العالم - آمریکا

"متیو میلر" سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در یک نشست خبری در پاسخ به این سوال که موضع واشنگتن درباره ارائه پیش‌نویس قطعنامه‌ای ضدایرانی از سوی تروئیکای اروپایی(آلمان، فرانسه و انگلیس) به شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی چیست، گفت: قصد ندارم اقداماتی را که ممکن است در شورای حکام انجام بدهیم، از پیش بیان کنم. فقط می‌گویم ما در گذشته، در شورای حکام اقدامات قابل‌توجهی انجام داده‌ایم. آماده هستیم که در آینده نیز دوباره آن را تکرار کنیم و به مذاکره با شرکای‌مان، از جمله تروئیکای اروپایی درباره این که دقیقا به چه شکلی خواهند بود، ادامه می‌دهیم.

میلر در این نشست خبری که مشروح آن در وبگاه وزارت خارجه آمریکا منتشر شده است، تصریح کرد: اگر قطعنامه‌ای در کار باشد، شاهد موضع آمریکا خواهید بود. اما فکر می‌‎کنم نباید انتظار داشت که عملکردمان ناهماهنگ با شرکایمان در تروئیکای اروپایی باشد. اتحادمان با آن‌ها برایمان مغتنم است و انتظار من این است که ادامه بیابد.

شرکای اروپایی توافق هسته‌ای در ادامه نادیده گرفتن بدعهدی‌های خود در این توافق و حق مشروع ایران برای اقدامات جبرانی تعیین‌شده در مفاد برجام، پیش‌نویس قطعنامه‌ای تنبیهی را علیه ایران به اعضای شورای حکام ارائه کرده‌اند که قرار است طی روزهای آتی به رای گذاشته شود.

سوال درباره موضع آمریکا در قبال این قطعنامه در پی این مطرح شده است که پیشتر، دیپلمات‌های اروپایی گفته بودند در همراه کردن آمریکا با این اقدام خود به مشکلاتی برخورده‌اند و واشنگتن این بار از اقدام علیه ایران در شورای حکام حمایت نکرده است.

جمهوری اسلامی ایران پس از خروج آمریکا از برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) در سال ۲۰۱۸ به تدریج اجرای تعهدات هسته‌ای خود را ذیل این توافق کاهش داد. برجام محدودیت‌هایی را برای فعالیت‌های هسته‌ای ایران در ازای رفع تحریم‌های ایجاد کرده بود. تلاش‌ها برای احیای این توافق نیز که با خروج یک‌جانبه ایالات متحده ضعیف شد، تاکنون به نتیجه نرسیده است.

"محمد اسلامی" رئیس سازمان انرژی اتمی روز گذشته در این‌باره گفت: اگر طرفین به تعهدات خود برنگشتند و عمل نکردند ما هم کاهش تعهدات را داریم، اکنون در فاز کاهش تعهدات هستیم و ملاک برای ما قانون اقدام راهبردی مجلس برای رفع تحریم‌ها است.

اسلامی بیان کرد: در چارچوب قانون ملی کار می‌کنیم در چارچوب پادمان و ان‌پی‌تی نیز هستیم، اگر گزارش آن مغایرتی می‌دهد به دلیل این است که آن‌ها در برجام به تعهدات عمل نکردند که لازم است به تعهدات خود برگردند ما هم تعهدات خود را انجام می‌دهیم، اگر قطعنامه دهند یا فشار سیاسی بیاورند قطعا عکس‌العمل نشان می‌دهیم.

ایسنا

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها