تلاش آمریکا برای انداختن توپ به زمین حماس؛

رایزنی رئیس سیا با مقامات قطر و مصر در دوحه برای آتش بس در غزه

رایزنی رئیس سیا با مقامات قطر و مصر در دوحه برای آتش بس در غزه
پنج‌شنبه 17 خرداد 1403 - 08:56

منابع آمریکایی گزارش دادند که ویلیام برنز، رئیس سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا(سیا) چهارشنبه شب برای بررسی موضوع دستیابی به توافق درباره غزه با مقامات مصر و و قطر در دوحه دیدار و رایزنی کرد.

العالم - آسیا

نمایندگان آمریکا مصر و قطر با هدف احیای مذاکرات آتش‌بس در غزه، چهارشنبه شب در دوحه دیدار کردند.

در پی طرح سه مرحله‌ای ادعایی رئیس‌جمهور آمریکا برای برقراری آتش‌بس در نوار غزه و کارشکنی رژیم صهیونیستی در این زمینه، مقامات امنیتی سه کشور آمریکا، مصر و قطر در دوحه با هدف فشار به مقاومت فلسطینی در غزه دیدار و گفت‌وگو کردند.

در همین ارتباط، پایگاه خبری الجزیره به نقل از روزنامه «نیویورک تایمز» گزارش داد که «ویلیام بِرنز» رئیس سازمان جاسوسی سیا با «محمد بن عبدالرحمن» وزیر خارجه قطر و «عباس کامل» رئیس اطلاعات مصر در دوحه خبر داد.

این روزنامه به نقل از منابع مطلع نوشت: «در این دیدار بر روی یافتن راه‌هایی برای نزدیک‌تر کردن اسرائیل و حماس به منظور دستیابی به توافق تمرکز شد».

از سوی دیگر، پایگاه خبر الشرق الاوسط ساعاتی پیش ادعا کرد که یک مقام ارشد که نخواست نامش فاش شود به روزنامه آمریکایی نیویورک تایمز گفت که قطر پاسخ اولیه مثبتی را از جانب جنبش حماس برای پذیرش طرح آتش بس پیشنهادی بایدن با اسرائیل در نوار غزه دریافت کرده است.

همچنین، نیویورک تایمز به نقل از منبع ناشناس فاش کرد که نخست وزیر رژیم صهیونیستی برغم اینکه هنوز به طور علنی و رسمی درباره پذیرش پیشنهاد آتش بس جو بایدن موضع گیری نکرده است، به نمایندگان کنست اطلاع داده که آماده پذیرش آتش بس ۶ هفته‌ای است.

رئیس‌جمهور آمریکا شامگاه جمعه ۱۱ خرداد مدعی شد که رژیم صهیونیستی یک پیشنهاد جدید برای برقراری آتش‌بس و تبادل اسرا ارائه کرده و در صورت حصول توافق بر سر این طرح جدید، آمریکا پایبندی تل‌آویو به مفاد این طرح را تضمین خواهد کرد.

مهر

پربیننده ترین خبرها