آتش‌بس در غزه.. خوش‌بینی در قاهره و ابهام در دوحه

چهارشنبه 16 خرداد 1403 - 15:20

ظرف چند ساعت گذشته حوادث، سیر شتابنده‌ای داشته است. سایت اکسیوس به نقل از یک مقام آمریکایی نوشت واشنگتن، به منظور اعمال فشار برای پیشبرد طرح مبادله اسرا، نمایندگان خود یعنی ویلیام برنس، مدیر سازمان جاسوسی مرکزی را به قطر و برت مک‌گرک، سرپرست مشاوران بایدن در امور منطقه را به قاهره فرستاد.

العالم - فلسطین اشغالی

"جیک سالیوان" مشاور امنیت ملی آمریکا گفت که واشنگتن منتظر پاسخ حماس به پیشنهاد تل‌آویو از طریق میانجی قطری است. وی ضمن ابراز امیدواری درباره پاسخ حماس به این طرح، گفت که فشار آمریکا بر اسرائیلی‌ها درباره استراتژی فراگیر و منسجم برای پایان دادن به جنگ ادامه خواهد یافت.

در قاهره مقامات مصری می‌گویند دستیابی به این توافق صرفا مسأله وقت است. در حالی که دوحه می‌گوید این طرح پیشنهادی در حال حاضر مواضع دو طرف را بیش از گذشته به هم نزدیک کرده است و تلاش می‌شود تا آخرین گام‌ها به سمت دستیابی به توافق برداشته شوند.

جنبش حماس همچنان می‌گوید رژیم صهیونیستی تنها با امضای طرح توافق عادلانه‌ای که تأمین‌کننده شروط حماس باشد، می‌تواند اسرای خود را آزاد کند. ضمن اینکه همان طور که "اسامه حمدان" از رهبران جنبش بدون اعلام آمادگی کامل رژیم صهیونیستی برای توقف دائم و کامل جنگ و خروج از غزه، توافقی در کار نخواهد بود.

اما در طرف اسرائیلی، رسانه‌های رسمی این رژیم اعلام کرد که کابینه جنگ توافق کرده است که ضمانت‌های لازم برای ازسرگیری جنگ را از واشنگتن برای زمانی که حماس به توافق مبادله اسرا پایبند نباشد، بگیرند. این امر به گفته یک منبع نزدیک به کابینه رژیم صهیونیستی، احتمال توافق را به حداقل می‌رساند.

پربیننده ترین خبرها