شعارهای ضد اسرائیلی بار دیگر در لندن طنین‌انداز شد

شعارهای ضد اسرائیلی بار دیگر در لندن طنین‌انداز شد
شنبه 19 خرداد 1403 - 20:00

هزاران تن از حامیان فلسطین امروز (شنبه) در تداوم اعتراضات ۸ ماه گذشته به جنایت وحشیانه رژیم صهیونیستی علیه مردم مظلوم و بی‌دفاع فلسطین، در پایتخت انگلیس تظاهرات کرده و خواستار توقف فوری جنگ در نوار غزه شدند.

العالم - اروپا

شرکت کنندگان برای سی و چهارمین هفته متوالی و به رغم محدودیت‌های شدید دولت انگلیس برای سرکوب تحرکات ضد اسرائیلی، به خیابان‌های مرکز لندن آمدند تا ضمن محکوم کردن رژیم سفاک صهیونیستی، با ملت فلسطین اعلام همبستگی کنند.

افراد حاضر از ملیت‌ها و مذاهب مختلف پس از تجمع در میدان «راسل» لندن به سمت پارلمان انگلیس راهپیمایی کردند. آن‌ها ضمن اهتزاز پرچم‌های فلسطین با سردادن ‌شعارهایی خواستار توقف جنگ و آزادی سرزمین‌های اشغالی شدند.

معترضان همچنین در شعارهای خود، اجرای دستورات دیوان بین‌المللی دادگستری و کیفری درباره جنگ غزه و بازداشت سران اسرائیل را خواستار شده و بر لزوم توقف فروش سلاح به رژیم صهیونیستی و اخراج سفیر این رژیم سفاک از خاک انگلیس، تاکید کردند.

راهپیمایی امروز در لندن همانند تظاهرات ۸ ماه گذشته، با حمایت ائتلاف توقف جنگ، دوستان الاقصی، همبستگی با مردم فلسطین و شمار دیگری از نهادهای حقوق بشری و اسلامی برگزار شد. معترضان تاکید کردند تا زمانی که کشتار مردم مظلوم و بی‌دفاع فلسطین جریان دارد به تظاهرات خود ادامه می‌دهند.

بن جمال رئیس پویش همبستگی با مردم فلسطین به ایرنا گفت: اسرائیل همچنان به کشتار مردم فلسطین ادامه می‌دهد و دو روز پیش یک مدرسه سازمان ملل متحد در مرکز نوار غزه را بمباران کرد، که بر اثر آن ۴۰ نفر کشته شدند.

وی ادامه داد: با گذشت ۴۸ ساعت از این فاجعه، هنوز ریشی سوناک (نخست وزیر انگلیس)، دیوید کامرون (وزیر امور خارجه انگلیس) و کی‌یر استارمر (رهبر حزب کارگر)، هیچ واکنشی نشان داده‌اند، چه به برسد به محکوم کردن آن.

این فعال مدنی با اشاره به برگزاری انتخابات سراسری انگلیس در ۱۴ تیرماه گفت: پیام ما به رهبران سیاسی روشن است و ما از کسانی که قتل‌عام و نسل‌کشی مردم فلسطین را عادی‌سازی کنند حمایت نمی‌کنیم.

بر اساس نظرسنجی‌ها بیشتر مردم انگلیس خواهان برقراری آتش‌بس فوری در غزه هستند. طبق یافته‌های موسسه یوگاو ۶۹ درصد مردم این کشور معتقدند که رژیم صهیونیستی باید عملیات نظامی در غزه را پایان داده و با برقراری آتش بس موافقت کند.

آن‌ها همچنین از دولت لندن می‌خواهند که فروش سلاح به رژیم صهیونیستی را متوقف کند. بر اساس داده‌های‌ آماری، ۵۶ درصد انگلیسی‌ها از دولت لندن می‌خواهند که مجوز صادرات سلاح به رژیم صهیونیستی را در طول جنگ در غزه به حالت تعلیق درآورد. از این میزان ۳۶ درصد بشدت حامی توقف فروش سلاح و ۲۰ درصد از این طرح حمایت می‌کنند.

به گزارش ایرنا، گروه‌های مقاومت فلسطین ۱۵ مهرماه ۱۴۰۲برابر با هفتم اکتبر ۲۰۲۳، عملیات غافلگیرکننده‌ای با نام «طوفان الاقصی» را از غزه (جنوب فلسطین) علیه مواضع رژیم اسرائیل آغاز کردند که پس از ۴۵ روز نبرد و درگیری، سوم آذرماه ۱۴۰۲ برابر با ۲۴ نوامبر ۲۰۲۳، میان اسرائیل و حماس آتش بس موقت چهار روزه یا همان وقفه برای تبادل اسرا میان حماس و اسرائیل برقرار شد. این وقفه یا آتش بس موقت هفت روز طول کشید و سرانجام ۱۰ آذر برابر با اول دسامبر ۲۰۲۳ به پایان رسید و رژیم اسرائیل حملات علیه غزه را از سرگرفت.

کابینه جنگ رژیم اسرائیل ۱۷ اردیبهشت ماه ۱۴۰۳ برابر با ۶ می ۲۰۲۴ نیز به رغم مخالفت‌های بین‌المللی، حمله زمینی به شهر رفح واقع در جنوب نوار غزه را تائید کرد و ارتش این رژیم، از ۱۸ اردیبهشت بخش فلسطینی گذرگاه رفح در شرق این شهر را اشغال کرده‌ است. بدین ترتیب، رفح شاهد حملات هوایی و گلوله باران شدید رژیم اسرائیل در تمامی مناطق خود از جمله مناطق مسکونی بوده و این رژیم با حمله به سمت گذرگاه رفح، تنها دروازه فلسطینیان غزه را به روی جهان بسته است.

ارتش اسرائیل ۲۶ می ( ۶ خرداد ماه جاری) همچنین به بهانه نابودی حماس با حمله به اردوگاه آوارگان در شهر رفح در جنوب نوار غزه دست کم ۴۱ فلسطینی از جمله زنان و کودکان را شهید و ده‌ها نفر دیگر را زخمی کرد که این موضوع باعث نگرانی های بین المللی شده چرا که وضعیت نوار غزه را وخیم‌تر می‌کند.

بر اساس تازه ترین آمار وزارت بهداشت غزه، شمار شهدای جنگ اسرائیل در غزه از هفتم اکتبر ۲۰۲۳ (۱۵ مهر۱۴۰۲ ) به ۳۶ هزار و ۷۳۱ نفر و شمار زخمی ها به ۸۳ هزار و ۶۸۰ نفر رسیده است.

پربیننده ترین خبرها