درباره شورای جنگی رژیم صهیونیستی چه می‌دانیم؟

درباره شورای جنگی رژیم صهیونیستی چه می‌دانیم؟
دوشنبه 21 خرداد 1403 - 13:47

شورای جنگ رژیم صهیونیستی شب گذشته اولین نشست خود را بدون " بنی گانتز" و " گادی آیزنکوت" – که اندکی قبل از نشست استعفا کردند - برگزار کرد.

العالم - فلسطین اشغالی

به دنبال تشکیل "کابینه اضطراری جنگی" در 11 اکتبر گذشته توسط " بنیامین نتانیاهو" نخست‌وزیر به عنوان شورای جنگ، گانتس و آیزنکوت به این کابینه پیوستند.

این دو نفر در اصل از اعضای اصلی کابینه ائتلافی نتانیاهو – که قبل از این تاریخ تشکیل شده بود – نبودند؛ لذا خروج آنها از این کابینه الزاما به معنای سقوط آن نیست بلکه به معنای پایان کار "کابینه اضطراری جنگی" و بازگشت کار کابینه این رژیم به شرایط قبل از جنگ است.

گانتس از نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی خواسته است انتخابات زودهنگام را هر چه سریع‌تر برگزار کند.

اختلاف بین نتانیاهو و گالانت بر سر اداره غزه بعد از جنگ توسط این رژیم آغاز شد؛ گالانت مخالف اداره غزه توسط رژیم اشغالگر است.

شایان ذکر است که نتانیاهو، در پانزدهم ماه مه اعلام کرده بود که یافتن هر گونه جایگزین برای جنبش حماس در غزه، مستلزم نابودی کامل این جنبش است. وی در پاسخ به مخالفت‌های علنی گالانت، تأکید کرده بود که این هدف "بی‌هیچ عذر و بهانه‌ای" باید محقق شود. گالانت کابینه نتانیاهو را متهم کرد که طرح اداره غزه توسط فلسطینی‌ها بدون حماس برای بعد از جنگ را نادیده گرفته است.

نتانیاهو پیش از این اعلام کرده بود که در صورت تحقق هدف جنگ و نابودی کامل حماس، این رژیم کنترل امنیتی کامل بر غزه را حفظ خواهد کرد. وی همچنین پیشنهاد واگذاری اداره غزه به تشکیلات خودگردان بعد از جنگ را رد کرد و تشکیلات خودگردان را هم به دشمنی با این رژیم متهم کرده بود.

در این بین، گانتس هم به عنوان وزیر جنگ رژیم اشغالگر با حمایت از گالانت، مخالفت خود را با کنترل نظامی طولانی‌مدت این رژیم بر غزه اعلام کرد.

اما نتانیاهو در واکنش به مخالفت گانتس و گالانت، با انتشار تصویری در شبکه اجتماعی نوشت که حاضر نیست "حماسستان را با فتحستان جایگزین کند".

شورای اضطراری جنگی

شورای اضطراری جنگی رژیم صهیونیستی پس از عملیات طوفان الاقصی در هفتم اکتبر و آغاز جنگ غزه با شرکت بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر و یوآور گالانت، وزیر جنگ و بنی گانتس، رئیس سابق ستاد مشترک ارتش این رژیم تشکیل شد.

گادی آیزنکوت، فرمانده سابق ستاد مشترک ارتش و ران درمر، وزیر امور استراتژیک این رژیم هم عضو ناظر این شورا هستند.

شورای جنگی رژیم صهیونیستی، ماهیت حقوقی و قانون اساسی ندارد و صرفا درباره مسائل نظامی می تواند تصمیم گیری کند.

این شورا صحنه اختلافات شدیدی است که به گفته کارشناسان بازتاب کشمکش بر سر اعمال نفوذ بین نتانیاهو در یک سو و گالانت و گانتس در سوی دیگر است.

ایده تشکیل "کابینه اضطراری جنگی" در زمان جنگ به سال 1967 برمی گردد در این سال، پس از آغاز جنگ ژوئن در سال 1967، ماخیم بیگن، رئیس حزب "حیروت" که بعدها به نام "لیکود" معروف شد به اتفاق حزب کار به ریاست "لیوی اشکول"، کابینه اضطراری جنگی تشکیل داد. در طی جنگ اکتبر 1973 هم شورای نظامی کوچک تشکیل شد و اعضای آن بدون مراجعه به دولت، تصمیم گیری می کردند.

شورای جنگی رژیم صهیونیستی، نقش اصلی را در مدیریت روند عملیات نظامی در غزه دارد و مسئول اداره عملی جنگ است و کابینه اصلی با اغلب تصمیمات و توصیه های شورای جنگی موافقت می کند.

هدف این شورا در وهله اول، نابودی حماس و آزادی اسرای رژیم صهیونیستی اعلام شد.

اعضای این شورا چه کسانی هستند؟

بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی: سیاستمدار و دیپلماتی که نزدیک به 4 دهه تجربه نظامی گری دارد. در دوره نخست وزیری وی، 6 جنگ بین این رژیم و غزه رخ داد. وی با اتهاماتی چون فساد و دریافت رشوه رو به روست.

یوآو گالانت، وزیر جنگ رژیم صهیونیستی: وی 35 سال در ارتش این رژیم خدمت کرد و در اغلب جنگ های آن حضور داشت. پس از ناکامی در رسیدن به ریاست ستاد مشترک ارتش این رژیم، وارد دنیای سیاست شد.

بنی گانتز، رئیس سابق ستاد مشترک ارتش رژیم صهیونیستی: از تجربه سیاسی و نظامی گری برخوردار است و در سال های 2012 و 2014 فرماندهی ارتش این رژیم در حمله به غزه را بر عهده داشت. کارشناسان او را بدترین کابوس نتانیاهو از زمان ورود به دنیای سیاست می دانند.

گادی آیزنکوت، فرمانده سابق ستاد ارتش و ران درمر، وزیر امور استراتژیک هم عضو ناظر این شورا هستند.

پربیننده ترین خبرها