در گفت‌وگوی اختصاصی با العالم؛

پورمحمدی: نقطه تقابل ایران با آمریکا و جهان ستمگر، فلسطین است

چهارشنبه 23 خرداد 1403 - 18:41

"مصطفی پورمحمدی" نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری گفت: حضور بیگانگان در منطقه چیزی جز خسارت برای ما به ارمغان نیاورده است لذا تلاش می‌کنیم از امنیت و منافع امت اسلامی دفاع کنیم از این‌رو موضوع فلسطین در کانون سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران قرار دارد.

العالم - ایران

مصطفی پورمحمدی، نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری با حضور در استودیو شبکه العالم، بر این موضوعات تأکید کرد:

- تقویت و بهبود روابط با کشورهای همسایه، و مخالفت با حضور بیگانگان در منطقه.

- تأکید بر ادامه پیشبرد برنامه هسته‌ای ایران بدون دستیابی به سلاح هسته‌ای.

- تلاش برای کاستن از حجم و بار تحریم‌ها و نیز لغو آنها.

- مذاکره با آمریکا، تنها در صورت علم به این موضوع، که نتیجه آن تضمین‌کننده منافع ملی و امنیت ملی باشد.

- موضوع فلسطین اصلی‌ترین موضوع و مورد اهتمام ملت ایران است.

- تبدیل حرکت مردمی به نیروی مقاومت در کشورهای منطقه اتفاق مبارکی است.

- اعتقاد به استفاده عملی از توافقات شانگهای و بریکس.

مشروح گفت‌وگو با مصطفی پورمحمدی، نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری را در ادامه می‌خوانید.

سوال: اولویت سیاست خارجه شما چیست ؟ برنامه شما برای توسعه روابط با کشورهای همسایه به‌ویژه کشورهای عربی و مشخصا عربستان و عراق چیست ؟

پاسخ: جمهوری اسلامی جایگاه ویژه‌ای در منطقه غرب آسیا دارد با ۱۵ کشور همسایه هستیم. در گام اول باید حسن روابط را با کشورهای همسایه‌مان و کشورهای آسیای میانه و کشورهای قفقاز داشته باشیم اولویت من در سیاست خارجی تحسین روابط و بهبود روابط با کشورهای همسایه است. خوشبختانه فرهنگ مشترکی هم داریم و با برخی از این کشورها همزبان هستیم که مزیت‌های ماست. ما باید از این مزیت‌ها به خوبی استفاده کنیم ما باید روابط سیاسی و فرهنگی و اقتصادی‌مان را به بهترین شکل توسعه بدهیم. بحران‌های زیادی از گذشته تا کنون تشدید شده است.

با توانایی‌ها و ظرفیت‌های قابل توجهی که در کشور داریم ما باید با کمک کشورهای همسایه و بخصوص همکاری‌های سیاسی و امنیتی یک نظم امنیتی آسیب‌ناپذیر و خلل‌ناپذیر را در منطقه ایجاد بکنیم و نیز یک مصونیت برای شهروندان منطقه ایجاد بکنیم بخصوص که اکثریت متدین به دین مبین اسلام هستیم و امت اسلامی را تشکیل داده‌ایم. همه ما وظیفه داریم از امنیت و منافع امت اسلامی دفاع کنیم که منافع ما هم در آن نهفته است. تلاش باید بکنیم بیگانگان در منطقه ما نیایند ما نیازی به بیگانگان نداریم؛ زیرا حضور بیگانگان در منطقه چیزی جز خسارت برای ما به ارمغان نیاورده است.

سوال: انرژی هسته‌ای چه جایگاهی در برنامه های شما دارد ؟

پاسخ: موضوع هسته‌ای یک دانش بسیار مهم و های-تک در جهان است توانایی های بسیار متنوعی در کشور ایجاد می کند و در حوزه‌های مختلف موثر است در توسعه اقتصادی ، توسعه رفاه و توسعه درمان و توسعه کشاورزی و انرژی و مصارف گوناگون نقش زیادی دارد چون دانش هسته ای توان فوق العاده ای به هر کشوری که صاحب این دانش است می دهد. کشورهای قدرتمند جهان مایل نیستند کشورهای دیگر به باشگاه هسته‌ای اضافه شوند و امروز با اتهام دانش هسته‌ای نظامی مواجهیم. امروز دنیا خیلی به توان هسته‌ای نیاز ندارد آنهایی هم که دارند خیلی کارایی چندانی ندارد. امروز در دنیا قدرت نرم که از دانش و فناوری ، اقتصاد و قدرت سیاسی و قدرت دیپلماتیک برخوردار است، ظرفیت‌های مهم و مثبتی برای ارتقای جایگاه کشورها ایجاد کرده است.

با فهم درست در این موضوع در گذشته این مبحث را علی رغم تحریم ها و بدرفتاری ها و دروغگوییهایی که به ما نسبت داده اند تعقیب کرده‌ایم. امروز در جایگاه ممتازی از توانایی هسته‌ای برخورداریم و به جد هم این توانایی را ادامه خواهیم داد و برای هر موضوعی هم سعی خواهیم کرد دانش لازم و توانایی لازم و توان برخورداری را ایجاد بکنیم البته سیاست و دیپلماسی و روابط بین‌المللی ما عدم توجه به توان هسته‌ای نظامی است ما توانایی خودمان را در بالاترین سطح بدون داشتن بمب اتمی تعقیب خواهیم کرد.

سوال: آیا به دنبال رفع تحریم‌ها خواهید بود؟ چقدر این موضوع در سیاست خارجی شما مشهود خواهد بود ؟ نقشه راه شما در این رابطه چگونه است ؟

پاسخ: ما نباید اجازه بدهیم کشورهای دیگر به ناحق تحریم‌مان کنند و منافع ما را به خطر بیاندازند و مردم ما را از حق‌شان محروم کنند ما از همه توانمان برای گرفتن حق‌مان و شکستن تحریم استفاده خواهیم کرد که می‌دانیم کار سختی است. دشمنان ما شرایط خیلی ناگواری را برای ما ایجاد کرده‌اند. امروز از توانایی‌های خوبی در عرصه دیپلماسی و قدرت دفاعی و نظامی و قدرت صنعتی برخورداریم تلاش جدی خواهیم کرد تحریم‌ها را کاهش بدهیم تا برداشته بشود.

سوال: در رابطه با آمریکا چه در ذهن دارید و چگونه با این دولت رفتار خواهید کرد ؟ آیا اگر ریس‌جمهور امریکا به شما پیشنهاد دیدار بدهد قبول می‌کنید ؟

پاسخ: امروز جمهوری اسلامی در جایگاه والایی قرار دارد و با پشتوانه مردمی، کشور قدرتمندی است و از هیچ مذاکره و ملاقاتی در هر سطح و با هر کس نمی‌هراسیم ولی باید ملاقات برای منافع ملی، مصالح ملی و امنیت ملی مفید باشد. آمریکایی‌ها نشان داده‌اند که ملاقات‌کنندگان خوب و وفادار به مذاکره و پیمان‌ها و تعهداتشان نیستند. خیلی پیمان‌شکنی داشته‌اند و در حق ملت ایران جفا کرده اند. اگر بدانیم در مذاکرات به نتیجه روشنی برای منافع ملی و امنیت ملی خواهیم رسید هیچ پروایی نداریم چون خودمان را صاحب قدرت و توانایی و در شان والای مذاکره و گفت‌وگو و فعالیت دیپلماتیک می‌دانیم.

سوال: موضع شما در رابطه با فلسطین چیست ؟ و چه راهکاری را برای درمان این زخم کهنه پیشنهاد می‌دهید ؟

پاسخ: درد بزرگ همه ما و امت اسلامی موضوع فلسطین است دهه‌هاست بدترین ظلم و جنایت در حق این ملت و مردم در حال انجام است در ایران از قبل از تشکیل دولت غاصب فلسطین تلاش‌های زیادی صورت گرفته تا جلو تشکیل این دولت صهیونیستی گرفته بشود ولی متاسفانه کشورهای اسلامی و ملت های مسلمان در غفلت بودند دولت‌های اسلامی خیانت کردند و اجازه دادند این اتفاق بیفتد. دولت( وقت)‌ایران هم در تشکیل دولت غاصب فلسطین شریک بود بسیاری از یهودیان از ایران، نه تنها ایران بلکه از اطراف ایران هم از ایران منتقل شدند و پهلوی اول و پهلوی دوم کمک‌های زیادی به این دولت جنایتکار کردند.

البته جمهوری اسلامی از ابتدای امر سیاست خود را روشن کرده است در کانون سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران موضوع فلسطین قرار گرفته است امام بزرگوار ما به خوبی این نقطه کانونی را در سیاست جهانی شناسایی کرد. نقطه تقابل ما با آمریکا و جهان ستمگر، فلسطین است. فلسطین تنها یک موضوع نیست یک سرزمین نیست یک ملت نیست بلکه تقابل دو فرهنگ و تمدن است دو حوزه بزرگی است که متاسفانه بین جهان غرب و اسلام از جنگ‌های صلیبی شروع شده و تا کنون به اشکال مختلف امتداد یافته است.

جمهوری اسلامی به درستی از حق ملت فلسطین دفاع کرده است و امروز پس از ۴۵ سال با مشکلات فراوانی به دلیل دفاع از مردم فلسطین مواجهیم. خدا را شکر می‌کنیم که آرمان فلسطین و ندای ملت ایران، تلاش و پیام بلند امام بزرگوارمان به بار نشسته و جهانی شده است و جوانان نسل جدید هم به این پیام روی آورده اند و این ظلم بزرگ در حق ملت فلسطین شناسایی شده و قطعا جمهوری اسلامی سیاست دفاع از حق ملت فلسطین را با تمام قدرت ادامه خواهد داد، بخصوص خودم شخصا تعلق خاطر زیادی دارم و اولین روز قدس را در مرداد ۱۳۵۸ برابر اکتبر ۱۹۷۹ در زنجان برگزار کردیم. من وقتی رئیس اطلاعات خارجی شدم با گروه‌های فلسطینی و جهاد اسلامی و مرحوم دکتر فتحی شقاقی و مرحوم دکتر رمضان عبدالله رفت و آمد و همفکری داشتم و در موضوع فلسطین رایزنی و حضور جدی داشتم و هنوز هم فکر می کنم موضوع فلسطین برای ملت ما موضوع جدی است.

بارها گفته ام همه نیازهای‌مان را در دفاع از ملت فلسطین می‌بینیم حتی منافع مادی‌مان را. چون اگر اسرائیل بر منطقه مسلط بشود منافع‌مان و امنیت‌مان را به خطر می‌اندازد. لذا، ما برای دفاع از منافع خودمان هم که شده باید به ملت فلسطین کمک کنیم. لذا فلسطین یک آرمان است، یک مظلوم است و حقی دارد و طرف مقابل هم یک ظالم است.

سوال: نظر شما در مورد جبهه مقاومت در منطقه چیست و چقدر حضور این جبهه در میدان را در پیشبرد دیپلماسی موثر می دانید ؟

پاسخ: امروز محور مقاومت معادلات منطقه را به هم زده حتی معادلات جهانی را تغییر داده است و واقعا اسرائیل غده سرطانی است. امروز محور مقاومت جایگاه بالایی پیدا کرده است به خودباوری رسیده است ملت ها به حقوق خودشان واقف شده اند. خرج خودشان را از دولت ها جدا کرده اند و این رسالت بر زمین مانده را انجام می دهند که اتفاق مبارکی است. این حرکت مردمی که به نیروی مقاومت در کشورهای منطقه تبدیل شده است یک تحفه و نعمت الهی است که شامل حال همه ما شده است و ما باید از این ظرفیت به خوبی استفاده کنیم. دشمنان هم خوب فهمیده اند که دیگر الآن حرکت مردمی است تا حالا با اتکا به دولت ها دچار عقب افتادگی و شکست شده ایم امروز ملت ها باید حرکت کنند و این حرکت مقاومت یعنی حرکت ملت ها. ما باید از این حرکت ها حمایت بکنیم تا انشاالله به نتیجه برسد.

سوال: نظر شما در مورد پیمان های بریکس و شانگهای چیست و چه استفاده عملی خواهید کرد ؟

پاسخ: خوشحالیم که در دولت شهید رئیسی توافقات شانگهای و بریکس به نتیجه رسید. سعی خواهیم کرد که این پیمان ها صرفا کاغذ و جلسه نباشد و به قراردادهای عملی و مثبت تبدیل شود. قرارداد مبادله کالا و تبادل فرهنگی و تبادل تکنولوژی و تبادل مهندسی صورت بگیرد و از ظرفیت های کشورمان به خوبی استفاده بکنیم. ما قدرت اشباع بسیاری از بازارها را داریم و قدرت جذب سرمایه های بسیاری داریم. نباید اجازه بدهیم که دیگران برای ما بنویسند و دشمنان ما منافع ما را محدود بکنند و به خطر بیاندازند. تلاش بکنیم از امکانات بین المللی نهایت بهره برداری را بکنیم.

در همین راستا اقتصاد مقاومتی یعنی از همه ظرفیت های خودمان به خوبی استفاده بکنیم یعنی پیدا کردن ظرفیت ها و حضور در بازارهای جهانی که بخشی از این حضور صادرات مهندسی است بخشی از این ظرفیت ها انتقال تکنولوژی و جذب سرمایه گذاری های خارجی است، البته که امروز دنیا دنیای تبادل و همکاری است که با به کار گیری مدیران مجرب و کارآزموده و البته استفاده از بخش خصوصی است که در بازارها حضور پیدا کنند و ما حمایتشان کنیم که در داخل و خارج از کشور ایرانیان توانمند و نیز سرمایه های ایرانی در دنیا خیلی زیاد است که باید امکان حضور سرمایه های خود ایرانی ها را داشته باشیم. بیشتر این سرمایه گذاران مسلمان ها و همفکران ما هستند که باید تلاش کنیم سرمایه آنها را جذب کنیم.

سوال: فدرت دفاعی کشور و بالا بردن بازدارندگی ملی چقدر برای شما مهم است و چقدر برای افزایش قدرت دفاعی تلاش خواهید کرد؟

پاسخ: توان دفاعی ما توفیقات زیادی به دست آورده است در عملیات وعده صادق توان نظامی جمهوری اسلامی را به خوبی دیدیم. رهبری معظم و فرماندهی کل قوا با بصیرت و با هوشمندی توان نظامی و دفاعی کشور را به خوبی توسعه داده اند. با فهم دقیق از ظرفیت هایی که قدرت زیاد به ما می دهد به فناوری داخلی متکی شده ایم که کارآیی بالا داشته و به تجهیزات خارجی نیاز ندارد و البته نیاز مالی زیادی هم ندارد. فناوری موشکی و پهپادی و قایق های تندرو و ابزارهای نظامی کوچک و بسیار کارآمد با قدرت قابل توجه آسیب به دشمن خیلی توان نظامی ما را بالا برده و کارشناسان نظامی به سیاست خوب دفاعی ایران علی رغم تحریم ها باور دارند. در منطقه در سطح برتر قرار داریم و در سطح جهانی دفاع و پیشگیری تجاوز به سرزمین را به دست آورده ایم که من هم این ظرفیت را تقویت خواهم کرد و توان دفاعی کشور را ارتقا خواهم داد.

پربیننده ترین خبرها