٦ کاندیدای نهایی انتخابات ریاست‌جمهوری ١٤٠٣ را بیشتر بشناسید

٦ کاندیدای نهایی انتخابات ریاست‌جمهوری ١٤٠٣ را بیشتر بشناسید
يکشنبه 20 خرداد 1403 - 17:32

با پایان بررسی صلاحیت داوطلبان نامزدی انتخابات چهاردهمین دوره ریاست‌جمهوری توسط شورای‌نگهبان، عصر امروز (یکشنبه) شش گزینه نهایی انتخابات ریاست‌جمهوری ١٤٠٣ اعلام و آقایان مسعود پزشکیان، مصطفی پورمحمدی، سعید جلیلی، علیرضا زاکانی، محمدباقر قالیباف و سید امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی رسما وارد کارزار انتخاباتی شدند.

العالم - ایران - سیاسی

بنابر این گزارش، شورای نگهبان عصر امروز -یکشنبه/ ٢٠ خرداد- اسامی نامزد‌های تایید صلاحیت شده برای حضور در چهاردهمین دوره انتخابات ریاست‌ جمهوری را اعلام کرد.

د‌ر فهرست تایید صلاحیت شدگان، نام ٦ نفر یعنی آقایان مصطفی پورمحمدی، سعید جلیلی، محمدباقر قالیباف، علیرضا زاکانی، امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی، مسعود پزشکیان قرار دارد.

- در این گزارش مروری خواهیم داشت به سوابق ٦ نامزد نهایی انتخابات ١٤٠٣:


سعید جلیلی؛ دبیر سابق شورای عالی امنیت ملی

سعید جلیلی متولد ۱۵ شهریور ماه سال ۱۳۴۴ در شهر مقدس مشهد است.

جلیلی در زمان جنگ هشت‌ ساله ایران و عراق از دبیرستان تا دوران دانشجویی بارها در جبهه‌های جنگ حضور یافت. در دی ماه‌ سال ۱۳۶۵ دیده‌بان تیپ ۲۱ امام رضا خراسان بود که در عملیات کربلای ۵ پایش زخمی شد و در بیمارستان صحرایی منطقه شلمچه در پی نبود امکانات و وضعیت اورژانسی، پای راست خود را از دست داد. پس از آن نیز در قسمت تدارکات لشکر حضور یافت.

سعید جلیلی در سال ۱۳۶۸ و با تصدی ” ریاست اداره بازرسی وزارت امور خارجه” به طور رسمی وارد فضای سیاسی کشور شد. او به مدت ۷ سال در این پست باقی ماند و پس از آن، به عنوان “معاون اول آمریکا در وزارت امور خارجه” مشغول به فعالیت شد.

او که از چهره‌های سیاسی با گرایش اصول گرایی است، از سال ۱۳۸۶ تا ۱۹ شهریور ۱۳۹۲ دبیر شورای عالی امنیت ملی و رئیس گروه مذاکره‌کننده هسته‌ای ایران با کشورهای غربی بود. در سال ۱۳۹۲ در یازدهمین دور انتخابات ریاست جمهوری نامزد شد، و بیش از ۴ میلیون رأی کسب کرد و نفر سوم شد. جلیلی از همان سال عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام است.

جلیلی در انتخابات سال 96 به حمایت از شهید سید ابراهیم رئیسی پرداخت و برای ایشان تبلیغ و سخنرانی کرد.

جلیلی در سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۴۰۰ به عنوان نامزد ثبت نام کرد، و دو روز پیش از برگزاری انتخابات به نفع شهید سید ابراهیم رئیسی از شرکت در انتخابات انصراف داد.


سید امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی؛ نائب رئیس اول مجلس یازدهم

سید امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی متولد ۲۵ فروردین ۱۳۵۰ در فریمان؛ پزشک و سیاستمدار اصولگرا و نایب‌رئیس اول مجلس شورای اسلامی و نماینده مشهد در دوره یازدهم مجلس شورای اسلامی می‌باشد. وی پیش‌تر در دورهٔ هشتم، نهم و دهم مجلس شورای اسلامی نیز به‌عنوان نماینده حوزه انتخابیه مشهد و کلات فعالیت می‌کرد و در دوره نهم و دهم به‌عنوان دبیر عضو هیئت‌رئیسه مجلس بود.

قاضی‌زاده دانش‌آموخته دکتری پزشکی و جراح و متخصص گوش، حلق و بینی است و پیش از نمایندگی، ریاست دانشگاه علوم پزشکی سمنان را برعهده داشت. وی عضو شورای مرکزی جبهه پایداری و در فاصله سال‌های ۱۳۹۲ تا ۱۳۹۳ سخنگوی آن بود.

وی سال ۱۴۰۰ به سمت معاون رئیس‌جمهور و رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران در دولت سیزدهم منصوب شد.

قاضی‌زاده هاشمی در انتخابات ریاست جمهوری دوره سیزدهم به عنوان نامزد نهایی حضور داشت و رتبه چهارم را در میزان آرای مردم کسب کرد.


علیرضا زاکانی؛ رئیس سابق مرکز پژوهش‌های مجلس

علیرضا زاکانی متولد ۱۲ اسفند ۱۳۴۴ است.

زاکانی در سال ۱۳۶۸ در رشته پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران پذیرفته شد و در تابستان سال ۱۳۷۶ مدرک دکترای عمومی خود را گرفت و پس از آن در سال ۱۳۸۰ دوره تخصصی پزشکی هسته‌ای را آغاز و در سال ۱۳۸۳ به پایان رساند.

وی سابقه عضویت هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران در مرکز پزشکی هسته‌ای مجتمع بیمارستانی امام خمینی(س) و بیمارستان شریعتی را نیز دارد، او همچنین عضو هیئت مدیره انجمن علمی پزشکی هسته ای ایران نیز بوده است.

زاکانی در مجالس هفتم، هشتم و نهم نماینده تهران بوده و در دوره یازدهم نیز به عنوان نماینده قم به مجلس راه یافت.

ریاست مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی، عضو شورای مرکزی انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی تهران، مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه تهران و علوم پزشکی تهران، مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه‌های استان تهران، عضویت در شورای عالی جمعیت هلال احمر از دیگر مسئولیت‌های زاکانی به شمار می‌رود.

او از سال ۱۴۰۰ عهده‌دار سمت شهرداری تهران شد و در سال ۱۴۰۲ نیز به سمت دستیار رئیس جمهور منصوب شد.


محمدباقر قالیباف؛ رییس مجلس شورای اسلامی

محمدباقر قالیباف در اول شهریور ماه سال ١٣٤٠ در شهر طرقبه در خانواده‌ای مذهبی به دنیا آمد.

فرمانده لشکر ٥ نصر خراسان

پس از پیروزی انقلاب اسلامی در سال ١٣٥٧ تحرکات گروه‌های معاند و ضدانقلاب به اوج خود رسیده بود به طوری که انقلاب نیاز به پاسداری داشت؛ بدین ترتیب سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به فرمان حضرت امام خمینی(ره) شکل گرفت و بلافاصله جنگ تحمیلی آغاز شد. بدین ترتیب قالیباف نوجوان در سال ٥٨ و در سن ١٨ سالگی وارد جبهه شد و به دلیل قابلیت‌هایی که از خود نشان داد در سال ١٣٦١به عنوان فرمانده تیپ امام رضا(ع) و یک سال بعد در جایگاه فرمانده لشکر ٥ نصر خراسان انتخاب شد.

قالیباف به همراه لشکر ٥ نصر در اغلب عملیات‌های دوران دفاع مقدس در کنار شهیدان سرافرازی همچون باکری، همت، خرازی، کاظمی، صیاد شیرازی به صیانت از انقلاب و تمایمت ارضی کشور پرداخت و برادر وی شهید حسن قالیباف نیز در عملیات کربلای ٤ به فیض شهادت نائل شد.

مسئولیت قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء(ص)

قالیباف در سال ١٣٧٣مسئولیت قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء(ص) را پذیرفت. پروژه‌هایی همچون راه آهن ١٦٥ کیلومتری مشهد سرخس که ایران افغانستان، آذربایجان، قرقیزستان، قزاقستان، تاجیکستان، ترکمنستان، ازبکستان، پاکستان و ترکیه را به هم وصل می‌کند، گازرسانی به ٥ استان مرکزی و غربی، ساخت سازه عظیم دریایی خلیج فارس و سد بزرگ کرخه از جمله توفیقات قالیباف در این دوره مدیریت است.

فرماندهی نیروی هوایی سپاه

قالیباف در سال ١٣٧٦ به دستور مقام معظم رهبری عهده دار فرماندهی نیروی هوایی سپاه شد و با گذراندن دوره‌های فشرده خلبانی، مجوز پرواز با ایرباس را بدست آورد.

وی در سال ١٣٨٠ از تز دکترای خود با عنوان «بررسی سیر تکوین نهادهای محلی ایران در دوره معاصر» دفاع کرد و بعد از آن نیز به عنوان عضو هیئت علمی رشته جغرافیای سیاسی دانشگاه تهران و استادیار دانشگاه تربیت مدرس به کار تدریس مشغول شد.

فرماندهی نیروی انتظامی

قالیباف در سال ۱۳۷۹ مجدداً با حکم حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، فرماندهی نیروی انتظامی ایران را عهده‌دار شد، در دوره فرماندهی وی در نیروی انتظامی، سامانه ۱۱۰ راه اندازی و تاسیس شد. از دیگر دستاوردهای قالیباف در این دوره می‌توان به گسترش استفاده از عنوان پلیس، تجهیز نیروی انتظامی به خودروهای روز دنیا ، ایجاد دفاتر خدمات دولت الکترونیک یا پلیس ۱۰+ و مرکز نظارت همگانی مردمی ١٩٧ نام برد.

شهردار پایتخت

قالیباف در سال ١٣٨٤ با رأی اعضای شورای اسلامی شهر تهران به عنوان شهردار پایتخت انتخاب و تا سال ۱۳۹۶ به مدت ۱۲ سال در این سمت به مردم تهران خدمت کرد.

نفر اول انتخابات تهران

وی در جریان انتخابات مجلس یازدهم در تاریخ ۲ اسفند ۹۸، با اخذ ۱ میلیون و ۲۶۵ هزار و ۲۸۷ رأی، به عنوان نفر نخست حوزه انتخابیه «تهران، ری، شمیران، اسلامشهر و پردیس» حائز بیشترین میزان آراء شدند.

حضور در کارزار انتخابات ریاست جمهوری

وی تاکنون سه مرتبه تجربه نامزدی انتخابات ریاست جمهوری در دوره‌های نهم (سال ۱۳۸۴) و یازدهم (سال ۱۳۹۲) و دوازدهم (۱۳۹۶) را دارد؛ وی در سال ۱۳۸۴ در رقابت با محمود احمدی نژاد، اکبر هاشمی رفسنجانی، مهدی کروبی، مصطفی معین، علی لاریجانی و محسن مهرعلی‌زاده با کسب ۴ میلیون و ۹۵ هزار و ۸۲۷ رأی چهارم شد. وی همچنین در انتخابات سال ۱۳۹۲ در رقابت با حسن روحانی سعید جلیلی محسن رضایی علی اکبر ولایتی و محمد غرضی با کسب ۶ میلیون و ۷۷ هزار و ۲۹۲ رای دوم شد و در جریان رقابت‌های انتخاباتی سال 1396 نیز در حمایت از شهید سید ابراهیم رئیسی از انتخابات کناره‌گیری کرد.


مصطفی پورمحمدی؛ دبیر جامعه روحانیت مبارز

مصطفی پورمحمدی در تاریخ ۱۸ اسفند ماه سال ۱۳۳۸ در قم متولد شد.

پورمحمدی مقدمات و سطح عالی (فقه، اصول فقه و فلسفه) را در قم در مدرسه حقانی خارج فقه و اصول را در مشهد، قم و تهران به پایان رساند.

او در سطح چهار فقه و حقوق اسلامی (معادل دکترا) در حوزه علمیه تحصیل کرده‌است.

پورمحمدی فعالیت خود را از سال ۱۳۵۸ به‌عنوان دادستان انقلاب اسلامی آغاز، و تا سال ۱۳۶۵ به‌عنوان دادستان خوزستان، هرمزگان، کرمانشاه و خراسان فعالیت کرد.

وی از سال ۱۳۷۶ تا ۱۳۷۸ قائم مقام وزیر اطلاعات بود.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در فاصله سال‌های ۱۳۸۴ تا ۱۳۸۷ وزیر کشور دولت نهم بود و از سال ۱۳۸۷ تا ۱۳۹۲ ریاست سازمان بازرسی کل کشور را برعهده گرفت.

پورمحمدی سال ۱۳۹۲ و با روی کار آمدن دولت یازدهم به مدت چهار سال وزیر دادگستری شد. وی هم‌اکنون به عنوان دبیرکل جامعه روحانیت مبارز فعالیت می‌کند و رئیس مرکز اسناد انقلاب اسلامی نیز هست.


مسعود پزشکیان

مسعود پزشکیان متولد ۷ مهر ۱۳۳۳ شهرستان مهاباد استان آذربایجان غربی است.

پزشکیان در دولتِ دوم محمد خاتمی وزیر بهداشت بود و در دوره‌های هشتم، نهم، دهم، یازدهم و دوازدهم به صورت مستمر به عنوان نماینده تبریز در مجلس شورای اسلامی حضور داشته است.

او همچنین در مجلس دهم، نایب رئیس اول مجلس شورای اسلامی بود.

وی در انتخابات ریاست جمهوری سیزدهم نیز ثبت‌نام کرد، اما شورای نگهبان صلاحیت او را احراز نکرد.

پربیننده ترین خبرها