شهروند ایرانی قربانی سرکوب حامیان فلسطین توسط فرانسه شد!

چهارشنبه 23 خرداد 1403 - 21:07

در ادامه سرکوب مداوم فعالیت‌های حامیان فلسطین توسط دولت فرانسه، پلیس این کشور هفته گذشته یک شهروند ایرانی را به دلیل دفاع از مردم مظلوم فلسطین بازداشت کرد.

العالم - ايران

بازداشت "بشیر بی‌آزار" آهنگساز ایرانی توسط پلیس فرانسه به جرم دفاع از مردم مظلوم فلسطین، رسوایی دیگری برای فرانسه در حوزه حقوق بشر است.

بشیر بی‌آزار استاد برجسته موسیقی، چهره فرهنگی، فعال رسانه‌ای و مدیر سابق دفتر موسیقی و سرود سازمان صداوسیما هفته گذشته به دلیل دفاع از آرمان فلسطین در اعتراض به جنایات اسرائیل و جنگ نسل‌کشی علیه غیرنظامیان در غزه، بازداشت شد و همچنان در زندان فرانسه به سر می‌برد. او به "حمایت از تروریسم" و "ایجاد آشوب در جامعه" متهم شده است.

او در تاریخ 4 ژوئن بدون توضیح و با دستور قضایی توسط پلیس فرانسه در پاریس احضار شد.

به گزارش شاهدان عینی، وی پس از ورود به کلانتری دستگیر و به بازداشتگاه مهاجران غیرقانونی با فاصله بیش از 100 کیلومتر از محل سکونتش، منتقل شد.

با وجود تماس‌های متعدد برای شفاف‌سازی در مورد اتهامات علیه بشیر بی‌آزار، دولت یا پلیس فرانسه هیچ اظهارنظر رسمی نکرده‌اند.

بسیاری از مقامات ایرانی، از جمله "ناصر کنعانی" سخنگوی وزارت امور خارجه این بازداشت را نقض قوانین بین‌المللی دانستند و آن را محکوم کردند.

"علی باقری کنی" سرپرست وزارت امور خارجه ایران نیز این موضوع را از مجاری رسمی پیگیری می‌کند.

بشیر بی‌آزار کیست؟

پست منتشر شده در بستر فضای ایکس (توییتر سابق)، شامل ویدئویی از سخنرانی او در نشست سازمان ملل درباره تحریم ایران، جنایات اسرائیل در غزه و سکوت این نهاد بین‌المللی است.

وی در این توئیت نوشته است: هفته گذشته فرصتی پیش آمد تا در نشستی در سازمان ملل، درباره تحریم‌های ایران، جنایات اسرائیل و بی‌خاصیتی سازمان ملل صحبت کنم! و جالب اینکه هر سخنرانی‌که بیشتر علیه اسرائیل حرف می‌زد، بیشتر توسط حضار تشویق می‌شد! صهیونیست‌ها، هیچ‌گاه تا این حد تنها، منفور، شکست‌خورده و ذلیل نبوده‌اند!

سخنرانی او در سازمان ملل مورد تشویق شدید قرار گرفت، اما همزمان خشم لابی‌های طرفدار اسرائیل در فرانسه و دیگر کشورهای غربی را برانگیخت.

گفتنی است بشیر بی‌آزار یک فعال سیاسی به حساب نمی‌آید، بلکه یک هنرمند و شخصیت فرهنگی علاقه‌مند به مسائل مهم است که مهم‌ترین آنها جنگ غزه است.

بشیر بی‌آزار که در ایران متولد و بزرگ شده است، آهنگساز مستقل و کارگردان فیلم با شهرت جهانی است.

بشیر بی‌آزار دارای مدرک کارشناسی از دانشکده علوم سیاسی دانشگاه "علامه طباطبایی"، کارشناسی ارشد رشته روابط بین الملل از دانشگاه "حیدرآباد " هند و دکترای رشته فیلمسازی دانشگاه "کینگستون" لندن می‌باشد.

بشیر در طول فعالیت بیست ساله خود عمدتاً در بنیادها و سازمان‌های غیردولتی از جمله مدیر عامل مؤسسه هنر و فرهنگ "افق جدید" و دبیر انجمن دانشجویان مسلمان لندن، فعالیت داشت.

او همچنین سال‌ها به عنوان مدیر تولید در بخش موسیقی و ترانه صدا و سیما کار کرد. بشیر در محافل هنری و سینمایی ایران از احترام بالایی برخوردار است و حضور فعالی در شبکه‌های اجتماعی داشته و هزاران نفر از طرفدارانش او را در فضای مجازی دنبال می‌کنند.

اکانت اصلی بشیر در وب‌سایت "X" که از سال 2009 از آن استفاده می‌کرد، پس از 13 سال "بدون توضیح یا هشدار" حذف گردیده که باعث شد او حساب جدیدی باز کند.

بشیر سه سال پیش برای ادامه تحصیل همسرش در مقطع دکتری به فرانسه رفت. همسرش در دانشگاه تدریس هم می‌کند و بنا به تاکید دوستان، خانواده و مقامات ایرانی، اقامت آنها در فرانسه قانونی است.

این زوج دو فرزند دارند که یکی از آنها به مدرسه و دیگری به مهدکودک می‌رود. این خانواده طی سه سالی که در فرانسه بودند، بدون هیچ مشکلی، مرتب به ایران سفر می‌کردند.

از زمان آغاز تجاوز اسرائیل به غزه در اکتبر گذشته، بشیر در حمایت از مردم فلسطین پویشی به راه انداخت.

مقامات فرانسوی از توضیح درباره دلایل واقعی دستگیری بشیر خودداری کردند. وزارت کشور فرانسه با متهم کردن بی‌آزار به "تبلیغ برای ایران، یهودستیزی و آمریکاستیزی" اقدام وی را "دخالت سیاسی-مذهبی" دانست. وی همچنین متهم به "شرکت در مناقشه خاورمیانه با ماموریت عملیاتی علیه مخالفان دولت ایران، اهداف یهودی یا اسرائیلی" است که به ادعای پلیس فرانسه، تهدیدی برای "ایمنی و امنیت فرانسه و روابط بین‌المللی آن" به شمار می‌رود.

اتهام دیگر بشیر، انتشار پست‌هایی در حمایت از حماس و حزب‌الله لبنان در رسانه‌های اجتماعی است که فرانسه را بدنام می کند. پلیس فرانسه مدعی است این اقدام تحریکآمیز بوده و می‌تواند منجر به حمله تروریستی شود.

مقامات فرانسه این اقدام بشیر را تهدیدی جدی برای نظم عمومی و منافع دولت پاریس دانستند و خواستار اخراج او از فرانسه شدند.

دستگیری این شهروند ایرانی توسط فرانسه بیانگر معیارهای دوگانه این کشور در مورد آزادی بیان است که تحمل چند پست و استوری را هم ندارد.

علت بازداشت بشیر بی‌آزار، فعال رسانه‌ای ایرانی حامی فلسطین در فرانسه این است که در فضای مجازی و رسانه‌های اجتماعی با صدای بلند از آرمان فلسطین و جنایات اسرائیل در غزه سخن گفت.

پربیننده ترین خبرها