حمید نوری که بود و چرا دستگیر و زندانی شد؟

حمید نوری که بود و چرا دستگیر و زندانی شد؟
شنبه 26 خرداد 1403 - 18:12

معاون امور بین‌الملل قوه قضاییه اعلام کرد: آقای حمید نوری که از سال ۹۸ در سوئد در بازداشت غیر قانونی به سر می برد، آزاد شده است و این موفقیت مرهون تلاش همکارانم در قوه قضائیه، وزارت اطلاعات، وزارت خارجه، به خصوص برادرم شهید دکتر امیر عبداللهیان، می باشد.

العالم ـ ایران ـ سیاسی

از سوی دیگر، دولت عمان امروز (شنبه) در خصوص آزادی حمید نوری اعلام کرد که در نتیجه درخواست دولت‌های ایران و سوئد از سلطنت عمان برای میانجیگری در پرونده زندانیان موجود در دو کشور، تلاش های عمان منجر به توافق میان دو طرف برای تبادل زندانیان شد.

حمید نوری متولد ۹ اردیبهشت ۱۳۴۰ در تهران است که بر اساس اطلاعات موجود سابق بر این کارمند یکی از دستگاه های حاکمیتی جمهوری اسلامی ایران بوده است.

بازداشت در سوئد

وی در روز شنبه ۹ نوامبر ۲۰۱۹ پس از پرواز از فرودگاه بین‌المللی امام خمینی (ره) تهران به سوئد در فرودگاه استکهلم-آرلاندا با حکم دادسرای این کشور بازداشت موقت شد.

یکی از برنامه‌ریزان دستگیری حمید نوری در این خصوص به رسانه های معاند گفته است:«منشأ قضیه از دخترخوانده حمید نوری شروع می‌شد. در حقیقت ارتباطی که ایشان با من داشتند. ما طبق یک برنامه‌ریزی پیش رفتیم و به نحوی حمید نوری را به تله انداختیم؛ بلیت سفر و رزرو هتل را برای حمید نوری انجام دادیم و هزینه‌های آن هم از طرف ما پرداخت شده‌است و به محض رسیدن به فرودگاه دستگیر شد. دستگاه قضایی سوئد کاملاً و با جزئیات این مسائل را می‌داند. ما حتی یک روز پیش از آنکه حمید نوری به سوئد بیاید می‌دانستیم که او دستگیر خواهد شد.»

بر اساس اطلاعاتی که در رسانه های خارجی آمده است، دادستانی سوئد در نخستین گام، قرار بازداشت حمید نوری را به مدت یک ماه صادر کرد. پس از تمدید قرار بازداشت حمید نوری، این خبر به تیتر نخست همه رسانه‌های سوئد تبدیل شد.

اتهامات وارده از سوی محاکم قضایی خارجی

حمید نوری از سوی دادستان به مشارکت در جرائم جنگی و قتل عمد متهم شده است، صدای آمریکا می‌گوید که یکی از وکلای مدافع حمید نوری تمام اتهامات وارده به موکل خود را یک به یک خوانده و رد کرده بود. وکیل حمید نوری قاطعانه اعلام کرده بود موکلش هیچ جرمی مرتکب نشده است. در مورد پرداخت غرامت نیز ضمن تاخیر در پاسخ به این سوال که آیا موکلش غرامت و مبلغ آن را قبول دارد یا نه، گفت این موضوع را به بعد از تحقیق درباره مبلغ غرامت و شرایط آن موکول خواهیم کرد.

بر اساس اطلاعات منشتر شده در رسانه های غربی، بازداشت حمید نوری در سوئد با استقبال جریان های دارای عناد با جمهوری اسلامی ایران رو به رو شده است.

درهمین زمینه برخی افراد مثل حسن نوروزی نماینده مردم رباط کریم در مجلس شورای اسلامی این موضوع را یک توطئه علیه جمهوری اسلامی ایران عنوان کرده بود.

دادگاه

۱۹ مرداد ۱۴۰۰ نخستین جلسه رسیدگی به اتهامات حمید نوری در سوئد برگزار شد. این محاکمه در نوع خود در تاریخ جمهوری اسلامی ایران سابقه نداشت. تا پایان سال ۱۴۰۰ بیش از ۷۰ جلسه دادگاه برگزار شد.

درخواست آزادی نوری توسط وزیر امور خارجه

امیر عبدالهیان 14 اردیبهشت 1401 در پاسخ به تماس تلفنی «آن لینده»، وزیر امور خارجه سوئد، در خصوص مسائل دوجانبه و بویژه کنسولی گفت‌وگو کرد و خواستار آزادی «حمید نوری» شد.

حکم حبس ابد

دادگاه سوئدی تیرماه 1401 برای حمید نوری حکم حبس ابد صادر کرد.
آزادی حمید نوری

دولت عمان امروز (شنبه) اعلام کرد که در نتیجه درخواست دولت‌های ایران و سوئد از سلطنت عمان برای میانجیگری در پرونده زندانیان موجود در دو کشور، تلاش های عمان منجر به توافق میان دو طرف برای تبادل زندانیان شد.

طبق گزارش خبرگزاری رسمی عمان، زندانیان دو طرف از تهران و استکهلم به مسقط انتقال داده شدند تا اقدامات لازم برای بازگشت آن‌ها به کشورهایشان انجام شود.

سلطنت عمان از فضای مثبت در مذاکرات دو طرف ایرانی و سوئدی در مسقط تمجید و تاکید کرد که خواهان حل و فصل این پرونده انسانی است.

درهمین حال، کاظم غریب‌آبادی، معاون امور بین‌الملل قوه قضاییه نیز در پیامی در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: خرسندم به اطلاع ملت عزیز ایران برسانم آقای حمید نوری که از سال ۹۸ در سوئد در بازداشت غیر قانونی به سر می برد، آزاد و تا ساعاتی دیگر به کشور بازخواهد گشت. این موفقیت مرهون تلاش همکارانم در قوه قضائیه، وزارت اطلاعات، وزارت خارجه، به خصوص برادرم شهید دکتر امیر عبداللهیان، می باشد.

«حمید نوری» وارد ایران شد
نوری
تصاویر منتشر شده از سوی رسانه ها حمید نوری شهروند ایرانی به اسارت گرفته شده در سوئد را در حالی نشان می دهد که او در حال پیاده شدن از هواپیما در فرودگاه کشورمان می باشد.

پربیننده ترین خبرها