همگرایی ترکیه با سوریه علیه آمریکا

همگرایی ترکیه با سوریه علیه آمریکا
دوشنبه 28 خرداد 1403 - 19:39

یک رسانه ترکیه از تفاهم ترکیه و سوریه برای مقابله با بسیاری از چالش‌های پیش‌روی طرفین خبر داد که این امر می‌تواند به طور کلی به ایجاد ثبات در منطقه منجر شود.

العالم- سوریه

روزنامه "ینی شفق" ترکیه در گزارشی نوشت: جنگ داخلی در سوریه باعث شد گروه‌های مسلحی در خاک این کشور به وجود آیند و در آنجا باقی بمانند که برخی از آنها تهدیدی برای تمامیت ارضی سوریه و ترکیه به‌شمار می‌روند.

به نوشته این روزنامه، در سوریه بین قدرت‌های اصلی یعنی روسیه، ایران، آمریکا و ترکیه اکنون نوعی تعادل و توازن وجود دارد و این کشورها به هر نحوی مواضع خود را بدون تغییر محسوسی حفظ کرده‌اند اما با آغاز روند عادی‌سازی روابط میان آنکارا و دمشق، این توازن ممکن است بر هم بخورد یا متزلزل شود.

بر این اساس، آمریکا بر این باور است که اگر روابط آنکارا و دمشق عادی شود، دیگر نقشی آن‌چنانی در سوریه نخواهد داشت و از این رو با تلاش برای متحد کردن سازمان‌های تروریستی در شمال عراق و سوریه، تلاش می‌کند گام جدیدی برای تقویت نفوذ خود در این کشور بردارد.

این منبع خاطر نشان کرد: ترکیه به این اقدام آمریکا با نشستن پای میز مذاکره با عراق و همکاری در زمینه مبارزه با تروریسم واکنش نشان داد و با هدف قرار دادن مستقیم فرماندهان حزب کارگران کردستان( پ‌ک‌ک) که از جانب امریکا در شمال سوریه محافظت می‌شوند؛ منجر به تنش در روابط خود با آمریکا شده، اما در نهایت نوعی تعادل حاصل شده است.

نشست امنیتی ترکیه و سوریه

اولین نشست امنیتی میان ترکیه و سوریه، با میانجیگری روسیه و در پایگاه هوایی "حمیمیم" در استان لاذقیه انجام شد. پیش از این دیدار، "هاکان فیدان" وزیر خارجه ترکیه در یازدهم ژوئن با "ولادیمیر پوتین" رئیس‌جمهوری روسیه در این پایگاه دیدار کرده بود.

به نوشته روزنامه "رای الیوم"، نشست مسئولان نظامی سوریه و ترکیه در چارچوب میانجیگری عراق برای احیای روابط بین این دو کشور و دیدار گسترده طرفین در بغداد برگزار شد. به گفته منابع مطلع، این دیدار پس از مدت‌ها توقف مذاکرات میان طرفین برگزار شد.

در این دیدار، که اولین نشست امنیتی در سوریه محسوب می‌شود، آخرین اوضاع ادلب بررسی شد.

قرار است دیدار آتی میان مقام‌های سوریه و ترکیه این ماه در بغداد برگزار شود.

میانجیگری عراق میان سوریه و ترکیه تحت نظر "محمد شیاع السودانی" نخست‌وزیر عراق انجام می شود.

یکی از شروط دمشق برای از سرگیری روابط با ترکیه، خروج کامل نیروهای ترکیه از اراضی سوریه است اما آنکارا معتقد است که حضور این کشور در شمال سوریه در حال حاضر برای حفظ امنیت ملی ترکیه به ویژه با توجه به نفوذ و سیطره احزاب کرد بر مناطق شمال شرق سوریه ضروری است.

"فیصل المقداد" وزیر امور خارجه سوریه در چهارم ژوئن در دیدار با "علی باقری کنی" سرپرست وزارت امور خارجه ایران، در دمشق تاکید کرد که شرط اساسی هر نوع گفت‌وگوی سوری ترکی، اعلام آمادگی آنکارا برای عقب‌نشینی از اراضی سوریه است. المقداد خواستار تعهد ترکیه به عقب‌نشینی از اراضی سوریه و توقف حمایت از گروه‌های تروریستی شد.

قبل از آن "یشار گولر" وزیر دفاع ترکیه از آمادگی کشورش برای عقب‌نشینی از سوریه خبر داده بود.

کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها