افشاگری پزشکان از دلایل «انجماد» بایدن

افشاگری پزشکان از دلایل «انجماد» بایدن
سه شنبه 29 خرداد 1403 - 13:05

در پی ادامه گاف‌های متعدد رئیس‌جمهور سالخورده آمریکا در انظار عمومی و «خشک شدن» او در چند مراسم طی روزهای اخیر، پزشکان و کارشناسان ارزیابی‌هایی را درباره سلامت عقلی او مطرح کرده‌اند که در برخی موارد می‌تواند نگران‌کننده باشد.

العالم - آمریکا

سن و سال بالای جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا و موج گاف‌های اخیر این پیرمرد ۸۱ ساله، نگرانی‌های زیادی را در میان رای‌دهندگان و کارشناسان آمریکایی برای حضور دوباره او در انتخابات ریاست جمهوری نوامبر ۲۰۲۴ ایجاد کرده است.

در جدیدترین مورد، صورت و بدن جو بایدن در یک گردهمایی جمع‌آوری کمک مالی در لس‌آنجلس برای لحظاتی خشک شد و به حالت یخ‌زده درآمد و او چند ثانیه در برابر شرکت‌کنندگان خشکش زده و به جمعیت خیره مانده بود.

اما یکی از نمایندگان کاخ سفید گزارش‌های مربوط به حالت عجیب بایدن در این مراسم را، به این ‌عنوان که «جعلی» و «دروغ» است، رد کرد و توضیح داد که این رفتار او صرفا واکنشی به تشویق کردن جمعیت برای چند ثانیه بوده است!

این اتفاق تنها یک هفته پس از آن روی داد که رئیس‌جمهور آمریکا در یک جشن در کاخ سفید در حالی‌که در کنار کامالا هریس، معاونش ایستاده بود، خشکش زده و کاملا بدون حرکت و بی‌تفاوت به مقابل خیره شده بود.

چند روز قبل از گردهمایی دموکرات‌ها در لس‌آنجلس، مورد مشابه دیگری رخ داد که طبق ویدیوهای منتشر شده از آن، جو بایدن در اجلاس سران گروه هفت در ایتالیا هنگامی که دیگر رهبران جهان در حال تماشای یک نمایش چتربازی بودند، او سرگردان مانده بود و از سایرین دور می‌شد و در جهت مخالف انگشت شست خود را بالا می‌آورد. سپس رئیس‌جمهور فرانسه متوجه گیجی بایدن می‌شود و بعد نخست‌وزیر ایتالیا او را متوجه نمایش می‌کند و بایدن را به سمت خودشان می‌چرخاند.

تیم رئیس‌جمهور آمریکا در توضیح این اتفاق خاطر نشان کرد ویدیوی منتشر شده از مراسم کامل نیست و نشان نمی‌دهد که افراد دیگری در جهتی دیگر در حال چتربازی هستند و بایدن توجه خود را به آنها معطوف می‌کند.

به نوشته روزنامه دیلی‌میل، در این میان، کاخ سفید به‌طور مرتب انتقادات نسبت به بایدن را رد کرده و تاکید دارد که او از نظر جسمی و روحی در بهترین حالت خود است و تا سال ۲۰۲۸، زمانی که به ۸۶ سالگی می‌رسد، می‌تواند یک دوره دیگر ریاست جمهوری را به‌طور موثر ادامه دهد.

اما اکنون، کارشناسان بر این باورند که مات ماندن‌های او می‌تواند نشانه‌ای از یک عارضه جدی باشد.

یک پزشک مستقر در لس آنجلس دراین باره گفت: صورت یخ زده و بدون حس، چرخش بازو کم‌تر، پلک زدن کمتر، احتمالا به دلیل یک اختلال عصبی مرکزی مانند پارکینسون است.

دکتر زیاد نصرالدین، متخصص مغز و اعصاب که آزمایش شناختی استاندارد طلایی را اختراع کرده است، پیشتر به دیلی‌میل در مورد اختلالات عصبی به‌طور کلی گفته بود که گفتار نامفهوم و درهم برهم در پارکینسون دیده می‌شود که بر سطح هورمون‌های مغز که در حرکت نقش دارند، تأثیر می‌گذارد.

بیماری پارکینسون بعد از آلزایمر دومین اختلال تخریب‌کننده اعصاب در افراد مسن است. گرچه مردم ممکن است حدس و گمان‌هایی را درباره ابتلای بایدن به این بیماری مطرح کنند، اما کاخ سفید و تیم بایدن هرگز تائید نکرده یا احتمال نداده‌اند که او به پارکینسون مبتلا است.

سالانه بیش از ۹۰۰۰۰ نفر در ایالات متحده به این بیماری مبتلا می‌شوند که بیشتر آنها مردان بالای ۶۰ سال هستند. در این بیماری علائمی مانند لرزش به خوبی شناخته شده است، اما پارکینسون همچنین می‌تواند باعث سفتی و مشکلات در حرکت اندام‌ها و صورت و همچنین تکلم شود. پارکینسون علاوه‌ بر این باعث اختلالات شناختی می‌شود که بر حافظه، تمرکز و حتی خلق و خوی فرد تأثیر می‌گذارد.

به نوشته دیلی‌میل، علائم بیماری با گذشت زمان بدتر می‌شود و هیچ درمانی برای آن وجود ندارد. این بیماری به خودی خود کشنده نیست اما بیماران می‌توانند به دلیل عوارض ناشی از آن مانند ذات‌الریه، بیماری‌های قلبی، زمین خوردن، خفگی یا عفونت‌های دستگاه ادراری جان خود را از دست بدهند.

اخیرا بارها دیده شده است که بایدن اسامی رهبران جهان و اشاره به سیاستمداران و شخصیت‌های شناخته‌شده درگذشته را به اشتباه بیان می‌کند.

او در ماه فوریه به اشتباه عبدالفتاح السیسی، رئیس‌جمهور مصر را آندرس مانوئل لوپز اوبرادور، رئیس‌جمهور مکزیک خطاب کرد. وی در همان ماه در یک کنفرانس خبری نام حماس، گروه مقاومت فلسطینی را فراموش کرد. و تنها دو روز قبل از آن، بایدن هنگام نام بردن از امانوئل ماکرون، رئیس‌جمهور فرانسه به فرانسوا میتران، رهبر سابق این کشور که ۲۸ سال پیش فوت شده، اشاره کرد و گاف دیگری داد.

او همچنین هلموت کهل، رهبر فقید آلمان را با آنگلا مرکل، صدراعظم پیشین این کشور قاطی کرد.

دکتر نصرالدین همچنین گفت: بیان نام‌ها و تاریخ‌ها به‌صورت درهم برهم نگران‌کننده است، چراکه قرار نیست با پیری طبیعی اتفاق بیفتد. ممکن است گاهی این اتفاق رخ دهد. ما گاهی اوقات اشتباه می‌کنیم اما اگر اغلب این اتفاق می‌افتد، فکر می‌کنم که مایه نگرانی است.

در شرایطی که سن بایدن در مرکز گفت‌وگوهای انتخابات ریاست جمهوری قرار دارد، دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور سابق و نامزد حزب جمهوری‌خواه آمریکا نیز به دلیل آنچه برخی می‌گویند گاف‌های مربوط به سن و سال هستند، مورد توجه قرار گرفته است.

ترامپ در سن ۷۷ سالگی با لغزش‌های زبانی در برابر مخاطب بیگانه نیست، اما حامیانش می‌گویند که این، نتیجه سبک صحبت کردن او در جمع است که به واسطه آن مشهور شده است.

دکتر الیزابت لندسورک، متخصص سالمندان و متخصص زوال عقل پیشتر به دیلی‌میل گفته بود که لغزش‌های بایدن کوتاه اما شدید است، مانند پایین آمدن از پله‌ها یا کم شدن حافظه و او معمولا اشتباهات خود را، هر چند خجالت‌آور باشد، متوجه می‌شود که به ادعای او، فقط نشانه‌ای از بالا رفتن سن اوست.

چندین کارشناس قبلا به این روزنامه گفته بودند، به‌رغم اینکه دونالد ترامپ از نظر فیزیکی قوی‌تر از بایدن به نظر می‌رسد، اشتباهات او معمولا باعث می‌شود که برای مدت طولانی سرگردان باشد و نتواند خود را اصلاح کند که این می‌تواند نشانه‌ای از مشکلات مغزی اساسی باشد.

همچنین چند کارشناس در گفت‌وگو با دیلی‌میل تاکید کردند این واقعیت که پدر ترامپ از زوال عقل رنج می‌برد، به نگرانی‌های آنها درباره او دامن می‌زند، زیرا سابقه ژنتیکی خانوادگی یک عامل خطر برای ابتلا به این بیماری است.

ایسنا

پربیننده ترین خبرها