وال استریت ژورنال: "اسرائیل" در حال فرو رفتن در باتلاق جنگ طولانی مدت با حماس است

وال استریت ژورنال:
سه شنبه 12 تير 1403 - 14:04

وال استریت ژورنال در گزارشی به نقل از گارد ماسلین و "عنات پیلید" نوشت رگبارهای موشکی از غزه به "اسرائیل" و نبردهای اخیر در شهر غزه نشان دهنده یک جنگ طولانی مدت است.

العالم - فلسطین‌اشغالی

این روزنامه با توجه به اعلام دیروز حماس و جهاد اسلامی مبنی بر شلیک متعدد راکتی خود به سمت مواضع دشمن صهیونیستی، در گزارش خود اشاره کرد که رگبار حملات موشکی از سمت غزه چالش های پیش روی "اسرائیل" را افزایش داده است، و این "رژیم" در حال کوشش برای اتخاذ یک استراتژی ضد شورش علیه نیروهای مسلح "مقاومت" است که حتی پس از گذشت حدود 9 ماه از آغاز حمله "اشغالگران صهیونیست" به غزه، هنوز زرادخانه موشکی، بمب های خمپاره ای و توانایی پرتاب آنها را دارند.

وال استریت ژورنال در ادامه می نویسد "این عملیات نظامی در حالی انجام شد که بنیامین نتانیاهو، دیروز دوشنبه از سوئی اعلام کرد "ما در حال نزدیک شدن به پایان عملیات نظامی و پایان مرحله نابودی "ارتش تروریستی حماس" هستیم و بقایای آن را هدف قرار خواهیم داد و از پیشروی آنها در مراحل پیش رو جلوگیری خواهیم کرد"، از سوئی دیگر وی در اظهاراتی متناقض ومهمل افزود "تا زمانی که به "پیروزی نهایی" بر "حماس" نرسیم، جنگ را متوقف نخواهیم کرد"،(وهنگامی که سران ارتش با او مخالفت کردند) گفت"حذف کامل "حماس" یک هدف دست نیافتنی است".

این روزنامه می‌گوید "عملیات ارتش "اسرائیل" در منطقه شجاعیه در نزدیکی غزه، که در طول هفته گذشته ادامه داشته و ساکنان غیر نظامی آنرا آواره کرده، ثابت کرد که دستیابی حکومت "اسرائیل" در از بین بردن حماس کاری بس دشوار و سخت است.

گفتنی است عملیات "الشجاعیه" به عنوان آخرین عملیاتی تلقی می شود که در آن نیروهای اسرائیلی به مناطقی که در گذشته اعلام به پاکسازی آن از وجود مبارزان مقاومت کرده بودند بازگشتند، در حالی که حماس در یک سازماندهی مجدد نیروهایش حضور خود را در آن منطقه تثبیت کرده است.

حماس روز یکشنبه با انتشار ویدئویی نشان داد که توپخانه اش دسته‌هایی از خمپاره‌ را علیه نیروهای اسرائیلی شلیک می‌کنند و در پی آن اسرائیل به جبالیا در شمال غزه و بیمارستان ویران شده ی "الشفاء"، بازگشت، آنهم در زمانی که تحلیل‌گران نظامی معتقدند "اسرائیل" در خطر گرفتار شدن در جنگ طولانی‌ مدت با "حماس" است که توانایی خود را برای بقا با تکیه بر پشتیبانی مردم غزه نشان داده است.

"گوست هیلترمن"، مدیر برنامه خاورمیانه و شمال آفریقا در گروه بین المللی بحران معتقد است: "جنگ با حماس در غزه به مثابه یک باتلاق است و نبردی کم اهمیت خواهد بود و ممکن است برای بیرون راندن حماس از چندین ارتش استفاده شود چون آنها در نهایت از طریق شبکه تونل زیر زمینی و بالای زمین باز خواهند گشت، نیروهای جدید جذب خواهند نمود و مردان جوانی که خانواده های خود را از دست داده اند به آنها ملحق خواهند شد".

بر طبق گزارش وال استریت ژورنال.. پس از حملات موشکی، صبح روز دوشنبه، ارتش "اسرائیل" به غیرنظامیان فلسطینی در مناطق وسیعی ازجنوب غزه هشدار داد و از آنها خواست که همه ی مناطق این بخش از جمله خانیونس و رفح، را ترک کنند، که این امر ظاهرا در راستای آمادگی برای انجام عملیات نظامی، در همان مناطقی است که در آغاز حمله اسرائیل تحت کنترل ارتش "اشغالگرش" در آمده بود.

ارزیابی اطلاعات جاسوسی آمریکا، که توسط وال استریت ژورنال فاش شده اذعان کرده است که " علیرغم آنچه "اسرائیل" در مورد کاهش توانمندی های حماس می گوید، اما این گروه توانایی های دائمی خود برای ادامه جنگ، انجام حملات مستقیم به نیروهای اسرائیلی با استفاده از تاکتیک "بزن ودر رو" را داشته و زرادخانه ای از تسلیحات در اختیار خود دارد".

از سوئی دیگر برخلاف گزارش جداگانه ای که دفتر مدیر اطلاعات ایالات متحده در ماه فوریه،مبنی بر مواجهه ی "اسرائیل" با مقاومت مسلحانه حماس"برای چندین سال آینده منتشر کرده، اما "اسرائیل" می گوید در حال شکست توانمندی حماس در قاچاق اسلحه به غزه از طریق مرز با مصر است".!! واین رویاروئی در منطقه ی "الشجاعیه" که همزمان با اعلام پایان قریب‌الوقوع عملیات نظامی در جنوب رفح بوده و نتانیاهو مدام بر الزام انجام آن برای پیروزی بر حماس اصرار داشته است.

همچنین بنابر اظهارات یک مقام نظامی "اسرائیل" هدف از عملیات در الشجاعیه جلوگیری از سازماندهی مجدد نیروهای حماس است که به ادعای نیروهای ارتش صهیونیستی طی آن شماری از مبارزان حماس را کشته، مناطق بمب گذاری شده را شناسایی کرده و به مناطق ذخیره سازی و ساخت سلاح آنها نیز حمله کرده است.

یک مقام اسرائیلی دیگر از داخل منطقه "الشجاعیه" گفت: "ما به عملیات نظامی خود ،در هر لحظه که شاهد تلاش گروههای فلسطینی برای تجدید قوا، یا تلاش برای بازگرداندن سیطره خود ویا تلاش برای تهیه انواع جدید تسلیحات باشیم ، ادامه خواهیم داد چراکه حماس تلاش می کند از این منطقه به ارتش ما حمله کند و ما این اجازه را به آنها نمی دهیم".

نیروهای اسرائیلی بار دیگر به مناطق ویران شده در آغاز جنگ بازگشته اند و به حدود یک میلیون نفر دستور دادند از مناطق شمال غزه به سمت جنوب خارج شوند.

ارتش "اسرائیل" این ابلاغ را در 27 ژوئن برای خروج اهالی غزه صادر و بر اساس آن تعداد بين 60,000- 70,000 من اهالی را بیرون کرد.

محله الشجاعیه در آغاز جنگ شاهد نبردهای شدیدی بود و ارتش اسرائیل در آنجا با خونین ترین عملیات خود مواجه شده است که طی آن 9 تن از سربازانش را در یک کمین در ماه دسامبر،از دست داده وسربازانش نیز 3 اسیر فلسطینی را به زعم مبارز بودنشان به "شهادت رسانده اند".

تحلیلگران نظامی می گویند که حماس مبارزان خود را از جایی به مکان دیگر منتقل کرده و در بیشتر موارد از برخورد مستقیم اجتناب و ازماندن تا پایان در گیری پرهیز نموده است.

ژنرال بازنشسته "اساف اوریون" می‌گوید: «فکر نمی‌کنم حماس وارد یک نبرد مستقیم شود که در آن تمام نیروهایش را بسیج کند و منتظر بماند تا ما آنها را به پاکسازی کنیم، آنها دائما در حال حرکت و جابجائی اند و سعی می‌کنند از یک رویارویی گسترده اجتناب کنند چون می خواهند نجات یافته وزنده بمانند".

پربیننده ترین خبرها