السنوار؛ "گره کور" صهیونیست‌ها بعد از ۸ ماه جنگ

السنوار؛
چهارشنبه 13 تير 1403 - 11:18

رژیم صهیونیستی از آغاز جنگ نسل‌کشی علیه غزه، دستیابی به رهبران جنبش مقاومت حماس به‌ویژه رهبر آن در این باریکه را در راس اهداف خود قرار داده، ولی ارتش اشغالگر تاکنون هیچ اثری از او به دست نیاورده است جز ویدیویی کوتاه از او و خانواده‌اش در تونل.

العالم - فلسطین اشغالی

محافل سیاسی و نظامی در تل‌آویو می‌گویند "یحیی السنوار" رهبر جنبش حماس در باریکه غزه طرح عملیات "طوفان الاقصی" در هفتم اکتبر بوده که به کشته شدن صدها صهیونیست و اسارت حدود ۲۴۰ نفر دیگر منجر شده است.

ولی با گذشت ۸ ماه متوالی از جنگ غزه و اقدام ارتش اشغالگر به نبش هر خانه و مکانی، در سرتاسر باریکه غزه که انتظار می‌رفت السنوار در آنجا باشد تاکنون نتوانسته ردی از السنوار بیابد جز اینکه در اوایل جنگ به ویدیویی کوتاه دست یافت که او و خانواده‌اش را در یکی از تونل‌های شهر خان‌یونس- زادگاهش- نشان می‌داد.

مسئولان و افسران این رژیم بارها با قاطعیت اعلام می‌کردند که السنوار در خان‌یونس و تونل‌های آن مخفی شده است. با این حال، ارتش آن به امید شناسایی او، عملیات جنگی در رفح را کلید زد ولی همچنان در این هدف خود ناکام مانده است.

شکست ارتش رژیم صهیونیستی در کشف و شناسایی موقعیت این رهبر حماس و برخی از رهبران سیاسی و نظامی آن شکستی اطلاعاتی محسوب می‌شود و سوالاتی را درباره مکان حضور و قدرت او برای پنهان شدن در سایه جنگ ویرانگری، که سرتاسر غزه- روی زمین و زیرزمین آن- را هدف قرار داده است، ایجاد می‌کند.

ارتباط السنوار با دنیای خارج قطع است؟

منابع وابسته به حماس در باریکه غزه و خارج آن به روزنامه "الشرق الاوسط" گفته‌اند قدرت السنوار برای مخفی شدن تا این لحظه، و ناکامی رژیم اشغالگر در دستیابی به او هرگز به این معنا نیست که رابطه او با رهبران حماس در داخل و خارج قطع شده است.

به گفته این منابع، یحیی السنوار همواره و به صورت مستمر در جریان تحولات مربوط به مذاکرات درباره آتش‌بس قرار دارد و هر طرح ابتکاری را با دقت بررسی، و دیدگاهش درباره آن را بعد از رایزنی‌هایی که از کانال‌های مختلف با رهبران حماس صورت می‌دهد، مطرح می‌کند.

این منابع افزودند: السنوار بارها با رهبران خارج‌نشین به‌ویژه در برهه‌های حساس از مذاکرات جاری، تماس‌هایی برقرار کرده است. او همچنین طی تماسی با "اسماعیل هنیه" رئیس دفتر سیاسی حماس، شهادت فرزندانش را تسلیت گفته است.

این منابع متذکر شدند: حلقه بسیار کوچکی که بیش از ۳ نفر نیست از مکان حضور السنوار اطلاع دارند و همچنین تماس‌های او با رهبران جنبش در داخل و خارج را تسهیل می‌کنند.

این منابع، اما مشخص نکردند که آیا السنوار در تونل‌ها حضور دارد یا خیر.

تونل‌های خان‌یونس

بعد از آنکه اسرائیل پس از عملیات زمینی در خان‌یونس نتوانست به اطلاعاتی درباره موقعیت السنوار دست یابد رسانه‌های عبری بدون ارائه دلیلی مدعی شدند که او در حال تردد در تونل‌های حماس است. این در حالی بوده که ارتش اشغالگر همواره اعلام می‌کرد بخش اعظمی از تونل‌ها را منهدم کرده است.

این رژیم هر از گاهی اعلام می‌کند در صورت موافقت السنوار و دیگر رهبران حماس، می‌توان آنها را به غزه تبعید کرد.

روزنامه سعودی "الشرق الاوسط" که موفق شده با برخی از نزدیکان السنوار تماس بگیرد به نقل از آنها نوشته است:‌" السنوار به دو گزینه نه بیشتر، فکر می‌کند:‌ یا شهادت، و یا تحقق شروط مقاومت- از جمله توقف جنگ، عقب‌نشینی نیروهای اشغالگر و تکمیل توافق تبادل اسرا-، لذا تبیعد از غزه برای السنوار قابل قبول نیست. "

پربیننده ترین خبرها