آیا آمریکا در آستانه جنگ داخلی است؟

آیا آمریکا در آستانه جنگ داخلی است؟
جمعه 15 تير 1403 - 11:50

به رغم کشمکش‌های نژادپرستانه که عموما بین سفیدپوستان و سیاه‌پوستان آمریکا در جریان بوده است، اما تاکنون بیم از بروز جنگ داخلی در این کشور تا این حد جدی نبوده بلکه به برخی کشمکش‌ها و آشوب‌های پراکنده در گوشه و کنار منحصر می‌شده است.

العالم - آمریکا

جرقه‌های جدی‌تر جنگ داخلی در آمریکا با اعلام نتایج انتخابات ریاست‌جمهوری در این کشور در سال 2020 زده شد. در این سال "دونالد ترامپ" رئیس‌جمهور وقت آمریکا در رقابت با "جو بایدن" شکست خورد؛ وی اعلام کرد که نتیجه انتخابات را نمی‌پذیرد و اندکی بعد، هوادارانش در اقدامی بی‌سابقه در تاریخ آمریکا، به ساختمان کاپیتول حمله و خساراتی به آنجا وارد کردند. همزمان درگیری‌های شدیدی بین طرفداران بایدن و ترامپ در چند ایالت به وقوع پیوست.

در حالی‌که تصور می‌شد این حوادث تمام و صفحه آن برای همیشه بسته شده است، ترامپ در تبلیغات انتخاباتی خود، می‌کوشد تصویری کاملا متفاوت ایجاد کند؛ وی برای تحریک هواداران خود به آنها وعده داد که تمام اتهاماتی را که در ماجرای حمله به ساختمان کاپیتول به آنها وارد شده است را برطرف خواهد کرد. او حتی هشدار داد که چنانچه در انتخابات پیروز نشود و به کاخ سفید بازنگردد، جنگ و خونریزی صورت خواهد گرفت.

در این بین، مواضع بایدن و حکم دادگاه آمریکا – و لو از زاویه‌ای متفاوت - ترس از وقوع جنگ داخلی را از همیشه جدی‌تر کرده است زیر از یک سو دادگاه به ترامپ و کلا رؤسای جمهور آمریکا در دوران ماموریت‌شان و در صورت اتخاذ هر گونه تصمیم در دوره حاکمیت خود، مصوونیت داده است و از سوی دیگر بایدن با رد حکم دادگاه، به طور مسالمت‌آمیز از مردم بخواهد از دادگاه سلب مسئولیت کرده و مانع ورود دوباره رقیب جمهوری‌خواه خود به کاخ سفید شود.

به گفته برخی از تحلیل‌گران و کارشناسان مسائل آمریکا، حکم اخیر دادگاه عالی آمریکا از آنجا نگران‌کننده است که هر رئیس‌جمهوری در آمریکا می‌تواند بدون اینکه نگران تعقیب قضایی باشند، هر کاری و لو غیر قانونی انجام دهد یا حتی به ارتش آمریکا یا نیروهای امنیتی آن دستور دهد هر شخصیتی در داخل یا خارج آمریکا حتی اگر به تروریسم یا جرمی دیگر متهم نباشد، ترور کنند.

در اینجا پرونده حمله به کاپیتول به این دلیل مورد توجه قرار گرفته است که در دوره زمامداری ترامپ و با حمایت وی رخ داده است. صدور چنین حکمی – که در تاریخ آمریکا بی‌سابقه است – به این معناست که رئیس‌جمهور آمریکا فراتر از قانون است و لذا چنانچه ترامپ بار دیگر به کاخ سفید راه پیدا کند، با آزادی عمل بیشتر، هر کاری را که بخواهد با خیال راحت‌تر انجام می‌دهد. همین یک موضوع آمریکایی‌ها را نسبت به وقوع جنگ داخلی به دلیل اختلاف بر سر مواضع ترامپ بیش از پیش نگران می‌کند؛ زیرا نیمی از مردم آمریکا افکار ترامپ را به شدت مردود و ناسالم می‌دانند.

دموکرات‌ها نیز در تبلیغات انتخاباتی خود برای جلوگیری از پیروزی ترامپ در انتخابات آینده، بر همین موضوع تمرکز کرده‌اند و می‌کوشند با بهره‌برداری از این موضوع، ضربه‌ای را که در نخستین مناظره خورده‌اند، جبران و آمریکایی‌ها را متقاعد کنند که خطری که این کشور را تهدید می‌کند ناتوانی و ضعف رئیس‌جمهور فعلی نیست بلکه حضور یک نامزد جمهوری‌خواه است که کشور را در آستانه جنگ داخلی قرار داده است.

اکنون فرآیند انتخاب در آمریکا وارد مرحله جدی‌تری شده است و ماه‌های آینده با انتخاباتی سرنوشت‌ساز، سرنوشت آمریکا و حتی جهان را رقم خواهند زد.

پربیننده ترین خبرها