ازسرگیری مذاکرات توقف جنگ داخلی در سودان

ازسرگیری مذاکرات توقف جنگ داخلی در سودان
سه شنبه 19 تير 1403 - 08:36

عبدالفتاح البرهان، رئیس شورای حاکمیت سودان دیروز دوشنبه با ولید الخریجی، معاون وزیر امور خارجه عربستان درباره از سرگیری "مذاکرات جده" برای توقف جنگ بین ارتش سودان و نیروهای پشتیبانی سریع در این کشور گفت‌وگو کرد.

العالم - عربستان سعودی

در بیانیه شورای حاکمیت سودان آمده است که البرهان با "الخریجی" که طی یک سفر رسمی و زمانی نامشخص وارد شهر بندری "پورتسودان" در شرق این کشور شده است، دیدار کرد.

در این بیانیه به نقل از حسین عواد، معاون وزیر امور خارجه سودان آمده است: "گفتگوها مربوط به درخواست از سرگیری مذاکرات جده بود".

عوض توضیح داد: "البرهان بر تمایل سودان جهت موفقیت‌آمیز ساختن پلتفرم مذاکرات جده، و نیز بر لزوم اجرای آنچه در ماه می 2023 بر سر آن توافق شده تأکید کرد".

وی تصریح کرد "در این نشست همچنین "اهمیت جایگاه تسهیل‌گران (میانجی‌ها) در مذاکرات جده مورد بحث قرار گرفت و رئیس شورای حاکمیت سودان نسبت به حضور هر حزب حامی نیروهای پشتیبانی سریع در این مذاکرات، ابراز تردید کرد.

از طرفی در دیدار البرهان و الخریجی، معاون وزیر امور خارجه عربستان سعودی بر تمایل پادشاهی سعودی بر امنیت و ثبات سودان و حمایت نامحدود از آن با توجه به تأثیر مستقیم ثبات آن کشور بر امنیت و ثبات منطقه،تاکید نمود.

بنابر اعلام سازمان ملل، از اواسط آوریل 2023، یعنی زمان آغاز جنگ بین ارتش سودان به رهبری البرهان و نیروهای پشتیبانی سریع به رهبری محمد حمدان دقلو (حمیدتی) ،تاکنون حدود 15000 کشته و حدود 10 میلیون آواره و پناهجو برجای مانده است.

در این راستا درخواست های بین المللی نیز برای جلوگیری از وقوع یک فاجعه انسانی در سودان که می تواند میلیون ها نفر را بسوی مرگ وقحطی سوق دهد، افزایش یافته است.

پربیننده ترین خبرها