حمدین صباحی: هدف از ایران هراسی سازش با صهیونیست‌هاست/ "کمپ دیوید" رو به فروپاشی است

حمدین صباحی: هدف از ایران هراسی سازش با صهیونیست‌هاست/
چهارشنبه 20 تير 1403 - 16:39

دبیرکل کنفرانس ملی عرب گفت: کسانی که اکنون از امنیت مصر دفاع می کنند، مردم غزه و مقاومت آنجا هستند و کسانی که به مصر آسیب می رسانند، رژیم صهیونیستی و مزدورانش هستند.

العالم - مصر

"حمدین صباحی"، که بنیانگذار "جنبش مردمی مصر" و "حزب ناصری" نیز هست، در مصاحبه با شبکه "آر تی" افزود: توقف تجاوزات رژیم صهیونیستی به غزه خواسته جدی ملت و حکومت مصر است، اما ما در جنبش مردمی عربی و مصری همیشه معتقدیم که مصر می‌بایست در زمینه کمک به مردم غزه اقداماتی مهم‌تر، مؤثرتر و کارآمدتر انجام دهد.

وی درباره اظهارات "بدر عبدالعاطی" وزیر امور خارجه مصر درباره ضرورت آتش‌بس در غزه، گفت: ما معتقد نیستیم که این اقدام به تنهایی برای بازدارندگی یا مهار دشمن کافی باشد.

صباحی درباره موفقیت چپ‌گرایان در فرانسه گفت: چپ‌گرایان فرانسه اعلام کردند که پس از دو هفته، کشور فلسطین را به رسمیت می‌شناسد. در واقع یکی از صحنه‌هایی که من را بسیار خوشحال کرد این است که "ملانشون " رهبر حزب "فرانسه سربلند" به عنوان حزب اصلی جبهه مردمی جدید که بیشترین آرا را در انتخابات پارلمانی فرانسه به دست آورد، وقتی سخنرانی پیروزی را انجام داد همه دیدند که هوادارانش در پاریس همزمان پرچم‌های فرانسه و فلسطین را با خود داشتند.

وی ادامه داد: پیروزی جبهه مردمی پشتوانه بزرگی برای مبارزه مردم فلسطین است به همین دلیل و با توجه به آنچه ملانشون و رئیس هیئت پارلمانی آن اعلام کردند می‌بایست منتظر باشیم تا در دو هفته آینده فرانسه کشور فلسطین را به رسمیت بشناسد و این یک تحول مهم است.

صباحی یادآور شد: من فکر می‌کنم اهمیت موفقیت حزب "کارگر" در انگلیس مساوی با اهمیت موفقیت جبهه مردمی در فرانسه نیست: زیرا تفاوت‌های اساسی در سیاست‌های خارجی محافظه کاران و حزب کارگر در انگلیس وجود دارد.

سال‌ها پیش، زمانی که "جرمی کوربن" رهبر حزب کارگر بود، به اتهام یهودی‌ستیزی از مقامش برکنار شد اما آن چه من را خوشحال می‌کند این است که وی در این انتخابات به عنوان یک مستقل در پارلمان انگلستان کرسی به دست آورد.

صباحی درباره پیروزی "مسعود پزشکیان" به عنوان رئیس‌جمهور ایران گفت: ایران‌هراسی به نفع مصالح رژیم صهیونیستی است و در واقع هدف از آن این است که با دشمن صهیونیستی سازش کنیم که 75 سال است مردم غزه را شکنجه کرده و به قتل می‌رساند لذا قرار دادن ایران به عنوان دشمن به جای رژیم صهیونیستی اقدامی غیرمنطقی است.

وی گفت: من معتقدم که امت عربی می بایست آینده، امنیت و کرامت خود را تضمین کرده و از آن صیانت کند، پس برای موفقیت این پروژه باید روابط، همکاری، تفاهم و همگرایی با ایران و ترکیه وجود داشته باشد، زیرا اعراب، ایران و ترکیه، تشکیل‌دهنده مثلث حیاتی در قلب این منطقه به عنوان منبع مهم‌ترین تغییرات ژئوپلیتیکی هستند. لذا مقابله با ایران هراسی به ویژه در کشورهای عرب حوزه خلیج‌فارس اقدامی ضروری است که ابراهيم رئيسي قبل از درگذشتش قدم‌هایی مثبت در این زمینه برداشت که می‌بایست از آن تقدیر کنیم. در این میان توافق ایران و عربستان با حمایت چین نیز تحولی مثبت در این زمینه بود.

وی گفت: از دکتر پزشکیان، رئیس‌جمهور ایران می‌خواهم که راه "ابراهیم رئیسی" در تقویت همکاری‌ها و حفظ توافق با عربستان سعودی، گسترش چارچوب‌های همکاری و تفاهم و رفع نقاط اختلاف با کشورهای عربی و همه کشورها را ادامه دهد. همچنین باید به حمایت از فلسطین به عنوان یک آرمان و مقاومت به عنوان نماینده قانونی کنونی آرمان فلسطین ادامه دهد.

شکست سازش با مصر

صباحی گفت: "در طول این سال‌های طولانی، اسرائیل نتوانسته است به قلب مصری‌ها، و حتی زندگی روزمره آنان وارد شود. و اگر این وضعیت برای ده‌ها سال ادامه داشته باشد هیچ سفیر یا صهیونیستی نمی‌تواند بر مصر تاثیر بگذارد. قلب مصر سرشار از عشق به فلسطین است فلسطین قلب و وجدان مصر است و فلسطین در قلب هر خانه مصری است.

وی تاکید کرد: "عادی‌سازی در مصر شکست خورده است، همانطور که سفیر رژیم صهیونیستی شاهد آن بود و گویی سنگ سختی است که نمی‌توان بدان نفوذ کرد. مصر رهبر ملت عرب است، حتی اگر "کمپ دیوید"، مصر را از ایفای این نقش باز داشته است.

کمپ دیوید فقط برای مصر کاهش ارزش، فروپاشی جایگاه، عقبگرد در ایفای نقش و افزایش بحران‌های اقتصادی داخلی، لغزش و محدود کردن عقاید را به همراه داشته است.

حمدین صباحی گفت:‌ زیرا کمپ دیوید فقط مصر را از درگیری با دشمن صهیونیستی نجات نداد، بلکه مصر را از خود، از ارزش‌های بزرگ، از نقش و جایگاهش در میان ملت عرب و در جهان جدا کرد. کمپ دیوید برای مصر بزرگ کاملا خسارت و زیان و برای دشمن صهیونیستی سود خالص داشت. من از جمله کسانی بوده و هستم که خواهان رهایی از این بند هستم که پاها، دست‌ها و گاه اراده مصر را محدود کرده، اما هرگز قلب و ذهنش را به بند نکشیده کمپ دیوید رو به فروپاشی است و مصر قطعاً قادر به انجام آن است.

او در ادامه افزود: مصر اگر بخواهد قطعاً می‌تواند. مصر کشور آزاده بزرگی است که می‌تواند شکست سختی در 7 اکتبر به رژیم صهیونیستی بزند و با شجاعت و سربلند برای 10 ماه تاکنون بایست.

پیمان 40 ساله صلح کمپ دیوید میان اسرائیل و مصر اکنون با وعده‌ بنیامین نتیانیاهو، نخست‌وزیر رژیم اشغال\ر برای حمله زمینی به شهر پرازدحام رفح واقع در جنوب باریکه غزه با تهدید مصر برای تعلیق آن مواجه شده است.

کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها