امضای قرارداد یک میلیارد دلاری بین رژیم صهیونیستی و مغرب

امضای قرارداد یک میلیارد دلاری بین رژیم صهیونیستی و مغرب
چهارشنبه 20 تير 1403 - 22:27

سازمان صنایع هوا و فضای رژیم صهیونیستی به عنوان بخشی از یک قرار داد به ارزش یک میلیارد دلار، یک ماهواره اطلاعاتی را در اختیار کشور مغرب قرار خواهد داد.

العالم - مغرب

صنایع هوا و فضای رژیم صهیونیستی همزمان با تقویت و عمیق‌تر کردن همکاری‌های امنیتی این رژیم با مغرب از زمان عادی‌سازی روابط میان دو طرف، به عنوان بخشی از یک قرار داد به ارزش یک میلیارد دلار، یک ماهواره اطلاعاتی را در اختیار رباط قرار خواهد داد.

روزنامه فرانسوی "لا تریبون" در گزارشی با اشاره به اینکه مغرب شرکت‌های اسرائیلی را به شرکت‌های فرانسوی ترجیح داد، نوشت اسرائیل و مغرب در سال 2023 و قبل از عملیات هفتم اکتبر حماس در خصوص این قرارداد به توافق دست یافته بودند اما طی روزها اخیر آن‌ را امضا کردند.

به نوشته این روزنامه، دولت مغرب حتی تمایلی نداشت هیئتی از اداره کل تسلیحات فرانسه که قصد طرح یک مناقصه و ارائه پیشنهادهای شرکت‌های فرانسوی را داشت، به این کشور سفر کند.

این منبع نوشت، انتظار می‌رود ماهواره " IAI" در مدت حدود پنج سال به رباط تحویل و جایگزین دو ماهواره ایرباس شود که در حال حاضر کشور مغرب از آنها استفاده می‌کند.

بر اساس این گزارش، این تحرکات مغرب با هدف بهبود قابلیت‌های نظامی خود در دفاع هوایی، زمینی و دریایی انجام می‌شود.

به گزارش پایگاه کالکالیست، "عمیر پرتس" رئیس شرکت صنایع هوافضای رزیم اسرائیل در روزهای اخیر از طریق یکی از کشورهای اروپایی به مغرب سفر کرده است تا این قرارداد را که تا کنون مخفی مانده بود؛ امضا کند.

گفتنی است مغرب از جمله کشورهای عضو "پیمان صلح ابراهیم" است که در سال‌های اخیر روابط خود را با رژیم صهیونیستی عادی کرده است.

پربیننده ترین خبرها