گسترش ناتو به اردن و ماموریت‌های آن در منطقه پرتنش

گسترش ناتو به اردن و ماموریت‌های آن در منطقه پرتنش
شنبه 23 تير 1403 - 09:53

سازمان پیمان آتلانتیک شمالی «ناتو» در گامی، که راه را برای نقش‌آفرینی مداخله‌جویانه در منطقه هموار می‌کند، با هدف ادعایی تقویت همکاری مشترک با متحدانش، تصمیم به ایجاد دفتر رابط در پادشاهی اردن گرفته است که نخستین دفتر در منطقه به‌شمار می‌آید.

العالم- اروپا

در سایه تداوم تنش در منطقه، که عمدتا محصول جنگ نسل‌کشی رژیم اشغالگر علیه باریکه غزه است، ناتو، پنجشنبه گذشته از تاسیس دفتر رابط خود در اردن خبر داد.

"داوود کتاب" کارشناس اردنی در حوره روابط بین‌الملل و آمریکا، به پایگاه خبری "الحره" گفت؛ اردن کشوری همپیمان برای تمام اعضای نانو است و در یک موقعیت استراتژیک مهم قرار دارد که آن را به گزینه‌ای مناسب برای افتتاح دفتر رابط بین‌المللی تبدیل کرده است.

این کارشناس سیاسی خاطرنشان کرد که اردن توافق صلح با اسرائیل، و روابطی خوب با تمام کشورهای عربی و اسلامی دارد.

"خالد الشنیکات" دیگر تحلیلگر اردنی به این پایگاه خبری گفت که مهم‌ترین مشخصه پادشاهی اردن روابط طولانی با کشورهای مختلف و همکاری‌های همه‌جانبه به‌ویژه در زمینه مبارزه با تروریسم، امنیت سایبری و نیز برگزاری رزمایش‌های نظامی با برخی بازیگران ذی‌نفوذ است.

نقش دفتر اردن

داوود کتاب درباره نقشی که دفتر ناتو در اردن ایفا می‌کند، ابراز عقیده کرد که عمده این نقش "تسهیل امور، افزایش سرعت ارتباطات و حمایت لجستیکی از ناتو در سطوح نظامی و اداری است".

در حالی‌که الشنیکات افتتاح این دفتر را به تنش‌های مستمر در منطقه مرتبط دانست و اظهار داشت:‌ "ناتو از نزدیک تحولات مهمِ پس از ۷ اکتبر (15 مهر ماه/ آغاز عملیات طوفان الاقصی) در منطقه، تنش‌های فزاینده میان ایران و رژیم اسرائیل و عملیات نظامی حوثی‌ها (انصارالله) در دریای سرخ و همچنین تنش‍ها در جبهه لبنان و هر از گاهی در سوریه را رصد می‌کند".

الشنیکات افزود: احتمال گسترش جنگ وجود دارد و ناتو می‌خواهد از طریق ایجاد توانمندی‌ها و قابلیت‌ها و تقویت حضور نظامی، روابط خود را با متحدانش از جمله اردن عمیق‌تر کند تا بتواند از آنها در برابر تهدیدهای فزاینده در منطقه محافظت کند.

در حالی‌که داوود معتقد است که تاسیس این دفتر به جنگ غزه یا هرگونه مداخله نظامی احتمالی مربوط نمی‌شود "منذر الحوارات" کارشناس استراتژيک و تحلیلگر سیاسی اردنی در مصاحبه با وب‌سایت الحره تأکید کرد که "اردن موقعیت ژئوپلیتیکی مهمی دارد و در میانه منطقه‌ای پر از تنش و درگیری واقع است. اردن با عربستان سعودی، رژیم اسرائیل، کرانه باختری فلسطین، سوریه و عراق همسایه است.

در این گفت‌وگوهای کارشناسی به این امر اشاره شد که "گشایش این دفتر احتمالا به این معنا است که منطقه آبستن تحولات نظامی خواهد بود که بایستی ناتو با ایجاد شراکت با اردن در سطوح نظامی و لجستیکی آماده شود همچنانکه احتمال موجی از آوارگان وجود دارد.

"نعمان ابوعیسی" از اعضای حزب دموکرات آمریکا در گفت‌وگو با "العین الاخباریه" اظهار داشت:‌ دفتر ناتو در اردن دروازه جدید برای این ائتلاف نظامی در خاورمیانه است و "منعکس‌کننده تمایل آمریکا برای محافظت از منافعش در میانه تهدیدهایی است که علیه حضور نظامی آن در عراق و سوریه صورت می‌گیرد.

پربیننده ترین خبرها