وحشت در تل‌آویو از صدور حکم دادگاه لاهه درباره کرانه باختری

وحشت در تل‌آویو از صدور حکم دادگاه لاهه درباره کرانه باختری
دوشنبه 25 تير 1403 - 10:40

رسانه‌های عبری از نگرانی شدید رژیم اشغالگر به‌ویژه نخست‌وزیر و اعضای کابینه، پیش از انتشار نظر مشورتی دیوان بین‌المللی لاهه درباره "قانونی نبودن حضور رژیم اشغالگر در کرانه باختری و قدس اشغالی" خبر دادند.

العالم - فلسطین اشغالی

به گزارش پایگاه عبری "وای‌نت"، انتظار می‌رود حکم غیرقانونی بودن حضور رژیم اسرائیل در کرانه باختری و قدس صادر شود؛ زیرا اسرائیل از طریق پروژه شهرک‌سازی در حال ایجاد تغییرات جمعیتی است که نشان‌دهنده الحاق عملی این مناطق به رژیم اشغالگر است. با چنین حکمی، اسرائیل ملزم به ترک منطقه کرانه باختری خواهد بود.

این روزنامه عبری به نقل از یک منبع آگاه اسرائیلی نوشت: تصمیم دادگاه بین المللی به نفع رژیم اشغالگر نخواهد بود، بلکه "بسیار بد، وحشتناک و ترسناک" خواهد بود.

وزارت دادگستری و امور خارجه رژیم اشغالگر نیز نسبت به صدور حکم بدبین هستند؛ زیرا به بحرانی‌تر شدن موقعیت اسرائیل در صحنه بین‌المللی منجر خواهد شد، که ممکن است فراتر از تحریم‌های چند ماه گذشته و شامل تحریم گروه‌های تندرو شهرک‌نشین باشد.

همچنانکه، تصمیم این دادگاه می‌تواند بر اساس قوانین بین المللی، همکاری با رژیم اشغالگر را ممنوع و برای پایان دادن به آن تلاش کند، همین مساله می‌تواند بسیاری از کشورهای جهان را به طور قانونی به برداشتن گام های عملی علیه اسرائیل وادار کند.

بازداشت نتانیاهو و اعضای کابینه‌اش

این روزنامه عبری اعلام کرد: بیشترین نگرانی مقامات رژیم اشغالگر به ویژه "بنیامین نتانیاهو" نخست‌وزیر و اعضای کابینه این است که تصمیم دادگاه بین‌المللی لاهه از طریق "کریم خان" دادستان دادگاه به مجمع عمومی سازمان ملل ارجاع خواهد شد که بر صدور بازداشت بنیامین نتانیاهو و "یوآو گالانت" وزیر جنگ رژیم به اتهام ارتکاب جنایات جنگی در غزه تأکید کرده است.

در چنین حالتی، دادستان می‌تواند خواستار تعقیب اعضای کابینه یا دستگاه امنیتی درخصوص جنایت شهرک سازی باشد.

به احتمال دیگر، این حکم، که روز جمعه آینده صادر خواهد شد، مشخص خواهد کرد اسرائیل در حال اقدامات آپارتایدی در کرانه باختری است که جنایتی علیه بشریت محسوب می‌شود و می‌تواند عواقب جدی در پی داشته باشد.

پربیننده ترین خبرها