العالم – فلسطین اشغالی
وی افزود: از نوامبر 2023 این بندر به دلیل ادامه بحران در دریای سرخ بسته شد و فعالیت آن به بنادر اشدود و حیفا انتقال یافت و تعداد زیادی از کارگران آن بیکار شدند.
گولبر تأکید کرد که زیان وارد شده به بندر بالغ بر 50 میلیون شیکل معادل 14 میلیون دلار است و اگر تل آویو با همکاری متحدان خود اقدامی برای توقف این حملات انجام ندهد، ممکن است رقم مزبور افزایش یابد.
چند روز قبل، آوی هورمرو، رئیس هیئت مدیره و مالک بندر ایلات، در نامه ای خطاب به وزیر حمل و نقل رژیم صهیونیستی، خواستار مداخله دولت بنیامین نتانیاهو برای نجات مالی این بندر به خاطر توقف فعالیت آن شد.
هورمرو در این نامه افزود: با توجه به بسته شدن خط کشتیرانی در باب المندب، من و شرکایم بار هزینه های هنگفت نگهداری بندر و پرداخت دستمزد کارکنان در هشت ماه گذشته را به عهده داریم.
در دهههای گذشته، بندر ایلات مرکز فعالیت های تجاری ورودی و خروجی به رژیم صهیونیستی به ویژه با کشورهای آسیایی و آفریقایی بوده است.
در دو سال قبل از شروع جنگ اسرائیلی علیه غزه نیز این بندر به عنوان دروازه ورود خودرو به بازارهای رژیم بود.