اعلام موعد دیدار "بشار اسد" با اردوغان در این تاریخ + فیلم

سه شنبه 2 مرداد 1403 - 22:35

طرف‌های سیاسی در منطقه در تلاش هستند تا با برگزاری نشستی بین بشار اسد و اردوغان، روابط سوریه و ترکیه را به وضعیت قبل از سال 2011 بازگرداند.

العالم - اروپا

در همین راستا دفتر ریاست جمهوری روسیه با ابراز تمایل مسکو برای بهبود بخشیدن روابط بین طرفین "آنکارا و دمشق"، اعلام کرده است که تسهیل ارتباط بین ترک ها و سوری ها با هدف ایجاد هماهنگی دیدار بین دو رئیس‌جمهور، از هم اکنون در دستورکار ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه قرار گرفته است.

مسکو خاطر نشان کرده است که بسیاری از کشورها بنا بر اهمیت موضوع همکاری دو کشور ترکیه و سوریه برای کل منطقه، علاقه مند به کمک به این دو کشور جهت برقراری روابط هستند.

این اظهارات در حالی مطرح می شود که روزنامه "الصباح ترکیه" به نقل از یک منبع آگاه گزارش داده است که دیدار "اسد" با اردوغان رئیس جمهور ترکیه ممکن است ماه آینده در مسکو، پایتخت روسیه برگزار شود و "پوتین" میانجی این نشست بین رهبران دو کشور خواهد بود.

این روزنامه اضافه کرده است که ممکن است "محمد شیاع السودانی"، نخست وزیر عراق نیز در این نشست شرکت نماید.

از سوی دیگر، یکی از مقامات وزارت امور خارجه ترکیه تاکید کرده است که گزارش ها درباره دیدار برنامه ریزی شده اردوغان و اسد در مسکو نادرست است.

و اما "اسد" رئیس جمهور سوریه اگرچه تاکید کرده است دمشق هیچ شرطی برای برگزاری این دیدار بین دو طرف ندارد، اما گفته که اصول و الزاماتی اساسی برای این دیدار در نظر گرفته تا روابط دو کشور مطابق با قوانین بین المللی درپیش گرفته شود و روابط عادی بین دو کشور برقرار گردد.

بشار اسد در اشاره به مهمترین این الزامات، خروج نیروهای ترکیه از خاک سوریه و قطع حمایت از گروه های تروریستی مسلح است، را برشمرده و تاکید کرده است که در صورت تحقق این امر، روابط به وضعیت قبل از جنگ باز خواهد گردید.

چرخه ی نشست سوریه-ترکیه بیش از هر دوره های پیشین به سرعت در حال حرکت است، اما خواسته های مبهم سوری-ترکی در این موضوع، و عدم استفاده ی آنکارا از انعطاف فعلی دمشق ممکن است،روند آن را کندتر کند.

کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها