غزه در دویست و نود و چهارمین روز جنگ؛

در "دیر البلح" دیگر آب نیست، اگر هم باشد آلوده است

در
جمعه 5 مرداد 1403 - 07:38

جنگ غزه، امروز وارد دویست و نود و چهارمین روز خود شد. در حالی‌که رژیم صهیونیستی به بمباران تاسیسات حیاتی در این باریکه، از مدارس گرفته تا مراکز بهداشتی ادامه می‌دهد، غزه‌ای‌ها به نتیجه مذاکرات درباره توافقی، که بتواند یک روزِ بدون صدای گلوله و آسمانی خالی از جنگنده‌ها به ارمغان بیاورد، چشم دوخته‌اند.

العالم- فلسطین اشغالی

آکسفام یکی از بزرگترین سازمان‌های بین‌المللی امدادرسانی می‌گوید که رژیم اسرائیل با قطع ورود آب خارجی، تخریب سیستماتیک زیرساخت‌های آبی و مانع‌تراشی عمدی در کمک‌رسانی، از آب به عنوان سلاح جنگی استفاده می‌کند. باریکه غزه به جز کمبود آب و دارو، از آلودگی آب رنج می‌برد.

به گفته آکسفام این سازمان غیردولتی امدادرسانی، مقدار آب موجود در غزه ۹۴ درصد کاهش یافته است.

مریم به همراه خانواده‌اش در خانه‌ای کوچک در شهر دیرالبلح در مرکز باریکه غزه زندگی می‌کند. این خانواده مانند دیگرهمسایگانش از خانواده آواره دیگری نیز میزبانی می‌کند. مجموع این ده نفر هر قطره آب را جیره بندی می‌کنند.

او درباره وضعیت‌شان می‌گوید: "هر ده روز یک بار دوش می‌گیریم. برای شستن لباس‌های کل خانه باید خود را به شش لیتر آب محدود کنیم. میزانی که کافی نیست و در عین حال محصولات شوینده با کیفیتی هم نداریم. همه دچار خارش شده‌ایم و فکر می‌‌کنم به بیماری‌های پوستی مبتلا هستیم."

شهرداری دیرالبلح دیگر سوخت کافی برای راه‌اندازی چاه‌ها و پمپاژ آب برای خدمات‌رسانی به ۷۰۰ هزار نفر اهالی این منطقه ندارد. پمپ‌ها هر ده روز یک بار فعال می‌شوند و در این میان آب به محل زندگی برخی نمی‌رسد.

ابولبده در این‌باره می‌گوید: "گاهی اوقات کودکان از دهان خود برای کشیدن آب از لوله‌های بیرونی استفاده می‌کنند. حتی وقتی جریان آب بیشتر می‌شود، پمپاژ آب ناگهان متوقف می‌شود. می‌گویند چون سوخت نیست. چگونه می‌توانیم این گونه زندگی کنیم؟"

سوای کمبود آب، آنچه هم که در دسترس باشد، آلوده می‌شود. سازمان بهداشت جهانی نگران است که به زودی شمار افرادی که بر اثر بیماری‌‌های واگیر جان خود را از دست می‌دهند، بیش از مجروحان جنگی باشد.

ویروس فلج اطفال به طور قابل توجهی در فاضلاب دیرالبلاح و خان ​​یونس مشاهده شده و نگرانی از شیوع این بیماری مرگبار را افزایش داده است. در عین حال بر اساس گزارش سازمان بهداشت جهانی، بیش از ۱۵۰ هزار کودک به عفونت‌های جدی پوستی مبتلا شده‌اند.

موجودی داروخانه‌ها نیز در این باریکه رو به اتمام است. شش ماه پیش، "مارتین گریفیث" مسئول سابق امور بشردوستانه در سازمان ملل، گفته بود که غزه "غیرقابل سکونت" است.

آمریکا در جریان جزئیات طرح "غزه پسا جنگ" نیست

ژنرال "چارلز براون" از فرماندهان ارشد نیروی هوایی آمریکا که در حال حاضر ریاست ستاد مشترک ارتش این کشور را بر عهده دارد، روز پنج‌شنبه گفت که تل‌آویو هنوز بخش عمده‌ای از جزئیات طرح و برنامه‌ریزی‌های خود برای فردای پس از پایان جنگ غزه، با کشورش به اشتراک نگذاشته است.

ژنرال براون در حالی این موضوع را به میان کشیده که "بنیامین نتانیاهو" نخست‌وزیر رزيم صهیونیستی یک روز قبل از آن طی نطقی در کنگره، تنها به ارائه یک طرح کلی از آنچه این رژیم پس از جنگ غزه به دنبال آن است، بسنده کرده بود.

بنیامین نتانیاهو ضمن درخواست کمک‌های نظامی بیشتری به تل‌آویو از سوی ایالات متحده شد، از یک غزه "غیرنظامی" و "غیررادیکال" پس از جنگ سخن به میان آورده بود.

فلسطینی‌ها پیش‌تر بارها تاکید کرده‌اند که تنها پایان اشغالگری اسرائیل و تشکیل یک کشور مستقل فلسطینی است که می‌تواند صلح را به ارمغان بیاورد.

با این حال، بنیامین نتانیاهو طی سخنرانی خود در کنگره هیچ اشاره‌ای به امکان فراهم شدن راهی برای تشکیل کشور فلسطینی پس از جنگ غزه نکرد.

هریس: ساکت نخواهم شد!

کامالا هریس، معاون رئیس‌جمهور ایالات متحده، طی دیداری با بنیامین نتانیاهو، به شدت او را درباره شرایط انسانی وخیم در باریکه غزه تحت فشار گذاشت، دیداری که تحلیل‌گران با توجه به احتمال ریاست‌جمهوری هریس و تغییر در سیاست واشنگتن نسبت به رژیم اسرائیل، آن را به دقت زیر نظر داشتند.

هریس غروب پنج‌شنبه پس از این دیدار که در کاخ سفید انجام شد به جمع خبرنگاران آمد و گفت‌وگوی خود با بنیامین نتانیاهو را را "صریح" خواند.

او گفت: "اسرائیل حق دفاع از خود را دارد، اما نحوه انجام این کار مهم است." معاون رئیس‌جمهوری آمریکا در ادامه عنوان کرد که نگرانی‌های جدی خود را درباره ابعاد رنجی که مردم غزه متحمل می‌شوند با نخست‌وزیر اسرائیل در میان گذاشته است.

کامالا هریس اظهار داشت: "نگرانی جدی خود را در مورد وضعیت وخیم انسانی در آنجا به صراحت بیان کردم. من ساکت نخواهم شد."

اظهارات هریس که لحنی تند و جدی دارد، نشان‌دهنده تغییراتی مهم در سیاست واشنگتن نسبت به اسرائیل در صورت پیروزی او در انتخابات پنجم نوامبر ست.


لحظه به لحظه با دویست و نود و چهارمین روز جنگ غزه:

11:50 | نگرانی صهیونیست‌ها از پیشرفت تصاعدی توانمندی‌های حزب‌الله؛ منابع عبری: نتانیاهو منتظر چراغ سبز بایدن برای جنگ با لبنان است (جزییات بیشتر)

10:50 | حملات مقاومت لبنان به شمال اراضی اشغالی

مقاومت لبنان از هدف قرار دادن پایگاه‌های صهیونیستی در شمال سرزمین‌های اشغالی خبر داد. (جزییات بیشتر)

09:54 | رژیم صهیونیستی چگونه در غرق تونل‌های غزه ناکام ماند؟

یک رسانه عبری‌زبان فاش کرد ارتش این رژیم ماه‌هاست که تلاش می‌کند تونل‌های مقاومت در باریکه غزه را غرق کند اما شکست خورده است.

09:42 | شهادت یکی از رهبران حماس در زندان رژیم صهیونیستی

منابع فلسطینی اعلام کردند یکی از رهبران حماس پس از آنکه بر اثر وخامت شدید وضعیت جسمانی خود از زندان ریمون رژیم صهیونیستی به یکی از بیمارستان‌ها منتقل شد، به شهادت رسید. (جزییات بیشتر)

ادامه دارد..

کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها