هشدار چین به فیلیپین در مورد استقرار موشک‌های آمریکایی

هشدار چین به فیلیپین در مورد استقرار موشک‌های آمریکایی
شنبه 6 مرداد 1403 - 15:20

«وانگ یی»، وزیر امور خارجه چین به فیلیپین در مورد استفاده از موشک‌های میان‌برد آمریکا هشدار داده و تأکید کرد که این‌گونه اقدامات، تنش‌ها در منطقه را افزایش داده و یک مسابقه تسلیحاتی، به راه خواهد انداخت.

العالم - فلسطین اشغالی

وزیر امور خارجه چین با هشدار به فیلیپین در استفاده از موشک‌های میان‌برد آمریکا، اظهار داشت که «این اقدامات بر آتش تنش‌ها در منطقه می‌دمد و موجب به‌وجودآمدن یک مسابقه تسلیحاتی می‌شود که هیچ یک، به نفع مردم فیلیپین نیست».

اوایل سال جاری میلادی، ایالات متحده، سیستم موشکی خود موسوم به «تایفون» را برای انجام بخشی از تمرینات نظامی مشترک به فیلیپین ارسال کرده بود. مقامات فیلیپینی از عدم استفاده از این سیستم در رزمایش‌ها خبر داده‌اند؛ اما همچنان مشخص نیست این سیستم موشکی تا چه زمانی در فیلیپین باقی خواهد ماند.

در حالی چین، نسبت به افزایش تنش‌ها در منطقه به فیلیپین هشدار داده است که اخیراً گفتگوها و نشست‌های متعددی بین مقامات ارشد این دو کشور برای کاهش تنش‌ها بر سر دریای چین جنوبی شکل‌گرفته است.روز گذشته وزرای خارجه دو کشور در دیدار با یکدیگر، بر کاهش تنش‌ها و عمل به توافقنامه قبلی بر سر جزیره «توماس شول دوم» تأکید کرده بودند. این جزیره از مناطق مورد مناقشه بین پکن و مانیل به شمار می‌رود. هر دو کشور چین و فیلیپین بر سر این جزیره ادعای مالکیت دارند.

روز گذشته، وزیر امور خارجه چین در دیدار با همتای فیلیپینی خود تأکید کرده بود که پکن و مانیل مرتباً به دلیل «نقض مکرر تعهدات و توافق‌ها توسط فیلیپین»، با یکدیگر به چالش برمی‌خورند.

اخیراً دولت فیلیپین، برای مقابله با تهدیدات احتمالی در منطقه شرق آسیا، همکاری‌های نظامی خود با کشورهای دیگر به‌ویژه آمریکا را افزایش داده است. افزایش تعداد نیروهای نظامی آمریکا در پایگاه‌های نظامی فیلیپین و همچنین برگزاری رزمایش‌های مشترک از مهم‌ترین این همکاری‌ها است.

کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها