هشدار پوتین درباره استقرار موشک‌های دوربرد در آلمان

هشدار پوتین درباره استقرار موشک‌های دوربرد در آلمان
يکشنبه 7 مرداد 1403 - 20:56

روزنامه گاردین نوشت: رئیس جمهور روسیه به آمریکا در مورد استقرار موشک‌های دوربرد در آلمان هشدار داد.

العالم - اروپا

روزنامه گاردین نوشت ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه به آمریکا در مورد استقرار موشک‌های دوربرد در آلمان هشدار داد.

در این گزارش آمده است: ولادیمیر پوتین به آمریکا هشدار داده است که اگر واشنگتن از سال ۲۰۲۶ به بعد موشک‌های دوربرد در آلمان مستقر کند، روسیه موشک‌های مشابهی را در فاصله تیررس از غرب مستقر خواهد کرد.

واشنگتن و آلمان در اوایل این ماه گفتند که آمریکا در تلاش برای نشان دادن تعهد خود به ناتو و دفاع از اروپا، استقرار قابلیت‌های آتش دوربرد در آلمان را در سال ۲۰۲۶ آغاز خواهد کرد.

پوتین در جمع تفنگداران روسیه، چین، الجزایر و هند به مناسبت روز نیروی دریایی روسیه در سنت پترزبورگ خطاب به آمریکا گفت این اقدام، خطر ایجاد یک بحران موشکی به سبک جنگ سرد را در پی دارد.

پوتین گفت: «زمان پرواز چنین موشک‌هایی که در آینده ممکن است به کلاهک هسته‌ای مجهز شوند تا رسیدن به اهداف در قلمرو ما حدود ۱۰ دقیقه خواهد بود. ما اقدامات مشابهی برای استقرار (تجهیزات نظامی) انجام می‌دهیم، آن هم با در نظر گرفتن اقدامات آمریکا، اقمار آن در اروپا و سایر مناطق جهان.. آمریکا به تنش‌ها دامن می‌زند و سامانه‌های موشکی تایفون را به دانمارک و فیلیپین ارسال کرده است. وی برنامه‌های واشنگتن را با تصمیم ناتو برای استقرار سامانه پرشینگ ۲ در غرب اروپا در سال ۱۹۷۹ مقایسه کرد.

رهبران اتحاد جماهیر شوروی، از جمله یوری آندروپوف نگران بودند که استقرار سامانه پرشینگ ۲ بخشی از یک طرح پیچیده تحت رهبری آمریکا برای از بین بردن اتحاد جماهیر شوروی با حذف رهبران سیاسی و نظامی آن باشد.«این وضعیت یادآور وقایع جنگ سرد مربوط به استقرار موشک‌های پرشینگ میان‌برد آمریکا در اروپا است».

رئیس جمهور روسیه بر هشدار قبلی خود تأکید کرد که مسکو می‌تواند تولید موشک‌های هسته‌ای میان برد و کوتاه برد را از سر بگیرد و سپس در صورتی که آمریکا موشک‌های مشابهی را به اروپا و آسیا بیاورد، این موشک‌ها را در آنجا هر کجا که لازم دانست مستقر کند.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها