دلایل تشدید تنش‌های لفظی اردوغان و نتانیاهو چیست؟

دلایل تشدید تنش‌های لفظی اردوغان و نتانیاهو چیست؟
دوشنبه 8 مرداد 1403 - 22:02

سه دلیل را می توان برای درک جزئیات درگیری لفظی دییپلماتیک اخیر میان ترکیه و رژیم صهیونیستی در نظر گرفت که البته نه در سطح حکومت‌ها، بلکه میان اردوغان و کابینه‌اش با حزب راست‌افراطی رژیم صهیونیستی اتفاق افتاده است.

العالم ـ ترکیه

نخستین دلیل به گفته منابع حزب حاکم در آنکارا این است که اردوغان از پافشاری دولت رژیم صهیونیستی بر نادیده گرفتن خواسته جناح‌های مقاومت فلسطین در مذاکرات آن هم برای سومین بار، خشمگین است. خواسته مقاومت این بود که ترکیه نه برای میانجی‌گری در کنار مصر و قطر، که به عنوان دولتی ناظر بر روابط و مذاکرات میان رژیم صهیونیستی و مقاومت تعیین شود.

مسئله جدیدی که در این موضوع وجود دارد این است که ترکیه درخصوص حضورش به عنوان حامی و ناظر بر مذاکرات، از آمریکا چراغ سبز دریافت کرده اما بنیامین نتانیاهو هرگونه حضور ترکیه و تحت هر عنوانی در مذاکرات با مقاومت فلسطین را به شدت رد کرده است. علاوه بر آن، مفاد پیشنهادنامه هاکان فیدان، وزیر خارجه ترکیه به برخی دولت‌های اروپایی را نیز نپذیرفته است. در این پیشنهاد، ترکیه خواستار پیوستن به فهرست کشورهایی شد که ضامن مراحل اجرای توافق‌نامه (درصورت حصول توافق) بود.

نتانیاهو در اینجا راه را به روی اردوغان و تلاش‌هایش برای نفوذ به پرونده مذاکرات بسته و با این کار مایه خشم او شده است، آن هم با ادامه کشتارهای صهیونیستی در غزه که جایگاه ترکیه را در میان دولت‌های اسلامی دیگر به خطر انداخته و آن را همانند دولت‌های عربی، در متوقف کردن حمام خونی که در غزه به راه افتاده ناتوان نشان داده است.

علت دوم آن است که اردوغان سه بار از آمریکایی‌ها درخواست کرد تا زمینه پرواز هواپیماهای حاوی کمک بر فراز غزه را مانند اردن برایش فراهم کنند. اردوغان 12 هفته کوشید تا بتواند هواپیماهای حاوی کمک‌های پزشکی و غذایی را به غزه ارسال کند.

در یکی از یادداشت‌های رسمی ترکیه به این موضوع اشاره شده است که رژیم صهیونیستی این درخواست اردوغان را رد کرده اما به کشورهای دیگر مانند مصر، اردن، هلند، بلژیک و آلمان اجازه آن را داده است.

محافل ترکیه‌ای نزدیک به دولت اردوغان گفتند که وی 3 ماه مانع از حرکت ناوگان آزادی برای همبستگی با غزه شد به این امید که بتواند محموله‌ها را از طریق هوایی ارسال کند، اما دولت نتانیاهو مانع آن شد.

علت سوم شدت یافتن لهجه اردوغان درباره اقدام نظامی مانند آنچه در لیبی و قره‌باغ انجام داد و همزمان همراهی‌اش با سناریوی مسکو برای آشتی میان سوریه و ترکیه و دیدار با بشار اسد است.

مشاوران اردوغان معتقدند که افزایش تندروی راستگرایان اسرائیلی نسبت به مردم فلسطین نیز یکی از عواملی است که باعث شد اردوغان اشتی با سوریه را بپذیرد تا خود را به عنوان فردی نزدیک به محور مقاومت نشان دهد.

پربیننده ترین خبرها