عطوان: جنایت‌های اسرائیل علیه مقاومت، آمریکا را در دایره خطر قرار داده است

عطوان: جنایت‌های اسرائیل علیه مقاومت، آمریکا را در دایره خطر قرار داده است
شنبه 13 مرداد 1403 - 09:19

اقدامات تروریستی اسرائیل علیه محور مقاومت، جنگ ویرانگر آن در غزه و تجاوزهای آن به جنوب لبنان و بخش‌هایی در یمن، در واقع آمریکا و نفوذ آن و نیز پایگاه‌های نظامی و منافعش را در منطقه خاورمیانه در دایره خطر قرار داده است و اعزام نیروها و جنگنده‌های آمریکایی نمی‌تواند هرگز از این پایگاه‌ها محافظت کند.

العالم- جهان اسلام

"عبدالباری عطوان" تحلیلگر برجسته جهان عرب در سرمقاله روزنامه فرامنطقه‌ای "رای الیوم" نوشت: این‌‌که ایالات متحده با استقرار نیروهایش و اعزام شماری جنگنده دیگر به پایگاه‌هایش در منطقه خاورمیانه برای پاسخ مورد انتظار محور مقاومت تحت رهبری ایران به ترور دو عضو برجسته مقاومت شهید "اسماعیل هنیه" رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس- در تهران- و "حاج فواد شکر" از برجسته‌ترین رهبران شاخه نظامی حزب‌الله- در جریان حمله نظامی رژیم صهیونیستی به ضاحیه جنوبی بیروت-، آماده می‌شود به این معناست که منطقه به سرعت به سمت سناریوی گسترش جنگ پیش می‌رود که بزرگی حجم و تاثیر این پاسخ مورد انتظار ایران را در چند روز آینده قابل مشاهده است.

دولت "جو بایدن" رئیس‌‌جمهوری آمریکا، که به "بنیامین نتانیاهو" نخست‌وزیر رژیم اشغالگر برای انجام این ترورها چراغ سبز نشان داد تا از این طریق، این رژیم پیروزی صوری و ناچیز خود را به رخ بکشد، حالا به خوبی می‌داند که پاسخ ایران به این توهینی که حاکمیت و کرامت ملی‌اش را با ترور هنیه در قلب پایتختش، نقض کرد اجتناب‌ناپذیر است به‌ویژه اینکه دستور انتقام را رهبر انقلاب اسلامی، آیت‌الله سیدعلی خامنه‌ای صادر کرده است، و مهم‌تر از آن، اینکه تاکید شده است که این پاسخ، مستقیم و بدون مشارکت شاخه‌های محور مقاومت در آن داده خواهد شد.

گزارش‌های رسانه‌های ایرانی درباره ماهیت و نوع پاسخ مورد انتظار و حتی قطعیِ ایران حکایت از آن دارد که پاسخ، این‌بار برای رژیم اشغالگر دردناک خواهد بود و با توجه به استفاده از موشک‌های بالستیک بالدار، موشک‌های مافوق صوت و پهپادهای غوطه‌ورِ بسیار پیشرفته، که حامل کلاهک‌های انفجاری احتمالا با وزن حدود ۵۰۰ کیلوگرم است در این حمله، نتایج آن در مقایسه با عملیات "وعده صادق"، که پایگاه‌های هوایی اسرائیل در صحرای نقب را هدف قرار داد، متفاوت خواهد بود.

ژنرال "یوآو گالانت" وزیر جنگ رژیم اسرائیل، با درک این موضوع، که صبر استراتژیک ایران تمام شده و سیاست خویشتن‌داری را کنار گذاشته است و اینکه "سید حسن نصرالله" دبیرکل حزب‌الله لبنان تأکید کرده که مرحله پشتیبانی نظامی مقاومت در باریکه غزه، که از ۹ ماه پیش در جریان بوده، تمام شده است و ما وارد یک جنگ گسترده‌ای شده‌ایم، روز جمعه در جریان دیدار با "جان هیلی" وزیر دفاع انگلیس، خواستار تشکیل هر چه سریع‌تر ائتلاف بین‌المللی با مشارکت این رژیم علیه ایران شد مشابه ائتلاف‌های پیشین در عراق، سوریه، لیبی و افغانستان.

بر این باور نیستیم که شانس موفقیت اسرائیل برای تشکیل ائتلاف بین‌المللی فوق‌الذکر علیه ایران بیشتر باشد و تردید آمریکا نیز در این‌باره به‌جا است؛ زیرا- اگر نگوییم همه- ولی بیشتر همپیمانان آمریکا در منطقه برای پیوستن به این ائتلاف علیه ایران تردید خواهند کرد؛ زیرا این ائتلاف با خطرات امنیتی و نظامی بزرگی مواجه خواهد شد. جنگ آتی جنگ استخوان‌شکنی خواهد بود اسرائیل در ضعیف‌ترین دوران خود به‌سر می‌برد و هیبت و اعتبار ارتش آن بعد از ناکامی تقریبا ۱۰ ماهه‌اش در شکست دادن مقاومت به رهبری حماس در باریکه غزه و نیز در جریان رویارویی در جنگ فرسایشی مقاومت فلسطین و لبنان در باریکه غزه، و نیز جنگ کشتی‌های یمنی در دریاهای عرب، دریای سرخ و مدیترانه و اقیانوس هند، از دست رفته است.

در حال حاضر همه نگاه‌ها معطوف اردن شده است. در صورتی‌که ایران دست به حمله موشکی و پهپادی به داخل فلسطین اشغالی بزند با توجه به این‌که تنها راه عبور این موشک‌ها و پهپادها حریم اردن است- همانطور که در جریان عملیات "وعده صادق" در آوریل گذشته اتفاق افتاد-، این سوال مهم مطرح می‌شود که آیا اردن بار دیگر به حائل و سپری تبدیل خواهد شد و به پایگاه‌های غربی اجازه خواهد داد ( ۱۶ پایگاه آمریکایی و نیز پایگاه‌های آمریکایی و انگلیسی) که این موشک‌ها و پهپادها را ساقط کنند؟ یا اینکه اردن درس خود را آموخته و تصمیم گرفته است از ایفای این نقش خودداری کند و از تحمل پیامدهای خطرناک آن برای امنیت و ثبات خود اجتناب کند؟ آیا او توان مخالفت با این امر را دارد؟

در عملیات "وعده صادق"، موشک‌های آمریکایی در پایگاه‌های اردنی موفق شدند بسیاری از موشک‌ها و پهپادهای ایرانی، که بالغ بر ۳۶۵ فروند بود را سرنگون کنند و این امر، اردن را در معرض انتقادات و تهدیدهای شدید محور مقاومت قرار داد. در حال حاضر، محور مقاومت، اردن را از شرق در عراق، از شمال در سوریه و از جنوب در یمن محاصره کرده است و این سه کشور ستون‌های اصلی محور مقاومت را تشکیل می‌دهند.

اقدامات تروریستی اسرائیل علیه رهبران سیاسی و نظامی محور مقاومت، دوشادوش جنگ ویرانگر آن در غزه و بمباران مخرب روستاهای جنوبی لبنان و نیز حملاتش به الحدیده و صنعا، در واقع آمریکا و نفوذ آن و نیز پایگاه‌های نظامی و منافعش را در منطقه خاورمیانه در دایره خطر قرار داده است و اعزام نیروها و جنگنده‌های بی‌شمار از این پایگاه‌ها هرگز محافظت نمی‌کند بلکه آنها را هدف حملات موشکی و پهپادی قرار خواهد داد. حملات مقاومت یمن به کشتی‌های آمریکایی، اسرائیلی و انگلیسی در دریای سرخ بهترین مثال است.

آمریکا، افغانستان و عراق را اشغال کرد و صدها هزار نیرو و هزاران و پهپاد تانک به این کشورها اعزام کرد ولی شکست‌خورده و ناکام از این دو کشور عقب‌نشینی کرد و متحمل خسارتی چندین تریلیون دلاری شد. به نظر می‌رسد تاریخ در حال تکرار همان فصل‌هاست و اگر به خاطر دفاع از جنایات، ترورها و جنگ‌های مخرب اسرائیل، در دام مقاومت گرفتار شود این خسارت آن بیشتر نیز می‌شود.

پربیننده ترین خبرها